Hoewel in het verleden weleens werd beweerd dat ‘e-mailmarketing dood is’, is het tegendeel waar. E-mailmarketing is juist bijna niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Dat zie je aan je persoonlijke mailbox, waar je waarschijnlijk dagelijks allerlei soorten berichten ontvangt van bedrijven en organisaties. Het is namelijk een snelle, eenvoudige en slimme manier om als ondernemer contact te krijgen én te houden met je doelgroep.
Wat is e-mailmarketing?
Bij e-mailmarketing denk je al gauw aan het versturen van nieuwsbrieven. En dat is waarschijnlijk ook het bekendste voorbeeld van deze vorm van marketing. Maar het is meer dan dat: het omvat alle acties waarbij je (potentiële) klanten benadert met een e-mail. Hier vallen bijvoorbeeld dus ook mails met aanbiedingen, productinformatie, aankoopbevestigingen en automatische e-mailcampagnes onder.
Waar zet je het voor in?
E-mailmarketing is een marketinginstrument om, net als bij social media marketing, snel, zonder kosten, direct en persoonlijk de relatie met je doelgroep op te bouwen en te onderhouden. Het helpt je om je Know-Like-Trust-factor te vergroten, de loyaliteit van je lezers te verhogen, meer te verkopen aan je bestaande klanten en/of nieuwe leads te verzamelen.
Goede e-mailmarketing is dus niet puur op verkoop gericht. Natuurlijk kun je de mails gebruiken om commerciële berichten te versturen. Maar wissel die berichten af met mails die de ontvangers inspireren en waarin je relevante informatie met hen deelt.
De voordelen van e-mailmarketing
E-mailmarketing biedt je als ondernemer een aantal voordelen, waardoor het een heel geschikt onderdeel van je marketing is:
- De kosten zijn laag en heb je zelf (veel meer) in de hand. Je hebt niet te maken met steeds veranderende prijzen zoals bij het plaatsen van advertenties via Google Ads. Het enige wat je nodig hebt is een mailprogramma, dat je eventueel de mogelijkheid biedt je doelgroep te segmenteren. E-marketing heeft daarom in vergelijking met andere online marketingkanalen vaak de hoogste ROI (Return On Investment).
- De resultaten zijn goed meetbaar Via het mailprogramma dat je gebruikt kun je de gegevens van elke mail bekijken. Zo kom je te weten hoe vaak een mailing geopend is of hoe vaak er op een bepaalde link geklikt is. Als je Google Analytics gebruikt voor je site, kun je bijhouden of die kliks in een mail ook voor conversie hebben gezorgd. Met deze gegevens kun je vervolgens je e-mailmarketing evalueren en verbeteren.
- E-mail zal niet gauw verdwijnen Bij social media ben je deels afhankelijk van de populariteit van het kanaal: Twitter was ooit echt hot, de populariteit van Facebook lijkt tanende en de eens grote kanalen MySpace en Hyves zijn verdwenen. Daarentegen heeft bijna iedereen tegenwoordig een mailadres en de kans dat grote groepen mensen hun adres op zullen geven, is zo goed al nihil.
- De data zijn van jou Jij bent de beheerder van je mailinglijst. Je bent niet afhankelijk van beslissingen of beleidswijzigingen van andere kanalen, waardoor je van de een op de andere dag problemen kunt hebben om je doelgroep te bereiken. Met jouw eigen database van adressen kun jij altijd een bericht sturen naar jouw doelgroep.
- Mail is makkelijk schaalbaar Het maakt voor je mailprogramma in principe niet uit of je een bericht naar 100, 1000 of 10.000 personen tegelijkertijd mailt. Het enige verschil kunnen de kosten zijn: veel mailprogramma’s hanteren verschillende tarieven die afhankelijk zijn van de hoeveelheid mails die je verstuurd.
- Mail is persoonlijk Het is vrij eenvoudig je mail te personaliseren met de gegevens die je van een ontvanger hebt. Je kunt bijvoorbeeld de voornaam van de ontvanger in de aanhef gebruiken om bericht net wat persoonlijker te maken.
- Je kunt inspelen op de customer journey Je kunt mails versturen naar iedereen op je lijst, maar je kunt je lijst ook segmenteren in kleinere doelgroepen op basis van bijvoorbeeld interesse. Met mailprogramma’s is het vervolgens vrij makkelijk om mailcampagnes te automatiseren, zodat je ervoor kan zorgen dat de informatie die je verstuurt relevant is voor de ontvanger. Dit geeft je de mogelijkheid om je berichten goed te laten aansluiten bij de klantreis van de ontvangers: met gautomatiseerde berichten verstuur je de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon.
E-mailmarketing en privacywet
Sinds de invoering van de Europese AVG gelden er strengere regels voor het gebruik van e-mailmarketing. Mensen die je berichten willen ontvangen, moeten hier expliciet toestemming voor geven. Hier zorg je voor door hen een inschrijfformulier te laten invullen en/of de optie om informatie van je te ontvangen te laten aanvinken. Daarnaast moet er bij elke mail die je verstuurt een uitschrijfmogelijkheid bestaan. De meeste mailprogramma’s zorgen er automatisch voor dat die uitschrijflink onderaan je mails verschijnt.