Search Engine Optimalisatie (SEO) is een onderdeel van de online marketing van je bedrijf. Het is een goedkope manier om bezoekers naar je website te trekken. Hoe? Door je site zó in te richten dat hij optimaal geïndexeerd wordt door zoekmachines als Google, wanneer iemand zoekt naar informatie met voor jouw site relevante zoektermen.
Er zijn vele manieren om dit te bewerkstelligen. Je kunt zelf al een flink eind komen als je je er even in verdiept, maar het is even goed zeer aan te raden om een professional naar je site te laten kijken. SEO is uitgebreid en Google verandert van tijd tot tijd de parameters waarmee een website geindexeerd wordt. Hoog scoren in de ‘google ranking’ is daardoor een vak apart tegenwoordig.
Enkele doe-het-zelf SEO tips
Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je kwalitatief goede content op je site plaatst. Je schrijft per slot van rekening voor mensen en niet voor een zoekmachine! Maar met alleen goede content red je het niet. De combinatie van kwalitatieve content en een goede opbouw van je site is belangrijk. Een overzicht:
- Domeinnaam: Kies voor een heldere domeinnaam, waaruit blijkt wat je doet of waar je site over gaat.
- Gebruik een goede URL meta tag: Zorg ervoor dat in de URL af te lezen is waar de pagina van je site overgaat. Gebruik niet de standaard (default) settings.
- Gebruik de juiste <title>tags: De koppen in je tekst moeten in <H1> of <H2> tags worden geplaatst, zodat deze goed gevonden wordt wanneer er op zoekwoorden gezocht wordt. Voor de subkopjes kun je de <H3> en de <H4> tags gebruiken.
- Optimaliseer je foto’s: Verklein je foto’s voordat je ze naar je site oplaadt. Op die manier neemt het laden van de pagina niet te veel tijd in beslag als een bezoeker erop terecht komt. Gebruik de ALT-ruimte om details over de foto toe te voegen.
- Gebruik keywords: Gebruik de zoekwoorden waarop je pagina gevonden wordt in Google, op een natuurlijke manier in je tekst. De zoekwoordendichtheid (keyword density) zegt iets over de kwaliteit van je content. Maar let op: dit geldt vooral voor beschrijvende, informatieve teksten. Bij commerciële teksten leidt té veel gebruik van dezelfde woorden juist tot ergernis, omdat het niet prettig leest.
- Gebruik links op de juiste manier: Leg niet alleen links aan naar artikelen binnen je eigen site, maar zorg er ook voor dat er op je site links naar sites van hoge kwaliteit of met autoriteit op jouw werkgebied terug te vinden zijn. Verricht zelf wat onderzoek voordat je akkoord gaat met het plaatsen van een externe link op je site. Je wil natuurlijk voorkomen dat bezoekers van jouw site terecht komen op een vage onduidelijke webpagina. Bedenk ook goed op welke sites JIJ wil voorkomen met je link. Dat zullen vaak concurrerende sites zijn, omdat jouw doelgroep zich daar bevindt. Maar dat is helemaal geen nadeel, samenwerking maakt sterk in deze!
- Maak gebruik van sitemaps: Sitemaps maken het zoekmachines makkelijker om je site te begrijpen en te indexeren
Black hat SEO
Er zijn inmiddels allemaal trucjes verzonnen om je website hoog in de ranking van Google en andere zoekmachines te plaatsen. Dit heet Black hat SEO. Een veelgebruikte manier in het verleden was om keywords in de zelfde achtergrondkleur als je site te plaatsen, zodat ze voor de bezoeker niet zichtbaar waren, maar voor zoekmachines wel. Google heeft inmiddels methodes ontwikkeld om dit soort trucs tegen te gaan en sites die ze nog toepassen worden zwaar afgestraft. Je riskeert zelfs een periode van verwijdering uit de zoekresultaten!