Een verzorgd uiterlijk. Nette kleding zonder kreukje waar je je goed in voelt. Kleuren die jouw uitstraling versterken. Gepoetste schoenen. Een mooie tas. Je visitekaartjes in een stevige houder. Je elevator pitch in gedachten. Je bent er klaar voor: op naar die netwerkbijeenkomst!
Netwerken
Je bent niet de enige als je er toch tegenop ziet. Je weet best hoe belangrijk die bijeenkomsten zijn om nieuwe contacten te leggen en je zelf te presenteren en zichtbaar te maken. En toch voelen de meesten van ons een drempel om naar zo’n bijeenkomst te gaan. Je moet al je moed bijelkaar schrapen om op een groepje af te stappen. Om zomaar een gesprekje aan te knopen met een onbekende omdat je bang bent een flater te slaan. Terwijl dat nergens voor nodig is.
Netwerk-etiquette
Je voelt je vast een stuk zekerder als je weet wat kan en wat niet kan tijdens de netwerkbijeenkosmt. Maar wat zijn nu eigenlijk de etiquette-regels tijdens het netwerken? Hoe zorg je ervoor dat je op een nette manier nieuwe contacten kunt leggen en een goede indruk achter laat? Wat zijn de do’s en don’ts? Een overzicht met handvatten, zodat jij de volgende keer met zelfvertrouwen naar een netwerkborrel gaat.
Do’s
- Ken je niemand tijdens de bijeenkomst? Vraag de gastheer of -vrouw je te introduceren bij aanwezigen die een raakvlak met je hebben.
- Wees zakelijk professioneel en vriendelijk beleefd naar de mensen die je ontmoet.
- Het voelt de eerste keren misschien raar, maar het kan: inhaken bij een gesprek. Vraag aan een groep mensen die al een gesprek voert of je erbij mag komen staan. Toon belangstelling, luister aandachtig en haak in als dat kan.
- Stel je voor als je een gesprek aangaat met iemand en onthoud de naam van je gesprekspartner. Dat is makkelijker als je je gesprekspartner na het voorstellen een aantal keer bij zijn of haar naam noemt.
- Je hoeft geen lange gesprekken te voeren. Je mag na 5 minuten beleefd bedanken voor het gesprek en doorgaan naar een volgende gesprekspartner. Geef je gesprekspartner in die tijd wel je volle aandacht, toon oprechte interesse en denk mee. Maak oogcontact, richt je lichaam naar hem/haar toe, luister actief, stel vragen en vertel wat over jezelf.
- Je kunt je visitekaartje overhandigen als het gesprek dat je voerde aanleiding geeft om contactinformatie uit te wisselen. Zorg dat je visitekaartjes er netjes uit zien en hou ze binnen handbereik. Wil je een goede indruk achterlaten? Laat dan visueel aantrekkelijk visitekaartjes drukken met je contactinformatie. Een mooi visitekaartje versterkt dat waar jij en je onderneming voor staan.
- Eet en drink met je linkerhand. Als je je glas in je linkerhand houdt, voorkom je dat je handenschudt met een koude en/of natte hand.
Don’ts
- Niks eten voordat je naar een netwerkbijeenkomst gaat. Een eventueel drankje dat je krijgt aangeboden kan dan harder vallen dan nodig is.
- Klitten bij bekenden of geen ruimte maken voor iemand die bij jouw groep komt staan om mee te praten. Bij een netwerkbijeenkomst gaat het er om nieuwe mensen te leren kennen. Als je ruimte maakt voor nieuwe personen, geeft dat je ook de kans om een groepje te verlaten.
- Probeer niet in te haken als je ziet dat de betrokken personen in een ernstig gesprek verwikkeld zijn. En kijk tijdens een gesprek niet steeds over de schouder van degene met wie je praat, op zoek naar een interessantere gesprekspartner.
- Verkondig geen sterk afwijkende mening. Het is goed om je eigen mening te geven, maar al te afwijkende of zelfs provocerende opmerkingen worden niet altijd gewaardeerd. Net zoals roddelen of negatieve uitspraken over anderen not done zijn.
- Wees niet opdringerig door iemand meteen je visitekaartje in de hand te drukken en deel je visitekaartjes niet te pas en te onpas uit. Het uitreiken van een kaartje geeft de ontvanger het gevoel dat je prijs stelt op een vervolg van de ontmoeting. Als je je kaartje aan iedereen uitdeelt, is dat bijzondere gevoel bij de ontvangers zo verdwenen.
- Neem een visitekaartje dat je van iemand krijgt niet achteloos aan, maar bekijk de het aandachtig en berg de kaartjes die je krijgt zorgvuldig op.