Ik ben Nina van Boxtel…
en ik woon samen met mijn vriend in Amsterdam. In 2014 ben ik afgestudeerd aan TMO – Fashion Business School. Toen ik in 2010 aan mijn opleiding begon, stond Nederland nog aan het begin van het e-commerce tijdperk en was online shoppen in opkomst. De online mode-industrie interesseerde mij al enorm en tijdens mijn opleiding startte ik een modeblog. Dat was het begin van mijn carrière in de online fashion industrie. Behalve mode is ook reizen een hobby. Samen met mijn vriend maak ik ieder jaar een verre reis, al is dat door corona nu even niet mogelijk.
Hét moment: we doen het!
Onze favoriete boetieks en lokale merken kennen moeilijke tijden tijdens deze pandemie en we wilden hen te hulp schieten. Lokale boetieks zijn vaak erg afhankelijk van hun offline omzet, terwijl het nu belangrijker dan ooit is om ook online zichtbaar te zijn en online omzet te genereren. Samen met mijn business partner Sophie Tarif ben ik daarom een online platform gestart dat gericht is op mode, beauty en interieur met affiliate marketing als verdienmodel.
Wij zijn gestart met…BOETIEK.NL
BOETIEK.NL helpt lokale boetieks, Nederlandse merken en duurzame webshops hun bereik online te vergroten en hun doelgroep te verbreden. We vertellen de verhalen van de aangesloten winkels en via de zoekresultaten op ons platform worden hun producten getoond. Zodra een consument op een product klikt, wordt hij of zij doorgelinkt naar de webshop waar zij het kunnen kopen. BOETIEK.NL verdient commissie over een transactie of doorgestuurde bezoeker.
Een extra focus voor ons platform is duurzaamheid. In de virtuele schappen liggen steeds vaker duurzame kleding en duurzame collecties. Om deze producten onder de aandacht te brengen, hebben wij een ‘Duurzaam filter’ gelanceerd. Hiermee kunnen bezoekers filteren op alleen duurzaam geproduceerde producten.
Tot voor kort….
werkten Sophie en ik beiden bij een modezoekmachine met platforms in 25 landen. De berg kennis en ervaring die we daar in de affiliate wereld opdeden, gebruiken we nu bij het opzetten van BOETIEK.NL.
Een zoekmachine bouwen is niet zomaar iets. Zo’n systeem is enorm complex: je hebt te maken met meerdere productfeeds die uit 1.000 tot 50.000 producten bestaan. Die data moeten meerdere keren per dag opnieuw geïmporteerd worden, zodat maten en kleuren up-to-date zijn en overeenkomen met informatie op de webshop zelf.
Het heeft 6 maanden geduurd voordat we de eerste versie van BOETIEK.NL lanceerden. Maar ook na de soft launch zijn we continu bezig met het verbeteren van het platform en het ontwikkelen van nieuwe features om de gebruiksvriendelijkheid van het platform te verbeteren.
We werken samen met developers, maar ondanks dat is het wel fijn dat we zelf ook enigszins technisch inzicht hebben. Sophie heeft ervaring als productmanager en SEO-specialist. Ik ben meer gefocust op het commerciële plaatje en het accountmanagement om het contact met de aangesloten shops te onderhouden. Doordat wij ieder verschillende kwaliteiten hebben, vullen we elkaar echt goed aan.
Starten in 2020
We krijgen vaak de vraag of 2020 wel het beste jaar is geweest om onze vaste baan op te zeggen en te starten met een eigen onderneming. Maar voor ons voelt het juist als een heel logische stap. Dit jaar is heel duidelijk geworden dat online aanwezigheid belangrijker is dan ooit tevoren. Een lockdown die ervoor zorgt dat fysieke winkels het zwaar hebben, is de drijfveer voor boetieks en merken om te werken aan hun zichtbaarheid online. Wij verwachten dat online shoppen de norm wordt in de toekomst, omdat we nu (moeten) ervaren hoe het is om niet altijd naar een fysieke winkel te kunnen.
Het financiële plaatje
We hebben allebei een grote investering gedaan in dit bedrijf. Een risico waar we goed over hebben nagedacht en aardig wat berekeningen op los hebben gelaten. Het voordeel van BOETIEK.NL is dat we werken op basis van affiliate marketing. Bezoekers sturen we door naar webshops, waardoor we zelf geen voorraden hebben en dus ook geen stock risico’s. We gebruiken ons budget voor het development van ons platform en voor onze marketing. Daarnaast is de online e-commerce industrie relatief veilig: we zien tijdens deze pandemie een gigantische stijging in het aantal online verkopen en dat zal naar verwachting alleen maar verder groeien.
Terug- en vooruitkijken
Ik kan bijna niet bevatten hoe snel dit jaar is gegaan. De grootste uitdaging waar we tegenaan liepen was toch onze onderschatting van de tijd die gemoeid gaat met het bouwen van een platform. Toen ik in april mijn baan opzegde, had ik niet verwacht pas in september live te kunnen gaan met een eerste versie van het platform.
Ik heb geleerd om geduldig te zijn en prioriteiten te stellen. Teveel tegelijk willen vermindert je focus, waardoor je langzamer vooruit komt. We hopen in 2021 een flinke groei te kunnen maken in maandelijkse bezoekers en naamsbekendheid en nog heel veel toffe boetieks en webshops binnen ons platform te kunnen presenteren. We hebben een strakke begroting en een uitgediept groeiplan klaarliggen en ik hoop dat we die doelen eind 2021 bereikt hebben.