Waarom Melinda?
Omdat zij als expert in online gedrag van gebruikers bedrijven helpt bij het smeden van een band met hun (potentiële) klanten
Paradepaardje:
Subatomic
Typisch Melinda:
bierbrouwen Bowling Green State University User interface design EERSTE EIGEN FICTIE BOEK ‘recharge!’ Ashland, Utrecht & Amsterdam fervent lezer GAMIFICATION Media en Culture Studies gebruikerservaringen
User experience en gedrag
“Hoe kun je gebruikersgedrag veranderen? Hoe kun je gewenst gedrag op een speelse manier uitlokken en belonen? Dat is in het kort waar we ons bij Subatomic mee bezig houden. Ik ben een ‘user experience expert’ die zich specialiseert in het veranderen van gedrag door spelen en games. We werken op het terrein van gamification: door middel van een digitaal spel creëer je een omgeving waarin mensen meer open staan voor jouw boodschap of informatie. Met gamification kun je jouw publiek, jouw doelgroep helpen om een onderwerp beter te begrijpen, om ‘brand awareness’ te creëren, om binnen een bedrijf een cultuurverandering teweer te brengen, maar ook om de bezoekersaantallen van je site te laten stijgen.”
Tailor-made online ervaringen
“We werken samen met opdrachtgevers die de gebruikerservaringen van hun doelgroep online willen verbeteren en zo grotere betrokkenheid willen creëren. We ontwikkelen daarvoor ’tailor made’ online ervaringen. Soms bouwen we een online platform of een game, soms een app. Zo hebben we in het verleden samen met Aegon het speeljetoekomst.nu bedacht: een platform dat mensen helpt bij het krijgen van inzicht in hun financiële situatie na hun pensioen.”
“Maar naast grote klanten zoals bijvoorbeeld Elsevier, Suitsupply en Aegon, werken we momenteel ook veel samen met startups. Juist zij vertrouwen op de user experience van hun site of platform om zo een stevige band met hun doelgroep te smeden. Het is fantastisch om hen te helpen bij realiseren van hunideeen. UX is zo’nbelnagijk onderdeel van producten en ik hou van de passie en de innovatie die de energie van een nieuw idee met zich meebrengt. En die nieuwe energie en creativiteit nemen we weer mee naar de grotere bedrijven. ‘Agile development is er per slot van rekening niet alleen voor kleine ondernemingen!”
Niet branding maar user experience staat centraal
“Er is vrij veel concurrentie, het is een creatieve markt waarin wij ons bewegen. Maar we zijn geen marketing bureau dat binnenstormt en een heel concept uitdenkt om je doelgroep te bereiken. We gaan niet voor het neerzetten van een brand inclusief de prettige gevoelens die het moet oproepen. Wij ontwikkelen creatieve concepten waarbij een gebruikersgerichte benadering en design centraal staan. Met oog voor detail. Als je wilt dat er meer mensen interesse voor je tonen of als je gedrag wilt veranderen, kunnen we een oplossing bedenken.”
Subatomic: een project dat een bedrijf bleek
“En dat is ook precies wat we met Subatomic voor ogen hadden: de focus op user experience. Ik kwam in 2008 naar Nederland om mijn Master af te ronden in Media Studies. Aansluitend werkte ik als een game producer. De nadruk lag daarbij echter vooral op entertainment en de marketing van het product. Ik vond het jammer dat de kans die gamification biedt op andere vlakken, zoals het overbrengen van boodschap, niet benut werden. Dus besloot ik samen met mijn compagnon te starten met Subatomic. Ik had in eerste instantie helemaal niet het idee dat we bezig waren een onderneming op te bouwen. Het voelde als een project dat we wilden uitvoeren. Pas na een goed jaar kwam het besef dat we samen een eigen onderneming hadden opgebouwd! En het was en is nog steeds een ontzettend leuke ervaring.”
Ambitieuze dromen en flexibel ondernemen
“Eén van de grootste lessen die ik heb geleerd van ondernemen is dat plannen maken belangrijk is, dat het essentieel is om dromen en ambities te hebben. Maar je moetook flexibel zijn, in de gaten houden wat er om je heen gebeurt en verandert en daar rekening mee houden. Je moet een bepaalde koers uitzetten, maar het dagelijkse reilen en zeilen in ’the real world’ neit uit het oog te verliezen. Wat dat betret heb ik dus geen specifieke plannen voor over een jaar of 3, 5 of nog verder weg. Mijn wens in het algemeen is dat ik hoop ook dan met startips te werken, te helpen bij het begeleiden en ontwikkelen van fantastische gebruikerservaringen. En wie weet, hebben we tegen die tijd zelfs een eigen product!”
Trots
“Ik ben er trots op dat het mij gelukt is om in een ander land dan mijn thuisland een onderneming te starten, met de voordelen, maar ook de uitdagingen die dat met zich mee brengt. Ik ben trots op het netwerk dat ik in die tijd heb weten op te bouwen. Trots op Subatomic dat we vanaf de eerste steen hebben opgebouwd, op ons team en de producten die we maken. Ons team is niet groot, maar we werken zonder problemen aan grote projecten en bieden concurrentie aan bureau’s die veel meer mensen in dienst hebben. En dat is gewoon heel leuk om mee te maken.”
Gouden tip
“Wees niet bang! Voel jezelf niet ongemakkelijk als je mensen ontmoet die naar jouw gevoel al heel veel ervaring hebben. Wees niet bang om vragen te stellen of om advies te vragen. Maar onderschat jezelf niet! Heb vertrouwen in jezelf en in dat waar je mee bezig bent. Sluit geen compromissen om toch maar vooral van start te kunnen gaan. Het is veel moeilijker om dat wat je voor ogen hebt op te bouwen als je begint met een project dat eigenlijk niet bij je past. En je moet nooit van een onderhandelingstafel weglopen met het idee dat je er niet alles voor jezelf hebt uitgehaald. Just go for it!”