Het is je bijna niet meer voor te stellen dat we ooit niet regelmatig langs berichten op onze social media scrolden. En je schrikt af en toe als je bijhoudt hoeveel tijd je er per dag aan besteedt. Aan de andere kant biedt het social media gebruik je als ondernemer ook een prachtige kans. Je klanten zijn online te vinden! Via social media kun je makkelijk en kosteloos in contact komen en blijven met je doelgroep. Social media marketing is daarmee een niet meer weg te denken onderdeel binnen je online marketing strategie.
Social Media Marketing
Bij Social Media Marketing (SMM) zet je de social media kanalen van je bedrijf in om verbinding met je merk te creëren, meer nog dan het promoten van je aanbod. Het sleutelwoord daarbij is ‘social’. Bij SSM draait het namelijk niet om ‘pure verkoop’, maar om interactie, dialoog en het opbouwen van een relatie met je doelgroep. Het geeft je de kans om direct met mensen in gesprek te komen en een ‘persoonlijk’ contact op te bouwen. Natuurlijk kun je berichten plaatsen met een commerciële achterliggende gedachte. Maar het draait om de ’toegevoegde waarde’ van je berichten en het reageren op reacties.
Welke social media kanalen kies je?
Social Media marketing is een middel en geen doel op zich. Zet het niet in omdat je er veel over hoort, denkt dat het moet of omdat andere ondernemers het gebruiken. Het is belangrijk om te bepalen of je bedrijf en jouw markt er wel geschikt voor zijn en of het bij jouw communicatie- en marketingstrategie past.
Denk vervolgens na over de boodschap die je wil overbrengen en de doelgroep die je wil bereiken. Op basis daarvan besluit je welk kanaal je wil gebruiken. Jongeren vind je bijvoorbeeld vooral op Instagram, terwijl LinkedIn juist geschikt is als je bedrijven, professionals of ondernemers wil bereiken.
Het social medialandschap is daarnaast continu in beweging en ieder platform heeft zijn eigen unieke kenmerken. Waar voorheen Facebook heel populair was, lijkt het accent nu verschoven te zijn naar YouTube, Instagram en TikTok. En natuurlijk zijn er ook nog social media kanalen als WhatsApp, Snapchat,Twitter en LinkedIn.
Waarvoor zet je social media marketing in
Het is belangrijk om in gedachten te houden dat je social media op verschillende manieren voor jouw online marketingdoelstellingen kunt inzetten:
- PR en je naamsbekendheid: Het eerste waar je aan denkt is natuurlijk het gebruiken van social media om nieuws over je bedrijf te delen met je volgers. Door niet alleen te posten, maar ook te reageren op discussies kun je jouw doelgroep echter ook al kennis laten maken met jouw bedrijf.
- Branding en marketing: mensen die besluiten jouw bedrijf te volgen, vinden jouw merk, jouw aanbod of de verhalen die je deelt interessant. Deel daarom informatie die gerelateerd is aan jouw identiteit, artikelen, aanbiedingen en meer. En vergeet niet ‘sharing’ te stimuleren: het is de nieuwe vorm van mond-tot-mond reclame. Jij hecht toch ook meer waarde aan een positief bericht van een vriend dan aan een bericht van het betreffende bedrijf zelf?
- Klantenservice: social media zijn ook de kanalen waar je doelgroep vragen of klachten met je delen. Luister naar wat er speelt. Haak daar op in door antwoorden en oplossingen aan te bieden die passen bij jouw bedrijf en wees transparant in je communicatie. Dat is het met name bij B2C-bedrijven van belang: de ‘social proof’ via social media kan je maken of breken. Social media berichten van klanten kunnen het vertrouwen in je bedrijf vergroten, maar ook teniet doen.
Zorg ervoor dat je berichten via social media persoonlijk overkomen, ook in de gesprekken die je er voert. De toon op social media is over het algemeen informeel. Het geeft je de kans om een gezicht te geven aan je bedrijf: je wordt er ‘menselijker’ door en makkelijk te benaderen. Veel mensen uit je doelgroep zullen dat vooral prettig vinden.
Tips voor succesvolle social posts
Content is king. Dat is de de basisregel om je social media succesvol in te zetten. Zorg voor content die relevant is voor jouw doelgroep. Daarnaast wordt het succes van jouw social media ook bepalen door zaken als het tijdstip waarop je berichten plaatst, de frequentie, de lengte van je post en het wel (of juist niet) gebruiken van foto’s of video. Deze factoren verschillen van platform tot platform en van doelgroep tot doelgroep. De statistieken van je eigen social media kunnen je daar naar verloop van tijd meer inzicht in geven.