Als ondernemer heb je iedere dag weer een nieuwe kans op succes. Hoe kun je daar ’s ochtends voordat je deur uitgaat al invloed op uitoefenen? Ik houd je graag een spiegel voor, zodat je zelfverzekerd op pad kunt gaan, op weg naar meer succes!
Positieve indruk
Hoe voel jij je als je ’s ochtends voor de kast staat? Voel je je vrouw of voel je je ondernemer? Dat bepaalt namelijk je kledingkeuze en je uitstraling. Waarschijnlijk houd je al rekening met je activiteiten en/of afspraken die je die dag hebt gepland. Dat is heel verstandig, want je wilt er goed uitzien en een positieve indruk achterlaten bij je klanten.
Je kledingstijl is daarbij een belangrijk communicatiemiddel: 55% van jouw eerste indruk wordt bepaald door de kleuren en de stijl van de kleding die je op dat moment draagt. Essentieel dus als je als vrouwelijke ondernemer bijvoorbeeld bezig bent met netwerken, acquisitie en onderhandelingen. Kies je stijl bewust zodat je professioneel en representatief overkomt op een ander.
Wat is ‘stijl’ en welke stijlen zie je op de werkvloer?
Stijl is een optelsom van onderdelen zoals kleur, make-up, haardracht, accessoires en prints. De keuzes die je bij al deze onderdelen maakt, bepalen de stijl die je draagt. In ondernemersland zijn er verschillende stijlen te onderscheiden die worden gedragen.
Vrouwelijk
Een stijl die je veel ziet, is de heel vrouwelijke kledingstijl. Tot de outfit van de vrouwelijk geklede vrouw behoren jurkjes, pumps, opvallende sieraden en een uitgebreide make-up. Deze kledingstijl zie je veel terug bij dames die werkzaam zijn in branches als mode en lifestyle. Kleuren zoals roze, paars en rood passen goed bij deze stijl, omdat ze een vrouwelijke uitstraling hebben. Ook glanzende en aaibare materialen geven een outfit een vrouwelijke touch. Draag deze stijl als je als ondernemer je vrouwelijkheid wilt benadrukken en je je eigen visitekaartje moet zijn.
Klassiek
Een tweede stijl die veel door vrouwelijke ondernemers wordt gedragen, is de klassieke stijl. Deze stijl is te herkennen aan tijdloze kleuren, weinig prints, duurzame sieraden en weinig make-up. Klassieke, vrouwelijke ondernemers dragen een broek- of mantelpak met bijpassende blouse en pumps. Een eenvoudige make-up en elegant horloge maken de look af. Deze stijl wordt veel gedragen in branches zoals het bank- en verzekeringswezen en is zeer geschikt bij formele gelegenheden.
Kleed jij je klassiek maar ben je werkzaam in een andere branche? Wees je er dan van bewust dat je soms als streng en minder toegankelijk overkomt terwijl dat aarschijnlijk niet je bedoeling is. Bij netwerkactiviteiten en minder formele gelegenheden is deze stijl minder geschikt.
Casual
Een stijl die ik helaas ook veel tegenkom is de sportieve of casual stijl. Dit is een nonchalante stijl die herkenbaar is aan jeans, plat schoeisel, geen make-up en een grote tas. Ik raad je aan deze stijl alleen in je vrije tijd te dragen en niet tijdens het uitoefenen van je beroep. Je bent niet alleen niet herkenbaar als vrouwelijke ondernemer , je gesprekspartner kan ook de indruk krijgen je niet de moeite hebt genomen om er goed uit te zien voor hem of haar. Kies uit respect voor je klant of collega je kledingstijl dus bewust!
De ideale stijl
De ideale stijlmix voor veel vrouwelijke ondernemers is vrouwelijk in combinatie met klassiek. Hoe ziet je outfit er dan uit? Je draagt een jurk of rok in een vrouwelijke kleur of print met een tijdloos jasje, schoenen met een hakje, enkele sieraden en een basismake-up. Panty’s, een verzorgd kapsel en een klassieke tas maken de look compleet. Ook een nette pantalon kan bij deze stijlmix gedragen worden mits het geen jeans is. Het resultaat? Je ziet er uit als een echte vrouwelijke ondernemer en wordt als zodanig ook herkend door anderen. Binnen deze stijlmix kun je oneindig variëren en kies je je favoriete kledingstukken zodat je je persoonlijke stijl kunt ontwikkelen.
Vraag je iedere dag af of je er succesvol en representatief uitziet voordat je de deur uitgaat. Combineer je vrouwelijke charmes met je ondernemergeest, zodat je zelfverzekerd overkomt en indruk maakt op de ander. Dress for succes!
Herkenbaar Nicoline.
Onzekerheid speelt vaak een rol bij onze klanten maar gelukkig kunnen we dat vaak wegnemen waardoor ze blij blijven met de aankoop.
Soms moeten ze het “aan zien” voordat het kwartje valt!
Marieke