De eerste stap in de voorbereidingen voor je eigen bedrijf is het schrijven van een ondernemingsplan. Het is een stap die veel startende ondernemers overslaan omdat ze geen zin hebben om te schrijven, het nut van een ondernemingsplan niet in zien of vinden dat het een klus is die te veel tijd kost. Tijd die ze in die drukke opstartfase vast beter aan andere zaken kunnen besteden.
Je ondernemingsplan is de basis
Toch is het belangrjik jezelf te dwingen deze stap niet over te slaan. Tijdens het schrijven van het plan zul je je plannen namelijk goed moeten overdenken. Na het schrijven van je plan ken je jezelf en je toekomstig bedrijf beter. En heb je een duidelijk beeld van de route die je moet afleggen om je doel te bereiken: succesvol worden. Het is dus in eerste instantie een goede leidraad voor jezelf! Daarnaast verlangen bijna alle financiers en investeerders een ondernemingsplan voordat ze je eventuele financiele steun toezeggen. En dus ontkom je er gewoonweg niet aan als je voor financiering afhankelijk bent van derden.
De onderdelen van je ondernemingsplan
Maar wat moet er nou precies in een ondernemingsplan staan? Je plan bestaat grofweg uit vier onderdelen. Allereerst natuurlijk een deel met informatie over jouzelf, de ondernemer. Daarnaast beschrijf je je plannen die hebt met je onderneming. Het derde onderdeel heeft betrekking op de marketing om je idee in de markt te zetten. En tenslotte beschrijf je in het financiële gedeelte onder andere de eventuele benodigde investeringen.
De indeling van je ondernemingsplan en de verschillende onderwerpen die erin aan bod komen, kan er zoals het voorbeeld hieronder uitzien:
1.De ondernemer
– 1.1 CV
– 1.2 Persoonlijke motivatie
2. De onderneming
3. Marketingplan
– 3.1 Marketingmix
– 3.2 Marktanalyse
– 3.3 Concurrentieanalyse
– 3.4 SWOT-analyse
4. Financieel plan
– 4.1 Investeringsbegroting
– 4.2 Financieringsplan
– 4.3 Exploitatiebegroting
– 4.4 Inkomensbehoefte
– 4.5 Liquiditeitsbegroting