Gefelicteerd, je hebt je eigen bedrijf opgericht. Nu is het zaak op te vallen tussen alle concurrenten. Jouw bedrijf moet duidelijk herkenbaar zijn. Maar waar begin je als startende ondernemer om die naamsbekendheid te krijgen? Je hebt al een pakkende firmanaam bedacht, een passend logo daarbij ontwikkeld, misschien zelfs een website ontwikkeld en nu…?!
De huisstijl van je bedrijf is enorm belangrijk; het is vaak de eerste kennismaking van klanten met een onderneming. De juiste uitstraling is essentieel. Klanten voelen zich daardoor aangetrokken en richten zich tot jouw firma met hun vraag. In samenwerking met 123drukken.nl stelden we dit artikel met tips samen over hoe je ervoor zorgt dat een huisstijl duidelijk maakt waar jouw onderneming voor staat.
Een duidelijke huisstijl zorgt voor herkenbaarheid
Een duidelijke en herkenbare huisstijl laat zien wie je bent en geeft je onderneming een eenduidige uitstraling naar buiten toe. Belangrijk is dat het beeld en dat waar jouw bedrijf voor staat duidelijk overkomt. Door je huisstijl consequent te gebruiken, zullen mensen jouw bedrijf ook herkennen als je verschillende communicatiemiddelen gebruikt. Hiermee bouw je langzaamaan een vertrouwensband op met je klanten.
Laten we eens op een rijtje zetten welk drukwerk in jouw huisstijl je in die beginfase zeker moet hebben om je herkenbaarheid te ontwikkelen:
- Visitekaartjes Ontwerp visitekaartjes en zorg ervoor dat de belangrijkste gegevens zoals je naam, adres en telefoonnummer erop staan. Een visitekaartje is echter niet alleen een manier om ervoor te zorgen dat mensen jouw contactgegevens hebben. Je kunt een visitekaartje heel goed gebruiken om te laten zien waar jouw bedrijf voor staat. Gebruik ook de achterkant, er kan meer informatie op dan je denkt!
- Briefpapier en enveloppen Onder briefpapier valt uiteraard ook factuurpapier en offertepapier. Hoe vaak per dag verstuur je als bedrijf wel geen mailings, facturen en bijvoorbeeld rekeningen naar klanten? Door gebruik te maken van gepersonaliseerd briefpapier in jouw huisstijl komt de klant weer in aanraking met jouw bedrijfsnaam en waar je voor staat. Maak dus gebruik van deze manier van extra exposure.
- Presentatie- of offertemappen Deze producten zijn zeer nuttig bij het bezoeken van mogelijke klanten. Het gebruik van mappen in jouw huisstijl komt professioneel over en je kunt duidelijk laten zien wat jouw bedrijf te bieden heeft. Je kunt de presentatiemap achterlaten bij de klant, zodat zij alle gegevens van jouw bedrijf bij de hand hebben.
Het bovenstaande is natuurlijk maar een kleine greep uit de talloze mogelijkheden die er zijn om je startende onderneming te promoten door je huisstijl consequent te gebruiken. Door samen te werken met een online drukker zorg je ervoor dat je drukwerk ontvangt dat perfect bij jouw nieuwe onderneming past!