Voor de komst van het internet bestond er maar één vorm van marketing: dat wat we tegenwoordig offline marketing noemen. Het draaide voor een groot deel om adverteren in kranten en tijdschriften, op tv en radio en via buitenreclame. En dat is meteen een belangrijk verschil met online marketing: je hebt budget nodig.
Offline marketing
Dat betekent echter niet dat je offline marketing daarom maar moet vergeten als startende ondernemer of als ondernemer met een klein bedrijf. Sterker nog: als je doelgroep lokaal te vinden is, is offline zelfs dé manier om hen te bereiken! Je hoeft namelijk niet meteen aan grote advertentiecampagnes in dagbladen, een billboard langs de snelweg, abriposters in bushokjes of televisie- en radioreclame te denken. Er zijn tal van andere ‘offline’ manieren om je doelgroep buiten het internet om te bereiken:
Drukwerk
Brochures en folders om uit te delen. Flyers om huis-aan-huis te verspreiden. Drukwerk geeft je de kans om mensen kennis te laten maken met jou, je onderneming en wat je te bieden hebt. Veel mensen vinden het daarnaast nog altijd leuk om iets in handen te houden. Onderschat daarom het effect van visitekaartjes niet. Het is meer dan een eenvoudige manier om je contactgegevens bij iemand achter te laten.
Persberichten
Een artikel over jou en je bedrijf in kranten en tijdschriften helpt je om onder de aandacht van een groot publiek te komen. Stuur je persberichten gericht naar de media die relevant zijn voor jouw bedrijf zoals bijvoorbeeld vaktijdschriften of regionale kranten. En wanneer je dat kunt doen? Iedere keer wanneer je iets nieuws omtrent je bedrijf te melden hebt.
Relatiegeschenken
Iets cadeau geven aan je klanten is niet alleen leuk, het heeft ook een groter effect dan je zou denken. Vaak weten mensen zich nog te herinneren van wie en wanneer ze een relatiegeschenk kregen.
En dat heeft een positieve invloed op het beeld dat een prospect van je heeft of op de relatie die je hebt met je klant. Als je dan ook nog eens kiest voor een relatiegeschenk dat je bijna dagelijks kan gebruiken, denkt de ontvanger nog eens (onbewust) aan je bij het zien van jouw logo of bedrijfsnaam.
Advertenties in huis-aan huisbladen
Huis-aan-huisbladen zijn gratis en worden meestal op grote schaal verspreid: een gemiddeld Nederlands huishouden ontvangt wekelijks minimaal twee van deze bladen. De dekking zorgt ervoor dat een grote groep mensen in korte tijd jouw advertentie onder ogen krijgen. En behalve dat deze bladen vaak goed gelezen worden, is een advertentie plaatsen lang niet zo duur als bij landelijke of regionale kranten.
Netwerken
Netwerken is een goede manier om nieuwe klanten of andere ondernemers te leren kennen en jezelf te laten zien. Het kan nieuwe bedrijfskansen en mogelijkheden opleveren. Persoonlijk contact leggen en onderhouden is nog altijd belangrijk om jouw ‘gunfactor’ te vergroten.
Stand op een evenement of beurs
Een beurs of een evenement bezoeken, er zelf een stand huren of zelf een evenement organiseren is een slimme manier om persoonlijk met je doelgroep in contact te komen. Het zal je verbazen hoeveel beurzen en events er in Nederland georganiseerd worden. Als het huren van een stand te veel van je budget vraagt, kun je misschien een bijdrage leveren aan de eventuele goodiebag. En misschien bestaat de mogelijkheid om vermeld te worden in de beurskrant, zodat bezoekers toch je naam voorbij zien komen.
Sponsorschap
Het leveren van een sponsorbijdrage aan een evenement dat aansluit bij je doelgroep is ook een manier om aan offline marketing te doen. Vaak krijg je als sponsor een plek in het informatieblad dat wordt uitgedeeld tijdens het evenement. Als je je op de lokale of regionale markt richt, kun je ook denken aan het sponsoren van een sporttoernooi of zelfs het plaatselijke sportteam.
De voordelen van offline marketing
Offline marketing campagnes behoren dus echt niet tot verleden tijd. Ze geven je de kans om je bedrijf op een opvallende en creatieve manier onder de aandacht van je doelgroep te brengen en zo een echte merkbeleving te creëren.
Daarnaast bereik je met offline marketing campagnes vaak meer mensen dan met online marketing: het publiek voor je boodschap is offline groter. En dat betekent inclusief andere interessante doelgroepen die je online niet makkelijk kunt bereiken. Onderschat verder de interactie door de persoonlijke benadering niet: een handdruk en een gesprek op straat, een beurs, tijdens een bijeenkomst of op een event zijn vaak waardevoller dan de likes op social media.