Sandra, met de Vertelschool Rotterdam wil je ondernemers helpen vertellen waarom zij doen wat zij doen. Is het te vroeg dag om het te zeggen of staat het merk Vertelschool Rotterdam al als een huis?
“Volgens mij ben ik met de Vertelschool Rotterdam inderdaad een merk aan het worden. Daar ben ik heel blij mee en trots op. Ik sta voor ‘het kernachtig kunnen vertellen van je why’. Dat is waar klanten en volgers me ook bij anderen op aan beginnen te raden. Dat je daar echt mij voor nodig hebt. Ik ben dus ‘het vrouwtje van’ aan het worden. Super natuurlijk! Mijn missie is nog steeds mensen openhartiger laten worden. Dat ze zich uitspreken over wat ze belangrijk vinden. Ik heb daar inmiddels een ondertitel voor op LinkedIn: ‘Vertelschool Rotterdam. Onweerstaanbaar persoonlijk en onderscheidend.’”
“Ik ben nu ook een paar keer herkend ‘in het wild’ en dat is natuurlijk onwijs kicken. Ze herkennen mij van de video-trainingen die ze bij mij volgen. Of ze hebben de naam ‘Vertelschool Rotterdam’ op Facebook voorbij zien komen. Ik blog nog steeds elke twee weken en vaak maak ik daar ook een video voor. Ik verspreid die naar mijn contacten, op Facebook en LinkedIn.”
‘Practise as you preach’ in de praktijk dus! Dat waar je voor staat is duidelijk herkenbaar voor de mensen waar je je opricht en jij wordt geïdentificeerd met de Vertelschool. Het advies zou bijna zijn ‘vooral doorgaan op de ingeslagen weg’. Of niet?
“Ik trek ondernemers aan en dat is een superleuke doelgroep. Maar het aandeel éénpitters is me iets te groot. Ik wil ook grotere bedrijven aantrekken. Ik ben namelijk op zoek naar een nog grotere uitdaging: welk stukje uit de persoonlijke ‘why’ van een medewerker linkt naar de gezamenlijke missie van een bedrijf? Hoe maak je dus die gezamenlijke missie persoonlijk? Ik ben op dit moment druk bezig met doelgroeponderzoek. Om mijn nieuwe klanten te leren kennen en te weten hoe ik ze het beste kan gaan bedienen. Ik vind het heel leuk om mijn bedrijf te ontwikkelen. Tegelijkertijd is het loslaten van de strategie die ik had een hobbel waar ik wel eventjes diep voor moest ademhalen. Maar de wens om door te groeien én het vertrouwen dat ik zo’n strategie kan opzetten ‘made me jump’.”
Wat zijn de gevolgen voor de marketing van de Vertelschool als je je op een andere doelgroep wilt richten?
“Om de positionering van de Vertelschool om te buigen naar mijn nieuwe doelgroep, ga ik mijn marketing en aanbod aanpassen. Dat betekent de komende drie maanden dus full focus op doelgroeponderzoek. Daarnaast ben ik een switch aan het maken naar meer LinkedIn en minder Facebook. Ik wil mijn website aanpassen: andere termen, misschien de video’s met een andere achtergrond opnemen. Maar ook een ander aanbod, dus nieuwe producten en trainingen maken. En ik ga onderzoeken of ik de samenwerking aan kan gaan met bestaande trainingsbureau’s die al een sterke naam hebben opgebouwd en die matchen met mijn missie. Ik denk dat mijn aanbod een aanvullend onderdeel van hun programma’s zou kunnen worden. Hun klanten zouden dat eventueel kunnen bijboeken.”
Zijn er de afgelopen tijd ook andere ontwikkelingen binnen je bedrijf geweest, behalve het besluit om een koerswijziging in te zetten?
“Ik heb een paar ongelofelijke mijlpalen bereikt de afgelopen 3 maanden. Ik heb 2 online trainingen gelanceerd, hoewel ik me had voorgenomen dat volgend voorjaar te doen. Maar ik kom me niet meer inhouden. Het is me heel goed bevallen en de deelnemers zijn ontzettend dankbaar. En tijdens mijn vakantie van een maand had ik dagelijks nieuwe inschrijvingen. Dus mijn bedrijf liep door, terwijl ik er zelf niet was. Dat ik dat nu al voor elkaar had, was echt een juichmoment.”
“Een andere mijlpaal is dat ik een grote klant erbij heb gekregen die mij gevraagd heeft op basis van een toevallige ontmoeting en een klik op missie-niveau. Zo gaaf vind ik dat. Ik kon heel goed neerzetten wat ik wel en niet lever, juist omdat ik zo goed weet wat ik wil bereiken met een klant. En dat matchte nog beter met de behoefte van de klant dan ik van tevoren had ingeschat.”
“Ik ben echt blij met wat ik heb bereikt. En ik weet ook dat ik er nog lang niet ben. Het gaat niet zo snel als ik soms wil. Ik vond laatst een briefje terug met mijn doelen voor december 2017. Die €50.000,- op mijn zakelijke rekening is er nog niet. Maar 10x opdrukken, dat gaat me echt wel lukken!”
Heb je behalve die mooie mijlpalen, ook nog van die onvermijdelijke leermomenten gehad? Of verliep alles de afgelopen tijd echt op rolletjes?
“Nee hoor, tegenvallers heb ik ook gehad. Ik had een workshop georganiseerd waar verwarring is ontstaan over kosten. Heel vervelend. Ik raakte er zelf van in de war en heb facturen gestuurd die niet klopten. Vervolgens was ik een maand op vakantie en lukte het mijn achtervang natuurlijk ook niet om alles op te lossen. Echt een heel nare situatie, waar ik behoorlijk buikpijn van heb gehad. Maar ik heb er ook veel van geleerd. Dubbelchecken wat je hebt afgesproken, helder zijn over prijzen en kortingen. Heel goed laten weten hoe je bereikbaar bent. Natuurlijk dacht ik dit allemaal te weten, maar ik heb er toch echt fouten in gemaakt die ik niet had zien aankomen.”
Aanbod van Sandra voor jou
Sandra: “Klanten willen zaken doen met mensen die ze vertrouwen. De ‘over ons-pagina’ is de meest gelezen pagina van de website. De klant wil weten wie jullie zijn en waar jullie voor staan. Maar bijna geen enkel bedrijf laat dat zien op de website. Hoe is dat bij jullie? Ik ben bezig met een online aanbod waarmee je snel & intens een onweerstaanbare over ons-pagina maakt. Wil jij daar als eerste mee aan de slag? Laat het me met een mailtje naar info@vertelschoolrotterdam.nl weten. De eerste 3 die reageren, mogen het gratis testen!”
Goed bezig Sandra. Leuk om je te volgen…..en stiekem al wat tips gebruik voor onderwaterbiologie.