Misschien heb je bij een training ook wel eens zo’n kennismakingsoefening gedaan waarbij je tegenover iemand zit, die persoon een tijdje bekijkt en verder niets zegt. Daarna vertel je aan elkaar wat je denkt dat de ander doet, welk interesses en karakter hij of zij heeft, etc. Leuke oefening! En sommige dingen kloppen. Maar een heleboel dingen ook niet. Dat komt omdat jij oordeelt op basis van je eigen aannames. En dat doen we, onbewust, de hele dag. Ook in de contacten met klanten. En dat is niet altijd goed voor je bedrijf. Misschien denk jij wel eens: “Ik stel dit maar niet voor aan deze klant, is vast niets voor haar.” Maar is dat wel zo? Tijd dus om eens naar je eigen aannames te kijken.
Aannames, wat zijn dat eigenlijk?
Waarom maken we eigenlijk aannames? Om een situatie snel te kunnen ‘plaatsen’. Dat doen we ongemerkt, de hele dag door. Op deze manier kunnen we, dankzij ons onbewuste brein, snel beslissingen nemen. Dat was in de oertijd al zo: ‘wordt het vechten of vluchten?’. Daarbij gebruiken we eerdere ervaringen in ons leven. In een fractie van een seconde interpreteren we wat we zien of horen. Voelt het goed of slecht, veilig of onveilig? En op basis daarvan beslissen we wat we doen. En dat is nodig, want anders zouden we een overload aan prikkels ervaren. Heel zinvol dus, die aannames. Maar of ze altijd waar zijn?
Aanname of feit?
Ik sprak onlangs een ondernemer tijdens een netwerkbijeenkomst. We hadden een leuk gesprek en zij zou mij bellen om een afspraak te maken om verder kennis te maken. Na een paar dagen had ze nog niet gebeld. Het eerste wat door mijn hoofd schoot was: “Ze vindt wat ik doe blijkbaar toch niet zo interessant.” Maar tegelijk besefte ik dat dit een aanname was. Dus ik pakte de telefoon en belde haar zelf. “Fijn dat je belt”, zei ze, “Ik was je visitekaartje kwijt en was je achternaam vergeten, dus ik kon je ook niet vinden op LinkedIn.” We hebben toen meteen die afspraak gemaakt en hebben nu ideeën om samen een workshop te geven. Mijn ‘blijkbaar’ was dus geen feit maar een aanname.
Verschillende betekenissen
We kunnen niet in het hoofd van iemand anders kijken. En we interpreteren een situatie allemaal verschillend. Als jij een afspraak maakt om binnenkort contact te hebben, dan kan dat voor jou binnen twee dagen zijn, maar voor die ander binnen twee weken. En daarmee kunnen aannames soms verlammend werken. Bijvoorbeeld als je die klant wilt bellen die nog niet heeft gereageerd op je offerte. ‘Hij vindt het vast niks, anders had hij al lang wat laten horen’, verzucht je misschien. Dat kan. Maar het kan ook zijn dat hij nog geen tijd heeft gehad om ‘m te lezen. Of dat hij een ruimere betekenis heeft van ‘binnenkort’.
Miscommunicatie
Door ons verschil in interpretatie ligt miscommunicatie steeds op de loer. Met alle gevolgen van dien. Als je met iemand samenwerkt en je begrijpt elkaar verkeerd, dan kan dit ongevraagd tot allerlei gedoe leiden. Als jij de reactie van je collega ziet als kritiek op jou, dan kun je daar soms heel onzeker van worden. Waardoor jij je misschien weer anders opstelt en de kans bestaat dat je samenwerking in een negatieve spiraal terecht komt. Nog een voorbeeld. Als je aannames maakt over wat een klant van je verwacht, dan kun je misschien met voorstellen komen waar hij of zij niet op zit te wachten. Een gemiste kans. En zonde van je tijd en energie toch!
Gewoon vragen!
Er is een hele simpele oplossing voor. Vraag gewoon wat de ander bedoelt. Op een neutrale manier, zonder impliciet oordeel of aanname. Dit voorkomt een heleboel onnodige stress en misverstanden. Het behoedt je voor het missen van mooie kansen. En verhindert dat je allerlei obstakels opwerpt, die voortkomen uit je eigen angsten en interpretatie.
Aannames over jezelf
Aannames laten vaak ook zien hoe je over jezelf denkt. Ze raken aan ondermijnende gedachten, vervelende stemmetjes in je hoofd die je zeggen dat je iets niet kunt of niet goed genoeg bent. Dus als je merkt dat je zo’n aanname doet, stel dan ook vragen aan jezelf: Waar komt deze aanname vandaan? En is deze gedachte waar? Vaak weet je diep van binnen dat je het wél kunt. En je hebt bewijs, want je werkt prima samen met andere klanten toch? Door dicht bij jezelf te blijven en jezelf deze vragen te stellen, zul je ‘valse aannames’ eerder herkennen. En een volgende keer gewoon vragen wat de ander bedoelt!
1 reactie