Als startende ondernemer heb je te maken met concurrenten. Zij bepalen gedeeltelijk het succes van jouw bedrijf. Belangrijk dus om hen in kaart te brengen met een concurrentieanalyse, zodat je weet hoe jij straks de markt het beste kunt benaderen.
Concurrentieanalyse
In een goede concurrentie-analyse besteed je aandacht aan de eigenschappen van jouw product en dat van je concurrenten. Daarnaast kijk je (voor zover mogelijk) naar de bedrijfsvoering van je concurrenten. Neem daarbij de volgende stappen:
Onderzoek wie je concurrenten zijn en maak een lijst. Je kunt daarbij onderscheid maken tussen directe concurrenten en indirecte concurrenten. Directe concurrenten zijn bedrijven die exact hetzelfde product of dienst als jij aanbieden. Je indirecte concurrenten zijn de ondernemers die een alternatief product/dienst bieden voor jouw product of dienst.
Een voorbeeld om het verschil tussen directe en indirectie concurrenten duidelijk te maken: je bent de eigenaar van een pretpark waar gezinnen een leuke dag beleven. Jouw directe concurrenten zijn andere pretparken waar jouw doelgroep naar toe kan. Jouw indirecte concurrenten zijn de alternatieven voor een leuk dagje uit met het gezin, zoals bijvoorbeeld zwembaden en dierentuinen.
Verzamel alle mogelijke informatie over 5 tot 10 van je concurrenten en bekijk of er een marktleider of trendsetter te ontdekken is in jouw markt. Probeer een antwoord te vinden op de volgende vragen over deze lijst van concurrenten:
- Welke doelgroepen bedienen je concurrenten?
- Waar zijn je concurrenten actief en wie is actief in jouw buurt?
- Wat zijn de producten of diensten die zij aanbieden en welke eventuele aanvullende producten of diensten hebben zij?
- Welke prijzen hanteren zij ?
- Welke communicatiemiddelen en -kanalen zetten zij in om hun doelgroep te bereiken?
- Wat is de marketingstrategie van concurrenten?
- Wat is de toegevoegde waarde van je concurrenten voor jouw doelgroep? Waarmee onderscheiden zij zich van de anderen?
Zet alle informatie die je gevonden hebt tegen elkaar af. Vergelijk jouw bedrijf met je concurrentie en vergelijk je concurrenten onderling. Hoe doorstaat jouw toekomstige onderneming de vergelijking met je concurrentie? Kan jouw product of dienst zich meten met hen? Waarin zijn je concurrenten onderscheidend? Een betere of aanvullende service? En waarin onderscheid jij je van hen? Wie is hun doelgroep en is dat dezelfde als de jouwe? Hoe groot is hun naamsbekendheid en hoe maken zij reclame? Bestaat er de kans dat zij zullen proberen je van de markt te dringen?
Bepaal jouw marktstrategie
Een concurrentie-analyse zorgt ervoor dat je een vrij goed beeld van je concurrenten krijgt. Door alle specifieke kenmerken per concurrent op een rij te zetten, krijg je een nog beter inzicht in hun sterke en zwakke punten en de jouwe. Je kunt daardoor jouw marktstrategie bepalen en beter inspelen op de kansen en risico’s in jouw markt.
Voer het dan ook niet alleen uit bij de start van je bedrijf, maar herhaal je concurrentieanalyse van tijd tot tijd. De markt verandert per slot van rekning: er komen spelers bij, concurrenten verdwijnen en je hebt te maken met ontwikkelingen. Het is belangrijk om daar alert op te blijven.