Search Enginge Advertising SEA adverteer je site en trek meer bezoekers

Zoekmachine marketing is een vorm van online marketing waarbij je meer bezoekers naar je site leidt via zoekmachines zoals Google en Bing. Je probeert een zichtbare plek te bemachtigen op de pagina’s met zoekresultaten. Je kunt hiervoor het SEO (Search Engine Optimalisation) inzetten, maar ook SEA (Search Engine Advertising).

Via SEO, zoekmachine optimalisatie, kun je ervoor zorgen dat je site zo hoog mogelijk terecht komt in de ‘organische zoekresultaten’. Dit zijn de resultaten die een zoekmachine selecteert wanneer iemand een zoekopdracht intikt. Je zorgt voor een goede opbouw van je site en maakt slim gebruik van zoekwoorden in de content op je site.

SEA: Search Engine Advertising

Bij Search Engine Advertising (SEA) of zoekmachine adverteren betaal je een zoekmachine om een advertentie voor jouw website op de eerste pagina met zoekresultaten te laten verschijnen. Wanneer iemand een aan jouw advertentie gekoppeld zoekwoord intikt, verschijnt de link naar jouw homepage of een andere sitepagina op een prominente plek op de zoekresultatenpagina.

Google Ads

Omdat Google één van de meest gebruikte zoekmachines is, wordt Search Engine Advertising vaak in verband gebracht met Google Ads. Google Ads is het advertentieprogramma van Google om campagnes aan te maken en te adverteren in de zoekresultaten van Google.

Het is vrij eenvoudig om een Ads-account aanmaken en je eigen advertentiecampagne in te stellen. Bij het instellen van je advertentiecampagne kun je onder meer je doelgroep, de (geografische) lokatie en het doel van je campagne specificeren.

Veilingsysteem

Het adverteren zelf verloopt via een veilingsysteem. Samen met andere adverteerders bied je op de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw product, dienst of bedrijf. Of jouw advertentie verschijnt op de zoekresultatenpagina hangt af van je bod en de relevantie van jouw advertentie.

Je betaalt als adverteerder vervolgens alleen voor de zoekmachinegebruikers die via jouw advertentie naar jouw site doorklikken. Die kosten worden over het algemeen uitgedrukt in CPC (cost per click) of PPC (pay per click). Soms betaal je een bepaald bedrag per 1000 weergaves (CPM).

Zoekwoordenonderzoek

Met SEA kun je daarom tegen relatief lage kosten snel de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten. Je moet er wel voor zorgen dat de bestemmingspagina waar de advertentie naar verwijst, goed aansluit bij de zoektermen die een gebruiker intikt.

De keuze van de zoekwoorden bepaalt namelijk bij welke zoekopdrachten je advertentie te zien zal zijn. Het is daarom belangrijk om een goed zoekwoordenonderzoek te verrichten. Op die manier kunt je de belangrijkste termen ontdekken en voorkomen dat je advertenties niet het gewenste effect hebben. Wanneer een advertentie niet aansluit bij de bestemmingspagina, klikken bezoekers de pagina meteen weg. Maar dan hebben ze wel al op je advertentie geklikt en dat kost je geld.

Jouw relevantie: de Quality-score

Bij het inzetten van SEA heeft niet alleen de hoogte van je bod op een zoekwoord invloed op de positie van je advertentie. Ook je Quality Score en de relevantie van je site voor het onderwerp spelen een rol. De regel is: hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe lager de kosten en hoe beter je positie op de zoekresultatenpagina.

Om je kwaliteitsscore te bepalen, beoordeelt Google verschillende factoren, zoals de relevantie van de zoekwoorden en van je advertenties en je accountgeschiedenis. Je ‘Click through rate’ (CTR) speelt ook mee. Als je advertentie overeenkomt met de zoekterm en een aantrekkelijke, commercieel interessante boodschap heeft, stijgt je CTR. Hoe hoger jouw CTR, hoe hoger de kwaliteitsscore. En natuurlijk is de landingspagina waar je advertentie naar verwijst van belang: die moet gerelateerd zijn aan de zoekopdracht en de advertentietekst.

Conversies meten

Om de resultaten van je SEA te meten kun je Google Analytics gebruiken. Op die manier kun je niet alleen de verkoopconversies meten, maar ook bijvoorbeeld de inschrijvingen voor je nieuwsbrief of de contactaanvragen. Alleen zo kom je te weten of een advertentie, een zoekwoord en een campagne goed werken en je niet te veel betaalt.