Je nieuwsbrief kan zo veel meer zijn dan dat ondergeschoven kindje in je online marketing strategie. Het is een mooie manier om het contact te onderhouden met mensen die geïnteresseerd zijn in je bedrijf. En regelmatig een brief versturen zorgt ervoor dat je ‘top of mind’ blijft: mensen denken aan jou wanneer ze iets nodig hebben dat jij biedt. Kortom: een nieuwsbrief is een fantastische tool voor het creëren van brand awareness en het vergroten van je know-like-trust factor.
Wat wil je bereiken met je nieuwsbrief?
Bepaal wat het doel van je nieuwsbrief is: wil je over je bedrijf vertellen, nieuwe producten of diensten promoten, kennis delen of een mix van deze elementen? Schat in welke informatie interessant is voor je nieuwsbrieflezers. Overlaad je nieuwsbrieflezers echter niet; het zou zonde zijn als ze door te veel informatie je brief niet lezen of zich zelfs afmelden.
De opbouw van je brief
Als je veel tijd en aandacht besteedt aan het samenstellen van je nieuwsbrief, wil je natuurlijk dat de ontvangers de brief ook openen en lezen. Die kans vergroot je door hier op te letten bij de verschillende onderdelen van je nieuwsbrief:
- De onderwerpregel is het eerste dat je lezers van je nieuwsbrief te zien krijgen in hun mailbox. Zorg dat die regel prikkelt en nieuwsgierig maakt, zodat de ontvangers ook doorklikken. Maak de onderwerpregel niet te lang; het laatste deel kan niet te zien zijn in een mailprogramma.
- De afzender van de mail laat de ontvangers zien van wie zij een bericht krijgen. Geef je nieuwsbrief een persoonlijk tintje mee te geven door je naam te noemen en niet alleen je bedrijfsnaam. ‘Anna Jansen van Bedrijf X’ geeft een gezicht bij de nieuwsbrief en is minder anoniem dan ‘Bedrijf X’.
- De inhoud van je nieuwsbrief lezen mensen zelden van begin tot einde. Plaats belangrijke berichten daarom bovenaan, zodat lezers die in ieder geval zien. Met interessante berichten kun je de aandacht vasthouden en mensen verleiden verder te lezen of te klikken naar de pagina waar ze meer informatie kunnen vinden.
Maak je teksten om dezelfde reden niet te lang en gebruik zoveel mogelijk korte zinnen; veel mensen haken af bij lange stukken tekst en lange zinnen. - De plek van de Call-to-Action in je nieuwsbrief, de button die lezers doorlinkt naar bijvoorbeeld een landingspagina, maakt volgens onderzoek niet uit: het bovenin of onderaan plaatsen van de button leverde nagenoeg dezelfde resultaten op.
- De ‘short copy’ op de buttonknop zelf maakt wel verschil: grijp de aandacht van je lezers met een actieve tekst om hen door te laten klikken. “Meld je aan” werkt beter dan “Lees meer”. Plaats verder niet te veel CtA’s in je nieuwsbrief: meer buttons staat niet gelijk aan meer klikken
- De opmaak van je nieuwsbrief. Laat de vormgeving van je brief aansluiten bij de huisstijl van je bedrijf. Wissel je teksten af met aantrekkelijk beeldmateriaal, zodat het geheel er open en uitnodigend uitziet. Gebruik verder tussenkoppen om je brief makkelijk scanbaar te maken.
Na het versturen: meten om te weten!
Het is niet alleen leuk om te zien hoe vaak je nieuwsbrief gelezen wordt, het is ook belangrijk om te weten hoe succesvol je nieuwsbrief is. Zo kun je je nieuwsbrief steeds beter afstemmen op wat je lezers willen en nog meer impact hebben.
Als je je mails verstuurt vanuit een professioneel mailprogramma, kun je verschillende metrics terugvinden om te bepalen hoe succesvol je campagne was:
- De Open Rate vertelt je hoe vaak je mail geopend is. Deze rate verschilt van sector tot sector. In 2020 was de gemiddelde open rate voor B2C-bedrijven 30,11, die voor B2B 32,21 (bron: www.email-benchmark.nl).
- De Click-Through Rate (CTR) geeft aan hoe vaak lezers een artikel, foto of link interessant genoeg vond om door te klikken. Net als de Open Rates, verschillen de CTRs van branche tot branche. Daarnaast is er ook hier een verschil te zien tussen B2C-bedrijven en B2B-ondernemingen: resp. 4,33% en 4,59% (bron: www.email-benchmark.nl).
- De Click-To-Open rate (CTO) is een variant op de CTR. Bij de CTR draait het om het aantal kliks in verhouding tot het aantal verstuurde mails. Bij de CTO gaat het om de verhouding tussen kliks en het daadwerkelijk aantal geopende mails. In 2020 was de CTO voor B2C gemiddeld 13,29%, die voor B2B 12,63%.
Als je werkt met professionele e-mailsoftware worden deze gegevens automatisch voor je bijgehouden. Je kunt zo in een oogopslag het succes van je nieuwsbriefcampagnes bekijken en vergelijken. Door bijvoorbeeld je onderwerpregel op een andere manier te formuleren en te testen wat het beste werkt, kun je je nieuwsbrief nog succesvoller maken.