Waarom Nina?
Omdat Nina’s idee om ijsjes voor haar gezin te maken uitgroeide tot de pure en natuurlijke NICE-ijsjes, boordevol biologisch fruit
Paradepaardje
NICE Fruitijsjes
Typisch Nina
Amsterdam Popsicles Fruit, kruiden en yogurt PLATTELAND Koken Eerlijk en gezond eten
Popsicles en experimenteren
‘Ik was al een tijdje op zoek naar een gezond maar lekker tussendoortje. In een Amerikaans tijdschrift las ik over popsicles in New York en San Francisco: fruitijsjes op een stokje. Daardoor kwam ik op het idee om ijsjes van echt fruit thuis te maken voor mijn gezin. Ik ging experimenteren met verschillende combinaties van fruit, kruiden en yoghurt. Toen ik ze aan mensen in mijn omgeving liet proeven, kreeg ik daar zo veel positieve reacties op dat ik geïnspireerd raakte om er meer mee te doen. Zo begon het idee voor NICE fruitijsjes.’
NICE-avontuur
‘Samen met vriendin Elisabeth, die na de eerste keer proeven meteen verkocht was, ging ik aan de slag met het maken van de ijsjes: rijp fruit inkopen, lekkere combinaties verzinnen, fruit in de blender en hop, in de vriezer. In het voorjaar van 2012 stonden we voor het eerst met een kraampje op biologische markten en bij mooi weer waren we het ijs zo kwijt. Vervolgens trokken we met onze ijsjes langs verkooppunten en festivals. Onze eerste verkooppunten waren o.a. Timboektoe in Wijk aan Zee, De Lindenhoff en Sissy Boy Dagelijks.’
‘In het begin deden we alles zelf: ijsjes maken en verpak- ken, rondrijden met ijsjes in foamdozen in de achterbak van de auto, slepen met vriezers, nieuwe plekken benaderen en in het weekend naar festivals en markten. Inmiddels hebben we enorme stappen gemaakt; NICE wordt op 200 plekken door heel Nederland verkocht, we hebben een groter team en we hebben nog veel ambities en plannen.’
100% natuurlijk
‘Een belangrijk speerpunt voor komend jaar is dat we het NICE verhaal en onze waarden nog sterker willen communiceren en overbrengen: wat maakt NICE bijzonder? Onze ijsjes zijn namelijk gemaakt van biologisch fruit, 100% natuurlijke ingrediënten en minder suiker, eigenlijk net een frozen smoothie. We willen mensen laten proeven hoe lekker pure en natuurlijke ijsjes zijn. Onze ijsjes zijn natuurlijk en simpel, zoals echt eten zou moeten zijn. Naast het steviger verkondigen van die boodschap, zijn we bezig met het ontwikkelen van een nieuwe smaak gemaakt met fruit van een Nederlandse teler.’
NICE-behoefte bij consument
‘Je kunt gerust stellen dat NICE-fruitijsjes ontzettend aanslaan. Het is zo mooi om te merken dat wat wij aanbieden, aansluit bij de interesse en behoefte van de consument en inspeelt op de vraag in de markt. We zijn daardoor enorm aan het groeien. Ons team is dit jaar een stuk groter dan het afgelopen jaar. Ik ben er heel trots op om alles zo tot bloei te zien komen, trots op wat we tot nu toe samen hebben bereikt.’
‘We hebben veel ambities en plannen. Het zou fantastisch zijn als NICE over een jaar of vijf niet alleen een gevestigd ijsmerk in Nederland is, maar ook in een aantal landen om ons heen. Ik wil een gezond, solide bedrijf ontwikkelen, dat staat voor lekkere en goede producten, waar mensen met plezier werken en de ruimte hebben om zichzelf te kunnen ontwikkelen.’
Energie
‘Het ondernemerschap is ontzettend leuk. Ik krijg er heel veel energie van om als ondernemer mijn eigen weg te gaan en te doen waar ik voor sta. Ik kan alles zelf creëren. Het is heel mooi dat het NICE-team mijn idee zo omarmt en er ook zo enthousiast van wordt. Het geeft heel veel voldoening om zo een plek te bieden. Daarnaast is ondernemen heel afwisselend, je moet scherp zijn, proactief, jezelf constant blijven ontwikkelen en vernieuwen. Je hebt echt de aanjagersrol. De ervaringen tot nu toe zijn eigenlijk boven verwachting. Het geeft heel veel voldoening om te doen waar je zelf helemaal achterstaat.’
Gouden tip
‘Durf dingen uit handen te geven, denk niet dat je alles zelf moet doen. Blijf bij jezelf, doe alleen de dingen waar je zelf achter staat.’