In een tijd waarin social media en visueel beeldmateriaal veelvuldig gebruikt wordt om klanten te trekken, is het belangrijk dat je op een positieve manier zichtbaar bent en een imago neerzet dat klopt. Wanneer je dit goed doet, heb je meer kans op succes! Maar hoe kun je de kernwaarden van je onderneming zichtbaar maken, zodat je imago herkenbaar is voor anderen en klopt met je bedrijfsprofiel? Hoe kunnen ze aan je zien welk beroep je uitoefent en waar je voor staat?
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat je tijdens netwerkbijeenkomsten nogal eens de vraag krijgt wat je in het dagelijks leven doet. De meeste mensen hebben dan een goed verhaal over hun eigen onderneming en welke diensten of producten ze aanbieden, maar vergeten dan zichzelf in dat plaatje. Laat daarom zien dat jij je onderneming bent, wees enthousiast en vertel over je passie.
Zorg voor een kloppend totaalplaatje
Vergeet niet dat je alleen geloofwaardig overkomt wanneer je ook meent wat je zegt én een positieve uitstraling hebt! Draag dus kleding waarin je je zelfverzekerd voelt. Een ander mag best onder de indruk van je zijn. Als imagostyliste wordt er bij mij vanzelfsprekend extra opgelet hoe ik eruitzie wanneer ik vertel over mijn bedrijf; je merkt dat je van top tot teen onder de loep wordt genomen. Wanneer ik vertel dat ik onder andere kledingadviezen geef en er zelf onverzorgd uit zou zien, zal er niemand zijn die zaken met me wil doen; het beeld klopt niet met het verhaal. De buitenkant correspondeert niet met de binnenkant. Zorg dat dit wel het geval is en zorg voor herkenbaarheid. Hoe doe je dit praktisch?
Hoe zorg je voor herkenbaarheid?
Net zoals het voor je logo, profielen voor social media en een website verstandig de juiste kleuren en stijl te gebruiken om zo een compleet beeld neer te zetten, zo geldt dat ook voor je eigen presentatie. Je image bepaal je dus voor een groot gedeelte zelf. De kernwaarden van je bedrijf kun je goed gebruiken als uitgangspunt bij het neerzetten van je imago. Kernwaarden kun je namelijk goed uitdrukken in kleur en stijl.
Kleur in je kleding
Gebruik kleurkeuze dus niet alleen voor je huisstijl, maar ook in je kleding. Het belangrijkste is dan wat je op dát moment uit wilt stralen. Ik raad je af om altijd in een rood jasje te lopen; doe dit alleen op momenten dat je wilt knallen. Tijdloze kleuren zoals blauw, grijs en bruin zijn voor een ondernemer nog altijd de beste keuze bij formele gelegenheden. Kies wel een kleurvariant die het meest flatteert dus lichtgrijs voor blonde dames en antraciet wanneer je donker bent. In blauw laat je zien dat je betrouwbaar bent, in grijs stel je je neutraal op en bruin is een goede kleur als je mensen coacht. Je komt dan invoelend over en dat wil je toch uitstralen?
Kledingstijl
Ben je ondernemer in een wat minder formele omgeving dan kun je in principe alle kleuren dragen. Je kledingstijl is dan wel een aandachtspunt. Draag bijvoorbeeld hakken voor een zelfverzekerd gevoel én het juiste overwicht. Ook een jasje is aan te raden om niet te nonchalant over te komen. Blijf je er van bewust dat je het visitekaartje bent van je bedrijf!
Imago als ondernemer
Je kledingstijl en je kleurgebruik is dus erg belangrijk voor je imago: vrouwelijke ondernemers hebben de neiging om zich té casual te kleden op de werkvloer. Dit kan je image schaden en zorgen voor verwarring bij de ander. Houd in gedachten wie je doelgroep is en hoe je gezien wilt worden. Een weddingplanner kan het zich permitteren zich wat nonchalanter (lees casual)te kleden om cliënten meteen het gevoel te geven dat ze invoelend is. Een juriste daarentegen zal uit moeten stralen dat ze staat voor integriteit en betrouwbaarheid. Dit moet aan je te zien zijn voordat je aan het woord bent geweest! Alleen dan komen je woorden bij een ander binnen.
Ik raad je aan om je als vrouwelijke ondernemer eens goed te buigen over je kernwaarden en daarna kritisch naar jezelf te kijken. Vraag ook eens aan goede klanten of ze aan je kunnen zien wat je uit wilt stralen zodat je kunt checken of het klopt met je bedrijfsimago. Veel succes!