Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom jij als ondernemer een persbericht wilt versturen. Je lanceert bijvoorbeeld je site met webshop, je organiseert een fantastisch evenement, vindt een buitenlandse partner om internationaal te gaan of breidt je dienstenpakket uit. Wat het ook is, je wilt het wereldkundig maken met, het liefst veel, aandacht in de media.
Je bent alleen niet de enige die een persbericht verstuurt. Journalisten en redacteuren krijgen dagelijks een hele lading berichten over zich uit gestort. Al koppensnellend en scannend verdwijnt het merendeel daarvan echter in de prullenbak. Je krijgt als afzender van een bericht dus ongeveer twee seconden de kans om de redacteur te overtuigen van de nieuwswaarde van je bericht. Hoe doe je dat?
Nieuwswaarde, structuur en stijl
Er zijn een aantal basisregels. Ze zijn natuurijk geen garantie voor plaatsing, maar kunnen de kansen van je bericht in die grote stapel wel verhogen. De allerbelangrijkste regel is dat het bericht duidelijk nieuwswaarde heeft. Hou bij het schrijven van het bericht goed in gedachte wat het interessant maakt. Een bijna net zo’n belangrijke regel is dat je het “gebruik” van een tekst zo makkelijk mogelijk maakt: een journalist of redacteur zal sneller geneigd zijn een makkelijk te doorgronden en goed geschreven bericht te gebruiken. De structuur van je bericht en je schrijfstijl zijn dus belangrijk.
Opbouw van een bericht
Het is belangrijk dat je in één oogopslag kunt zien is dat het om een persbericht gaat. Schrijf daarom in grote letters “PERSBERICHT” bovenaan je bericht, gevolgd door de datum en eventueel de plaats.
Je persbericht bouw je verder met de volgende onderdelen op:
Een pakkende titel.
De titel of kop van een bericht vat in één zin de boodschap samen die je wilt overbrengen, eventueel aangevuld met een kleinere onder-of bovenkop. Zorg ervoor dat de titel de aandacht trekt, de lading van het bericht dekt én nieuwsgierig maakt. Wie alleen de koppen leest, moet weten wat het nieuws is. Redacteuren scannen namelijk vaak snel de koppen van alles wat binnenkomt en halen alleen de berichten uit de stapel die op het eerste gezicht de moeite waard lijken.
Een samenvattende lead
De lead van een persbericht, ook wel intro genoemd, is het belangrijkste stuk van je persbericht. Door de grote hoeveelheid berichten komt een redacteur vaak niet verder dan deze eerste alinea. Het is dus van belang dat de strekking van je bericht na het lezen ervan duidelijk is. Beantwoord in 30 tot 50 woorden de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Op die manier zou een redactie je lead zo over kunnen nemen als “kort bericht” zonder dat er een stukje informatie mist
Oprolbare body
Na de lead volgt de rest van je bericht, de body. Schrijf de tekst “oprolbaar” met de belangrijkste informatie in de eerste en de minst belangrijke in de laatste alinea Zo kan een journalist eenvoudig de laatste alinea(‘s) verwijderen als er te weinig ruimte is om je bericht volledig te plaatsen. Tussenkoppen in je bericht geven de structuur van de tekst weer en helpen een redacteur weer bij het scannen van de tekst. Gebruik dus geen saaie kopjes als “conclusie” of “geschiedenis”, maar zorg ervoor dat ze de aandacht trekken en pakkend zijn.
Geef in de body van je persbericht achtergrondinformatie, feiten en verdere details. Een combinatie van zakelijke informatie en persoonlijke toevoegingen leest prettig. Gebruik daarom citaten van deskundigen of betrokkenen om je verhaal iets levendiger te maken. Schrijf alles in een actieve vorm en gebruik de tegenwoordige tijd.Vakjargon en reclametaal zijn uit den boze!
Eind-melding
Geef het einde van het persbericht duidelijk aan met “einde bericht” in vette of hoofdletters. Dit geeft aan dat de informatie die volgt niet bedoeld is voor publicatie.
Noot voor de redactie
In de noot voor de redactie geef je aan waar een redacteur meer informatie kan krijgen of beeldmateriaal kan opvragen of downloaden. Geef vervolgens de naam van je bedrijf, je eigen naam en je verdere contactgegevens zoals je telefoonnummer, je website en/of je mailadres. Vergeet de noot voor de redactie niet te beginnen met “Niet voor publicatie”, zodat niet onbedoeld je persoonlijke gegevens worden overgenomen in de media.
Tenslotte: de laatste controle
Een persbericht is zelden langer dan één A4’tje. Kijk na het schrijven nog eens kritisch naar je tekst en bedenk dat schrijven schrappen is. Check de feiten, voorkom dubbele informatie in je bericht en zorg dat er geen taal- of tikfouten in staan. Laat je bericht voor een laatste controle nalezen door een ander. Ook al ben je nog zo zeker van je zaak, een frisse blik ziet dingen waar je over heen leest. Een fout is snel gemaakt en staat slordig. En het zou zonde zijn als je bericht uiteindelijk blijft hangen vanwege dat foutje in plaats van het nieuws dat het brengt!