Sommige mensen hebben een heel grote drang om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan. Ze voelen gewoonweg dat ze voor zichzelf willen, sterker nog: moeten, beginnen. Dat zijn de echte rasondernemers, de personen met veel motivatie om te ondernemen. Het zit in de genen, in het bloed en er is eigenlijk geen ontkomen aan. Het is niet zozeer de vraag óf je gaat ondernemen, maar meer wanneer je gaat starten en wat je precies gaat doen.
De geboren ondernemer
Ben je ook zo iemand? Dan sta je niet stil bij de vraag of het ondernemerschap iets voor je is en dat scheelt in ieder geval heel wat wikken en wegen. Een voordeel hiervan is ook dat je minder bang bent voor de risico’ s van het ondernemen. Je bent een persoon die van nature voornamelijk kansen ziet en geen of weinig bedreigingen. Zodra je weet welke markt je gaat benaderen, wordt je vermoedelijk vanzelf voortgedreven door een innerlijke drive. Je denkt er dus niet echt over na waar het vandaan komt, het zit gewoon in je natuur.
“Ondernemersbloed, het kruipt waar het niet gaan kan!”
Het is de meest ideale drive die je kunt hebben als ondernemer, want je focus is duidelijk en draait vanzelf op volle toeren. Hierin schuilt meteen ook je gevaar, want je bent geneigd om helemaal geen risico’s en bedreigingen te zien en dat is ook niet realistisch. Wees daar dus op bedacht.
En als je geen ondernemersbloed hebt?
Ook als ondernemen niet in je genen zit, kun je toch heel succesvol je eigen bedrijf starten. In de praktijk zijn er voorbeelden te over, zoals je kunt lezen in de interviews met succesvolle dames in ons ‘Inspiratie’-gedeelte! Je moet misschien wel iets meer je best doen om de redenen om te starten met ondernemen te benoemen. Stel jezelf daarom eerst de vraag wat je wilt bereiken met je onderneming. Wat is je doel?
– Wil je snel, veel geld verdienen?
– Wil je op jouw manier iets bijdragen aan de wereld?
– Wil je graag iets creëren wat uit je eigen handen komt?
– Wil je vrijheid in je beslissingen?
– Wil je een specifieke markt benaderen?
– Heb je het beste idee van Nederland (of misschien ook ver daarbuiten)?
Je doel= je motivatie om te ondernemen
Heb je je doel, je ‘why’, eenmaal duidelijk en is ondernemen het middel om dat doel te bereiken, dan heb je al een goede motivatie om te starten en vooral, door te zetten bij het uitwerken van je plannen. Hoe persoonlijker je doel is, hoe gedrevener je zult zijn. Misschien kun je van je passie je beroep maken. Of je wil met je bedrijf een maatschappelijk belang dienen. Met jouw kennis en ervaringen kun je anderen misschien van dienst zijn. Of je wilt graag iets uitdragen naar buiten toe.
Het belang van motivatie: jouw ‘waarom’
Voor veel starters is het lastig te benoemen wat nou precies die motivatie is. Waarom overweeg je te ondernemen? Wie of wat heeft je geïnspireerd? Waarom denk je dat jij hiervoor geschikt bent?
Hoe sterk jouw eigen motivatie is, is afhankelijk van hoe duidelijk jij je doel voor ogen hebt en hoe dicht dit doel bij jou als persoon ligt. Als je dit goed kan benoemen voor jezelf, breng je het makkelijker over op anderen en zal je weg naar ondernemerschap makkelijker verlopen. En dat is belangrijk, want ondernemen doe je misschien wel alleen, maar om te gáán ondernemen heb je andere mensen, organisaties en instellingen nodig. Hoe meer jij van jezelf en je eigen motivatie overtuigd ben, des te groter de kans dat je ook anderen kan overtuigen. Kun je je motiveren vanuit een roeping, vanuit je hart, vanuit passie, dan zit je al een heel eind in de goede richting!