Google, ooit begonnen als één van de vele zoekmachines wereldwijd, is nu met ruim 90% marktaandeel de absolute nummer 1 zoekmachine. Maar Google biedt veel meer dan dat, zeker voor ondernemers. En de meeste toepassingen zijn gratis! We hebben de belangrijkste mogelijkheden voor je op een rijtje gezet. Meer informatie over elke toepassing vind je onderaan deze pagina.

Efficiënte bedrijfsapplicaties

– Apps (Gmail & Google Agenda)
– Drive (delen van bestanden in de cloud)
– Hangouts (voor persoonlijk contact)
– Search Appliance (zoekmogelijkheden voor interne informatie binnen bedrijven)
– Site Search (zoekmogelijkheid binnen je site)
– Mijn bedrijf (het laten vinden van je bedrijf via google maps)

Verbeteren van je website

– Analytics (anayseren van gegevens over je website)

Verdienen aan/met Google

– Adwords (adverteren op Google)
– Adsense ( advertentieprogramma, verdienen aan advertenties op je site)

 

Apps: Mail, Agenda, Documenten en Drive
Google introduceerde in 2006 Google Apps. Met deze applicatie kun je gratis gebruik maken van het emailprogramma Gmail, documenten bewaren op de server en eventueel delen met je collega’s in de cloud via de Drive. Wijzigingen in bestanden kun je direct doorvoeren op de server zonder ze eerst te bewaren op je eigen harde schijf om ze daarna op te laden. Het voordeel hiervan is dat iedereen die bij je onderneming betrokken is, meteen toegang heeft tot de meest recente versie van een bestand. Bovendien kunnen meerdere wijzigingen tegelijkertijd worden verwerkt en opgeslagen.
Apps: Hangouts
Via Hangouts kun je chatten met de personen die ook een google-account hebben of een telefoon- of videogesprek voeren met groepen tot een maximum van 10 mensen. Lees meer over hangouts.
Apps: Search Appliance
Met Search Appliance (tevens een mini versie verkrijgbaar) kun je een interne zoekmachine installeren op je bedrijfsserver. Op die manier is het voor alle medewerkers veel makkelijker om documenten en andere bestanden te vinden. Aan deze applicatie zijn kosten verbonden en vooral geschikt voor bedrijven met een redelijke omvang.
Apps: Site Search
Site Search is bedoeld als applicatie voor websites. Je geeft je bezoekers daarmee de mogelijkheid om je site te doorzoeken op trefwoorden. Er zijn verschillende aanvullingen mogelijk, zoals het downloaden van een synoniemenwoordenboek, waarmee de resultaten van een zoekopdracht aanmerkelijk worden vermeerderd! Site Search is er voor alle bedrijven, van klein tot heel groot. De kosten lopen op naarmate je meer pagina’s op je site wilt laten doorzoeken. Voor het minimale aantal tot 20.000 pagina’s betaal je 100 dollar per jaar. Lees meer over Site Search op Google.
Apps: Google Mijn bedrijf
Meld je onderneming gratis aan bij Mijn Bedrijf, zodat bijvoorbeeld klanten je makkelijk kunnen vinden via Google Zoeken, Maps of Google+. Zo is niet alleen de routebeschrijving naar je bedrijf makkelijk te vinden, maar ook je telefoonnummer en je eventuele openingstijden. daarnaast verschijnt je bedrijf op het Google Maps-kaartje naast de andere zoekreultaten wanneer mensen een zoekopdracht met een plaatsnaam ingeven.
Verbeteren: Google Analytics
Google heeft ook applicaties ontwikkeld met als doel je ROI (Return of Investment) te vergroten. Zo kan je met Analytics allerlei statistische gegevens over de bezoekers van je site bekijken en zo je site verbeteren. Je kunt Analytics gratis installeren op je site met een conversiecode. Hiermee wordt het gedrag van bezoekers op je site bijgehouden en verwerkt. Internetdeskundige en oud-columnsite Elle Rowbottom heeft in haar columns beschreven wat het nut van Analytics is en hoe je Google Analytics kunt gebruiken.
Verdienen: Adwords
Met Google AdWords kun je advertenties plaatsen, die vervolgens bij relevante zoekopdrachten verschijnen op de resultaatpagina. Je betaalt per klik op jouw advertentie. Hoe meer er geklikt wordt, des te meer betaal je dus voor deze toepassing! Je kunt zelf je budget vaststellen. Je kunt bv. een maximumbedrag per klik opgeven of een maximumbedrag per dag. Als dat bedrag vervolgens bereikt is, zal je advertentie de rest van die dag niet meer getoond worden. Op die manier houd je de kosten voor AdWords beheersbaar. Het zou overigens heel goed kunnen dat je website dus 2x bij Google verschijnt: 1x in de resultatenlijst en 1x als advertentie.
Verdienen: AdSense
Google AdSense werkt op een andere manier. Via AdSense worden relevante advertenties tussen de inhoud van je website geplaatst. Wanneer bezoekers van jouw website op deze advertenties klikken, krijg jij een bedrag uitbetaald. Andersom geldt het ook: als je je aanmeldt voor AdSense, kunnen jouw advertenties ook bij andere websites tevoorschijn komen, mits de inhoud relevant is. Je kunt het uiterlijk van de advertenties zodanig aanpassen dat ze zoveel mogelijk overeenstemmen met je huisstijl om ze zoveel mogelijk op te laten gaan in je eigen site.