Acquisitie is voor veel ondernemers een noodzakelijk kwaad. Slechts weinigen hebben van nature het talent en de motivatie om deze taak met plezier en succes te volbrengen. Toch is het van groot belang, juist voor ondernemers. Vooral ZZP’ers ondervinden hinder van bijvoorbeeld een economische crisis. Vaak wordt er als eerste gesneden in het aantal externe medewerkers. Acquisitie plegen is dus erg belangrijk wil je voldoende inkomsten blijven genereren.

Focus

Het gevaar wat op de loer ligt is dat je eens in de zoveel tijd een periode inlast waarin je alleen maar acquisitie doet. Dat is niet verstandig. Beter is het om op regelmatige basis acquisitie in te plannen, bijvoorbeeld één dag per week. Op die manier wordt acquisitie meer onderdeel van je totale werkzaamheden. Voor ZZP’ers, maar eigenlijk voor alle ondernemers, is het belangrijk dat je door je doelgroep wordt gezien als een expert binnen jouw vakgebied of binnen je markt. Dát zou eigenlijk de focus moeten zijn van je acquisitie. Het verkopen van je product of dienst is niet zozeer het einddoel, als wel het verkrijgen van een bepaalde status, waardoor je klanten in de toekomst vanzelf naar jou toe willen komen. Een belangrijk aspect hierbij is dat je niet te bescheiden bent. Durf uit te komen voor je talent en je toegevoegde waarde!

Acquisitie tips:

  • Wees enthousiast! Jij kan zelf met de meeste overtuiging over je eigen bedrijf, product of dienst vertellen. Samen met je inhoudelijke vakkennis is dat een gouden combinatie!
  • Zorg dat je online prominent aanwezig bent. Stel vragen op relevante fora, reageer op discussies, schrijf je in op diverse online netwerken, maak profielen aan, start je eigen blog, kortom: maak jezelf zichtbaar!
  • Investeer (vrije) tijd in offline netwerkbijeenkomsten. Zo kom je in contact met je potentiële doelgoep en kunnen je klanten een gezicht plaatsen bij je naam. Zorg voor voldoende visitekaartjes en ander marketingmateriaal om uit te delen, maar overdrijf het niet. Niets is zo ergerlijk als mensen die te pas en te onpas met visitekaartjes lopen te zwaaien, zonder de indruk te wekken echt contact te willen maken.

Elevator Pitch

Vooral tijdens netwerkbijeenkomsten, maar ook op bijvoorbeeld informele avondjes met vrienden, zal je regelmatig De Vraag krijgen: ‘wat doe jij nou precies’? Het is de kunst om zo kort mogelijk een treffende en uitnodigende beschrijving te geven van jouw bedrijf, product of dienst. De reden ligt voor de hand: men haakt al snel af bij een langdradig verhaal. Je wil natuurlijk dat mensen doorvragen als ze geïnteresseerd zijn. Dan heb je tijd en ruimte genoeg om wat meer op details in te gaan. Zo’n statement heet een elevator pitch. Je hebt als het goed is meerdere elevator pitches tot je beschikking, want je zal deze moeten afstemmen op de gelegenheid en op de persoon met wie je praat.

Eigenschappen van een goede Elevator Pitch

  • Houd het kort. Het heet niet voor niks een ‘elevator pitch’: je zou je verhaal aan iemand in de lift tussen de begane grond en zeg de 9e verdieping moeten kunnen vertellen. Dit betekent dus dat je pitch het liefst korter dan een minuut is. Dat lijkt heel kort, maar als je dat thuis gaat timen kun je nog behoorlijk wat vertellen. De bedoeling is om de kern van je bedrijfsvoering te raken
  • Praat rustig! Dat lijkt zeer voor de hand liggend, maar is in praktijk nog best lastig als je in je achterhoofd hebt dat het maar anderhalve minuut mag duren. Dan ben je al gauw geneigd te snel te gaan praten.
  • Zorg dat je Pitch ‘probleemoplossend’ is. Vertel wie je bent, wat je doet en welke problemen je voor je klanten oplost. Je verhaal blijft op die manier beter hangen dan wanneer je uitgebreid over jezelf en over je onderneming praat.
  • Houd het eenvoudig. Vooral als je je begeeft in een ingewikkelde markt met complexe terminologie loont het de moeite om goed te zoeken naar alternatieve omschrijvingen die voor een leek ook te begrijpen is.
  • Blijf to-the-point en wees vooral eerlijk en realistisch. Niemand zit te wachten op een reclame praatje, wat achteraf helemaal niet reëel bleek te zijn.
  • Maak je pitch actueel. Vertel niet over successen uit het verleden en ga ook niet speculeren over de toekomst. Klanten en zakenrelaties willen weten wat je NU doet en hoe je er NU voor staat!