Wanneer je iemand voor de eerste keer ontmoet, wordt binnen 7 seconden een eerste indruk gemaakt. Dat gaat dus heel snel en onbewust, gebaseerd op non-verbale signalen als je houding en je kleding. En dan hoef je nog niks gezegd te hebben, hoewel ook je stem bijdraagt aan de mening die je gesprekspartner zich over jou vormt. Wist je dat die non-verbale communicatie 93% van je eerste indruk bepaalt? En dat uit onderzoek blijkt dat een eerste indruk naderhand moeilijk is bij te stellen?
Verpletterende outfit
Bij een nieuwe klant is het dus raadzaam om niet alleen te letten op je houding en de manier waarop je je gedraagt bij binnenkomst, maar ook goed na te denken over je outfit. Het eerste wat een nieuwe klant per slot van rekening van je bedrijf ziet ben jij! De kleuren en de stijl van je outfit bepalen voor een heel groot deel het beeld wat iemand van je maakt. Belangrijk dus om bij die twee zaken stil te staan als je als ondernemer een goede, eerste indruk achter wil laten. Wat zijn de ’tips and tricks’ die je meteen bij je volgende afspraak kunt toepassen?
Kleur
In het algemeen geldt dat je er in je goede kleuren fris en gezond uitziet, en niet bleek en vermoeid. Een persoonlijk kleuradvies geeft je een palet met kleuren, waardoor je afhankelijk van de gelegenheid de kleur kunt kiezen die het meest geschikt is om goed voor de dag te komen. Verder moet je er over nadenken wat je als ondernemer uit wilt stralen en waar je bedrijf voor staat. Ook de branche waarin je werkzaam bent, is van belang.
Heb je bijvoorbeeld een bedrijf waarin je anderen wil adviseren en coachen? Trek dan kleuren aan die een rustige en invoelende toon hebben. Dit zijn aardse kleuren zoals bruin, beige en groen. Kies dan niet voor felle maar voor de verzadigde varianten en bedenk dat lichtere tinten beter zijn dan donkere. Veelkleurige kleding kan prima gedragen worden in de creatieve branche.
Rood kun je het beste dragen wanneer je krachtig en dynamisch over wilt komen. Bij presentaties en onderhandelingen kan dit zeker een heel goede keuze zijn. Als je een blonde haarkleur hebt, is het wel zaak gedoseerd om te gaan met rode kleding.Ook raad ik je af om geen combinaties met kant en leer te maken omdat het anders een verkeerd, stereotype beeld kan oproepen en je de verkeerde klanten krijgt.
Stijl
In het bedrijfsleven zie ik veel vrouwen die casual gekleed gaan. Ze dragen bijvoorbeeld een jurk met een legging. Leuk, maar zo’n outfit is meer geschikt voor thuis of een uitje met vriendinnen. Wat je beter kunt doen, is de jurk dragen met een jasje erover en een panty eronder. Zo krijg je met weinig moeite een professionele uitstraling. Draag je liever een broek kies dan voor een nette pantalon en combineer dit met een blouse en/of colbert om er representatief uit te zien. Maak je stijl af met sieraden maar zorg voor eenvoud. Rinkelende armbanden en opvallende oorbellen leiden af van de boodschap.
De juiste pasvormen en lengtes van je kleding zorgen ook voor een positief beeld. In vormloze en te lange en te korte kleding kom je onverzorgd en slordig over. Kies voor lichaamsvolgende kledingstukken die in verhouding zijn met je lichaamslengte. Let bij het kopen van een rok of jurk dus op de goede lengte. En net zoals in het ‘gewone’ sociale verkeer, zijn vlekken en gaten in je kleding ook niet goed voor een verpletterende eerste indruk bij klanten.
Tenslotte…
Naast je kleur- en kledingkeuze is je persoonlijke verzorging natuurlijk ook belangrijk voor een positieve eerste indruk. Een goed kapsel is een must, verzorgde handen en nagels belangrijk net als het voorkomen van haartjes die door je panty’s te zien zijn. Parfums behoren niet té nadrukkelijk aanwezig te zijn. En een deodorant in kleine verpakking is prima in je handtas te stoppen zodat je het altijd bij de hand hebt op momenten dat je je even op wilt frissen.
Met deze tips ben je klaar voor het achterlaten van een goede eerste indruk!