“Ze nemen mij maar zoals ik ben”. Een veelgehoorde, zelfverzekerde uitspraak tijdens netwerkbijeenkomsten. Daarmee reageert men vaak op mijn werk als imageprofessional nadat ik verteld heb wie ik ben en wat ik doe. Als imageprofessional krijg ik daarentegen ook regelmatig de vraag wat ik van de outfit vind die er op dat moment gedragen wordt. Blijkbaar is daar men toch niet zo zeker over. Ik ga graag het gesprek aan, zodat men zich bewust is van kleding in combinatie met imago. Want wie ben je eigenlijk en is dat te zien aan de buitenkant? In hoeverre ben je altijd jezelf of speel je een bepaalde rol? Een interessant onderwerp voor dit blog!
Imago
Wat iedere ondernemer uiteindelijk wil, is een positief beeld creëren bij zowel potentiële klanten als bij collega-ondernemers. Alles wat van jou en je bedrijf zichtbaar is, draagt bij aan de ontwikkeling en versterking van je imago. Praktische voorbeelden zijn: je product of dienst, je website en je activiteiten op social media. Voor ondernemers betekent een positief imago namelijk meer succes en dus meer omzet. En daar dromen we allemaal van!
Hoe kun je zelf invloed hebben op het verbeteren van je imago? Allereerst is het goed om te weten wat jouw imago op dit moment is. Als je een eigen onderneming hebt, is je bedrijfsimago ook jouw imago want jij bent je bedrijf! Welk beeld heeft een ander van jou en je bedrijf? Om dat te weten te komen zul je daarover in gesprek moeten gaan met je klanten en prospects of een onderzoek moeten (laten) doen. Welke positieve en negatieve dingen worden er over je bedrijf gezegd en wat betekent dit voor je imago? Stel gerichte vragen aan je klanten om te weten te komen wat er verbeterd kan worden zodat je heel praktisch ermee aan de slag kunt.
Aan de slag!
Uiteraard is het belangrijk om zelf je producten en/of diensten ook regelmatig eens goed onder de loep te nemen en ze zo nodig te verbeteren. Zorg dat je onderscheidend bent in je aanbod ten opzichte van je collega’s en dat je opvalt tussen je concurrenten. Natuurlijk moeten ook je website en huisstijl herkenbaar en passend zijn bij de uitstraling van je bedrijf. Laat een professional er anders eens kritisch naar kijken.
Het beeld naar buiten moet aan alle kanten kloppen om geen verwarring te scheppen. Maak hierbij gebruik van kleur en stijl. Richt je je voornamelijk op vrouwen met je diensten? Kies dan voor een uitstraling die daarbij past; ronde vormen en paarse en rose tinten trekken meer vrouwen aan dan mannen. Een chique verpakking van je product in gouden tinten en glanzende materialen zal een bepaald publiek trekken. Verwerk de voorkeuren en behoeftes van je doelgroep in je aanbod, zodat het als een magneet werkt! Uiteraard moeten ook je producten en diensten een bepaalde kwaliteit hebben zodat ook hierdoor je imago verbeterd zal worden.
Uitstraling
Wat ik bij veel ondernemende vrouwen mis, is een herkenbare, professionele eerste indruk. Neem je persoonlijke uitstraling eens goed onder de loep of vraag een goede vriendin dit eens te doen. Een zelfverzekerde houding en representatieve kleding zijn essentieel tijdens netwerkbijeenkomsten, presentaties en onderhandelingen.
Besteed ruimschoots aandacht aan je kledingkeuze, kapsel en make-up. Zorg dat je op de hoogte bent van etiquetteregels en weet wat je wilt gaan zeggen. Dit is het moment om je imago een boost te geven: praat positief over je bedrijf en maak mensen nieuwsgierig naar je verhaal. Je kleding kan je helpen om je imago duidelijk neer te zetten: succesvolle mensen zien er succesvol uit. Laat dat zien door dié outfit te dragen die bij je werk, je persoonlijkheid en de gelegenheid past. Kies bij formele gelegenheden voor een meer klassieke stijl en waar het wat informeler is bijv. voor casual chic. Als leidraad kun je in gedachten houden dat tijdloze kleuren een formelere uitstraling hebben en dat meer kleuren en meer prints casual ogen. Gebruik je intuïtie wat passend is en laat je anders eens adviseren door een professional.
Het komt er dus op neer dat anderen je imago bepalen maar dat je hier zelf wel degelijk invloed op hebt. Maak daar gebruik van zodat je binnenkant klopt met je buitenkant. Blijf jezelf, wees enthousiast en straal dat uit. Dan komen de klanten naar je toe!