Bij Direct Sales verkoop je producten en diensten direct aan de consument, zonder tussenkomst van een winkel. Meestal wordt er letterlijk aan huis verkocht. Een voorbeeld van direct sales dat we allemaal wel kennen zijn de Thuisparties, waarbij de gastvrouw/man vrienden en kennissen uitnodigt voor een demonstratie van bijvoorbeeld huishoudelijke producten of kleding door zichzelf of door iemand van een Direct Sales-onderneming.
Vormen van Direct Sales
Je kunt twee vormen van Direct Sales te onderscheiden: de Single Level Marketing en de Multi Level Marketing, ook wel netwerk-marketing genoemd. Bij de laatste worden de producten verkocht via een gelaagd systeem van vertegenwoordigers/distributeurs, waarbij je commissie ontvangt over het netwerk van meerdere levels. Met andere woorden: je verdient ook als er iemand uit jouw netwerk producten verkoopt.
Kenmerken Direct Sales
Binnen deze twee vormen van sales bestaan weer allerlei varianten, maar ze hebben allemaal het volgende gemeen:
- persoonlijke verkoop
- verkoop in de vorm van een demonstratie of party
- in een vertrouwde ‘huiselijke’ sfeer
- vrijblijvendheid
- korte lijn tussen fabrikant – consument
Direct Sales iets voor jou?
Deze manier van ondernemen blijft groeien, mede door de mogelijkheden die internet biedt bij de verkoop. Het is een verkoopmethode die zijn succes bewezen heeft en die je de mogelijkheid biedt om op jouw tempo te ondernemen. Het biedt de kans om op een snelle manier, hoge bonussen binnen te slepen. De één kan er, door er veel tijd in te steken, echt haar beroep van maken en de ander doet dit om een zakcentje bij te verdienen.
Het fijne is dus dat je het naar je eigen doelstelling en snelheid kan doen. Hoe succesvol je bent, is mede afhankelijk van je persoonlijke inzet en hoe uitgebreid je netwerk is. Het vergt initiatief en een actieve houding van jou als verkoper om bij je klanten binnen te komen.
Nadeel
Omdat je een hele avond bij een klant thuis bent om je product te verkopen, kan erbij die klant een gevoel van verplichting ontstaan,”Alsof je er aan vast zit”. Daarnaast wordt deze verkoopmethode vaak gezien als een piramidespel, waardoor veel consumenten er argwanend tegenover staan.
Thuisparties hebben over het algemeen een wat negatieve bijklank, die overigens lang niet altijd terecht is. Er is veel kwaliteitsverschil tussen de diverse aanbieders van direct sales. Als je interesse hebt in deze manier van ondernemen, loont het dan ook de moeite om je goed te oriënteren en verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken.
Vereniging Directe Verkoop (VDV)
De Vereniging Directe Verkoop heeft als doel de belangen van de aangesloten bedrijven te behartigen. Zij hanteren gedragsregels voor hun verkopers, zodat de koper goed en veilig kan kopen van een lid van de vereniging. Deze regels bieden zowel de koper als de verkoper een optimale bescherming.
Als lid van de VDV verplicht je jezelf tot het naleven van deze regels (bron: www.directeverkoop.nl)
- Iedere verkoper maakt zichzelf en de onderneming met naam en adres bekend.
- Hij/zij zal een eerlijke en duidelijke presentatie geven van de producten, de voorwaarden waarop gekocht wordt, de prijs, de garantie en de service.
- Van elke transactie moet een schriftelijke overeenkomst worden opgemaakt, voorzien van een datum. De koper ontvangt een afschrift van deze overeenkomst.
- De leden van de vereniging zijn verplicht de koper een ruime bedenktijd te geven. Deze bedraagt minimaal de wettelijke termijn, maar bij velen minstens 30 dagen na aankoop. Een product dat de koper niet bevalt, kan in die periode worden omgeruild of, als de koper dat liever heeft, de geldwaarde vergoed, ongeacht het bestede bedrag.
- In geval van geschillen dienen de leden van de vereniging zich te onderwerpen aan een uitspraak van de vereniging. Een koper kan om zo’n uitspraak vragen wanneer een lid zich niet houdt aan de gedragsregels, of anderszins aanleiding tot klachten geeft, zulks onverminderd eventuele andere door de consument te nemen juridische stappen.