Zodra je een naam voor je eigen onderneming hebt gekozen, komt het logo en de bijbehorende huisstijl aan bod. Je geeft hiermee vorm aan de ‘visuele identiteit’ van je bedrijf. Uiteraard kies je voor een logo dat bij je onderneming past. Als je zakelijk  wil overkomen, kies dan een logo dat die zakelijke uitstraling benadrukt. Denk bij het kiezen van een logo goed aan je product of dienst en stem deze op elkaar af. Bij een kinderdagverblijf bijvoorbeeld, past een vrolijk logo, wat zowel de kinderen als de ouders aanspreekt en veiligheid en vertrouwen uitstraalt. Als je aan de slag gaat als uitvaartverzorger, dan past daar uiteraard een heel ander logo bij.

Een goed logo: less is more!

Houd altijd in je achterhoofd dat een goed logo vooral pakkend, eenvoudig en duidelijk moet zijn. Less is more! Je logo moet ook tijdloos zijn, want het is voor de herkenbaarheid van je onderneming belangrijk dat je het logo zo min mogelijk wijzigt en het liefst helemaal niet meer.

Logo = beeldmerk…of andersom?

De termen logo en beeldmerk worden vaak door elkaar gebruikt. Een logo is de combinatie van je bedrijfsnaam met een beeldmerk. In zijn geheel vormt dit het logo van je onderneming. Als je gebruik maakt van een zogeheten ‘pay-off’ (eigenlijk een slogan), dan hoort deze ook bij je logo. Een beeldmerk is vrijwel altijd een plaatje, een foto of een ander grafische vorm. Dit kan overigens best een woord zijn, in dat geval spreken we van een ‘woordmerk’.

Werk voor de professional

Het ontwerpen van een herkenbaar, passend logo is dus van groot belang voor het slagen van je onderneming. Tenzij je zelf een grafische achtergrond hebt, is het zeer zeker aan te raden het ontwerpen van een logo en huisstijl over te laten aan een professional op dit gebied. Op internet vind je vele ontwerpbureaus in alle soorten en maten. Bekijk vooral hun portfolio. Zo krijg je een goede indruk van hun eerdere ontwerpen.

Houd ook rekening met je budget. Een logo met veel verschillende kleuren kan erg mooi zijn, maar betekent ook meer drukkosten. Als je toch voor meerdere kleuren kiest, bijvoorbeeld omdat dat past bij de uitstraling van je bedrijf, bekijk dan de mogelijkheid om het logo ook in zwart-wit te gebruiken voor minder belangrijke schriftelijke uitingen om zo kosten te besparen.

Wat van jou is, is van jou

Als je eenmaal een logo en huisstijl hebt gekozen is het nog van belang om te denken aan copyright. Als je niet wilt dat iemand anders er met jouw logo vandoor gaat of iets kiest wat er erg op lijkt, kan je overwegen je logo te laten deponeren bij het Merkenbureau in Den Haag. Dit is wel aan een aantal voorwaarden verbonden. Zo moet je ontwerp genoeg onderscheidend en origineel zijn. Woorden in standaard lettertypes worden bijvoorbeeld niet geregistreerd.

Van visitekaartje tot bedrijfsauto: je huisstijl

Onder huisstijl worden alle externe schriftelijke communicatiemiddelen als briefpapier, nieuwsbrieven, websitedesign, jaarverslagen en dergelijke verstaan. Maar ook bijvoorbeeld de belettering op je (bedrijfs-)auto! Het is een misvatting dat je met slechts een logo gelijk je huisstijl hebt vormgegeven. Bij het creëren van je huisstijl komt meer kijken. Het is mooi als uit je huisstijl je beeldmerk af te leiden is, zonder dat deze in z’n geheel terugkomt. Op die manier vergroot je, op een heel subtiele manier, de herkenbaarheid van je logo. Je kunt bijvoorbeeld kleine patroontjes uit je beeldmerk terug laten komen in het ontwerp van je briefpapier, of een watermerk als achtergrond gebruiken. Illustraties, foto’s en ander beeldmateriaal vormen ook een onderdeel van je huisstijl.

Zoek deze dus zorgvuldig  uit en passend bij de uitstraling van je onderneming. Belangrijkste stelregel is dat je consequent moet zijn in het doorvoeren van je huisstijl. Gebruik voor een advertentie niet ineens een ander beeldmerk, want dat is dodelijk voor de herkenbaarheid en identiteit van je onderneming.