Twitter is ook in 2020 nog steeds een goede online marketing tool

Twitter (letterlijk: tjilp) is een van de ‘oudste’ social media tools die je kunt inzetten voor je onderneming. ‘Real time’ en ‘instant messaging’ in toen nog 140 tekens was bij de introductie ervan in 2007 een heel nieuw fenomeen. Tegenwoordig kun je je volgers met ‘microblogs’ van 280 tekens laten weten wat je bezighoudt.

Het is nog steeds een laagdrempelige manier om in contact te komen met mensen uit je doelgroep en je vakgenoten, gesprekken aan te knopen, je voelhorens uit te steken of informatie delen. Met aandacht voor jezelf en/of jouw onderneming als achterliggende gedachte.

Twitter: inzetten of niet?

De populariteit van Twitter lijkt in vergelijking met de beginperiode van het social medium minder. Is het dan nog interessant om het als ondernemer in te zetten als online marketing tool voor leads en e-commerce?

Absoluut! In Nederland steeg het aantal Twitteraars in 2020 met maar liefst 13% in vergelijking met 2019 van 2,5 miljoen gebruikers naar 2,8 miljoen gebruikers. Hiervan gebruiken 1,13 miljoen mensen het medium dagelijks gebruiken, waarbij de leeftijdsgroepen van 15-19, 20-39 en 40-64 jaar een ongeveer even groot aandeel hebben.

Twitter kun je inzetten voor je online marketing en voor de klantenservice van je bedrijf. Het is een platform waar veel gesproken wordt over de actualiteiten, wat je een kans biedt om op het nieuws van de dag in te haken met je berichten.

Van tijd tot tijd een tweet

De bedoeling van Twitter is dat je de berichtjes (de ‘tweets’) van andere, voor jou interessante mensen, volgt. Zij kunnen op hun beurt jou weer ‘terug volgen’. Zo ontstaat er een netwerk van ‘volgers’. Het enige wat je hoeft te doen is jezelf regelmatig met een kort berichtje onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Want door regelmatig wat van je te laten zien/lezen, bouw je een relatie op met je publiek.

Door vaker een berichtje te twitteren, heb je daarnaast een grotere kans dat jouw berichtje ook inderdaad opvalt in die lawine van berichtjes die vaak heel snel op een timeline voorbijkomen. De gemiddelde tweet is namelijk maar een kort leven beschoren. Spreid de tweets wel uit over de dag: de kans dat je gelezen wordt door een groot deel van je volgers, zij het op verschillende tijdstippen, wordt daardoor een stuk groter.

Twitter handleiding

Hoe meld ik me aan?
Je gaat naar www.twitter.com en meld je aan onder je eigen naam of onder de naam van je onderneming. Twitter gaat om persoonlijk contact en twitteraars willen graag weten wie ze volgt. De kans dat mensen je terugvolgen is groter als je meer over jezelf vertelt.

Je account instellen
Voordat je wereldkundig maakt dat je twittert, vul je eerst je profiel in en kun je je persoonlijke twitter-profielpagina vormgeven. Daar zijn vele opties voor. Je vult in elk geval de standaard gegevens in, zoals een website (kan ook je Linkedin-profiel zijn) en een ‘One Line Bio’. Vervolgens voeg je een foto toe, in Twitter termen: je past je avatar aan. Op die manier wordt je account persoonlijk! Je kunt ook hier je achtergrond aanpassen bij de knop ‘Design’. Het uploaden van een logo kan ook. Speel hier even mee.

Wie ga je volgen? En hoe krijg je volgers?
Twitter is een openbaar medium: in principe kun je iedereen volgen die jij wilt. Als je begint met Twitter kun je via de knop ‘Find People’ mensen en bedrijven vinden die interessant zijn voor jou. Ondernemers met een twitteraccounts hebben op hun eigen site vaak een knop die verwijst naar hun Twitter account. Maar er is ook een handig hulpmiddel http://www.twittergids.nl/ . Via deze site kun je op interessegebied of regio twitteraars vinden.

Google leest mee of Slotje of ‘Updates protected’
Alle tweets (een bericht in Twitter) worden meegelezen door Google. Wat je twittert, wordt dus openbare en te achterhalen informatie. Het is goed om je dat te realiseren. Je kunt je updates ook beschermen middels een slotje. Dit kun je instellen bij ‘Settings’. Het voordeel van het slotje is dat mensen die jou willen volgen door jou toegelaten moeten worden als ‘follower’ voordat zij jouw tweets kunnen lezen. Het nadeel is dat je geen Twitter widget kun instellen (zie onder).

Hoe laat ik updates van Twitter verschijnen in andere sites?
Je kunt je berichten ook laten verschijnen op bijvoorbeeld je eigen website. Hiervoor heeft Twitter een widget klaarstaan. Klik op “.. add Twitter to your website”. Je krijgt daarmee een HTML code die je in de gewenste site kunt plakken. Dit werkt alleen als je je eigen updates niet beschermd hebt (geen slotje dus).

Bericht schrijven en Reply geven
OK, je bent begonnen en je zit er helemaal klaar voor. Het schrijven van een tweet is simpel. Onder de vraag “Wat houdt je bezig?” vul je je bericht in en vervolgens klik je op ’tweeten’. En daar verschijnt jouw bericht in de tijdlijn. Als je via de twitter-site twittert is het nodig om de pagina te verversen om de nieuwe berichten te lezen. Druk op F5.

Links invoegen
Je kunt websites delen in Twitter. Omdat je maar 280 karakters hebt om te schrijven, is het handig om een URL te verkorten. Op internet zijn verschillende mogelijkheden te vinden zoals bijvoorbeeld bitly.com of tinyurl.com.

Zie je een bericht van iemand waar je op wilt antwoorden?
Onderaan elke tweet staat een balk met symbolltjes. Door te klikken op het spraakwolkje, opent zich een venster waarin je je antwoord kunt tikken. Twitter zorgt er automatisch voor dat je bericht gaat naar diegene die je antwoordt. LET OP: al je volgers kunnen dit ook lezen.

Wil je een 1-op-1 boodschap uitwisselen? Gebruik dan Direct Message.
Om iemand een Diredt Message of een privébericht te kunen sturen, is de eerste vereiste dat die persoon jou volgt. Klik op het envelop-symbool (via je telefoon) of op ‘Berichten’ als je Twitter gerbuikt via je browser. op Direct Message. Vervolgens kun je bovenin aangeven voor wie het bericht bedoeld is. Je andere volgers lezen dit niet mee.

Wat zijn hashtags of #?
Twitter en hashtags zijn nauw met elkaar verbonden: je ziet in Twitter veel berichten verschijnen waar een # bij staat. Hashtags worden gebruikt om berichten die over hetzelfde onderwerp gaan, terug te vinden. Hier is ook een twitter-applicatie voor ontwikkeld, waarmee je berichten over hetzelfde thema snel kan terugvinden.

Wat betekent RT?
RT staat voor retweet, het herhalen van het bericht. Soms gebeurt dit omdat het bericht nieuwswaarde heeft, waarvan je je netwerk graag op de hoogte brengt. Een andere keer wil je gewoon een grappig bericht delen. En soms wordt het gevraagd door de berichtschrijver door het toegevoegde ‘please RT’ aan het eind van het twitter-bericht.

Foto’s delen
Het is eenvoudig om foto’ en video’s te delen met je netwerk. Ga naar de startpagina van  je account en klik in het berichtvenster bovenaan je tijdlijn op het foto-icoon. Kies vervolgens de foto of de video die je wilt delen.