In je marketingplan, als onderdeel van je ondernemingsplan, leg je uit waarom je denkt dat jouw product gaat verkopen en beschrijf je jouw ‘plan de campagne’ om je product of dienst onder de aandacht te brengen van jouw potentiële klanten. Er zijn ontzettend veel factoren die dit beïnvloeden en die omschrijf je zo goed mogelijk.
Onderzoek
Je laat de lezers van jouw ondernemingsplan zien dat je gedegen onderzoek hebt verricht en dat je nagedacht hebt over alle omgevingsfactoren die van invloed zijn op jouw product of dienst en de markt die je daarmee wilt veroveren. Voor een gedegen onderzoek hoef je niet zelf een onderzoeksbureau in de arm te nemen, hoewel dat natuurlijk wel een mogelijkheid is. Er worden regelmatig onderzoekscijfers gepubliceerd over het ondernemersklimaat door onder andere overheidsinstanties, de gemeente, de provincie, het CBS, de Kamer van Koophandel, branchevereningen en MKB Nederland. Maak gebruik van hun gegevens om jouw marketingplan te onderbouwen.
Wat beschrijf je in je marketingplan?
In je marketingplan besteed je aandacht aan vier verschillende onderwerpen:
- de omgevings- of concurrentie-analyse, waarin je de trends en ontwikkelingen in je omgeving beschrijft
- de marktanalyse, waarin je onder andere je potentiële kopers en concurrenten beschrijft
- een zogeheten SWOT-analyse, waarbij je beschrijft hoe je denkt om te gaan met de kansen en de risico’s waar je als ondernemer mee te maken krijgt
- de marketingmix, waarbij je je product of dienst beschrijft.
Door te klikken op één van de vier onderwerpen, vind je specifiekere informatie die je helpt bij het schrijven van jouw marketingplan.