Sharon, laten we het eens hebben over branding. Waar wil je dat mensen aan denken als ze de naam Toffel Interieuradvies horen, welk gevoel moet het oproepen?
“Je staat er niet alleen voor als je wilt verhuizen, dat is wat ik met mijn bedrijf wil uitstralen. Verhuizen heeft een enorme impact. Ik ken niemand die na de verhuizing zou zeggen: “Jippie, dat was leuk, dat doen we volgende week/maand/ jaar weer!”. Daarnaast is het al best moeilijk om een bestaande situatie nieuw leven in te blazen met veranderingen, dus hoe kun je nu van een leeg huis écht je eigen plekje maken? Mijn missie is zoveel mogelijk mensen een goede start te laten maken in hun nieuwe huis. Mensen laten ervaren hoe fijn het is om alles vanaf het begin goed aan te pakken. Het kan je zoveel stress schelen! Ik wil hen helpen bij de organisatie van de verhuizing en ook direct kijken naar de inrichting van het huis. Past de bank wel écht? Wat is de beste plek voor de eettafel? Waar komt de zon op?”
“En uit dat ‘er niet alleen voor staan’ vloeit heel logisch het persoonlijke contact. Daar ben ik vanaf het begin gericht op geweest. Dat persoonlijke contact is ook de reden waarom ik op dit moment twijfels heb over de haalbaarheid om mijn verhuisbegeleiding online aan te bieden. Ik vind het belangrijk om een band op te bouwen met mijn klanten en om hen te helpen waar ik kan. Gaat het persoonlijke karakter met een online dienst niet verloren? Ik ben nu dus echt aan het dubben of ik wel of niet die plannen verder uitwerk. Wel een tegenvaller, omdat het uitzoeken en het opzetten van die dienst al geld en heel veel tijd heeft gekost.”
Als ik het goed begrijp gaat dat ‘persoonlijke contact’ bij jou dus een stap verder dan ‘een persoonlijk aanspreekpunt’ zijn. Klopt dat, wat betekent ‘persoonlijk’ voor jou?
“Dat klopt, met Toffel Interieuradvies bied ik een service op maat, afgestemd op de wensen en de situatie van mijn klanten. Interieuradvies wordt nog gezien als een luxe dienst en daarom als onbetaalbaar, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ook verhuisbegeleiding is op allerlei manieren mogelijk. Wil je uitgebreid interieuradvies en verhuisbegeleiding, dan kan dat. Wil je het minder uitgebreid en alleen advies over het gebruik van bijvoorbeeld kleuren, dan kan dat ook. Daarnaast is er altijd meer mogelijk dan wat er bijvoorbeeld op mijn website staat. Sterker nog, dat vind ik juist leuk, want zo kan ik mijn ideeën, plannen en aanbod bijstellen.”
Hoe komt die persoonlijke toon en het ‘er niet alleen voor staan’ verder tot uiting in je contacten met je doelgroep? Hoe breng je dat gevoel verder over?
“Ons eigen huis is begin juni opgeleverd en vanaf dat moment doe ik iedere vrijdag een Facebook Live waarin ik laat zien hoe de inrichting en styling vordert. Het blijft spannend om te doen, maar het helpt me enorm met mijn zichtbaarheid. Het geeft me de kans bekend te worden bij mijn doelgroep en een band op te bouwen. Mensen volgen mij elke week en ik krijg er leuke reacties op. Ik wil dat in ieder geval het eerste jaar blijven doen. Ik kreeg de tip om ook kennis te delen over bijvoorbeeld het gebruik van kleuren en behang. Daar ga ik de komende tijd over nadenken; er zijn al heel veel inspiratiesites, blogs en tv-programma’s en ik wil een manier vinden om me daarin te onderscheiden. Daarbij geef ik het liefst advies waar iemand écht iets aan heeft en niet alleen maar algemene tips.”
Wat heb je de afgelopen tijd gedaan om verder te bouwen aan Toffel Interieuradvies?
“IIk heb voor mijn dienst Verhuisadvies een aparte Facebookpagina aangemaakt, naast de pagina voor Interieuradvies. Zo kan ik met beide pagina’s, apart van elkaar, adverteren en tips delen die óf over interieur óf over verhuizen gaan.” (tekst loopt verder onder slider)
“Daarnaast werk ik aan mijn netwerk en verzamel ik professionals om me heen die me kunnen adviseren als dat nodig is. Op het gebied van marketing, maar ook iemand die handig is met websites bouwen. Ik heb nog steeds moeite om dingen uit te besteden, vind het vaak veel te leuk om het zelf te doen. Zo ben ik afgelopen week 1,5 dag bezig geweest met een formulier op mijn website, iets wat een WordPress nerd waarschijnlijk in 10 minuten fixt. Ik stond overigens wel bijna op het punt om hulp in te schakelen. Bijna.”
En wat zijn je plannen om Toffel Interieuradvies nog steviger op de kaart te zetten?
“Ik ga vanaf december heel gericht adverteren, namelijk op een woningwijzer die door een makelaarskantoor uitgedeeld wordt aan mensen die gaan verhuizen of hun huis laten taxeren. Bingo, dat is precíes mijn doelgroep! Het duurt nog wel even, maar dan heb ik mooi nog de kans om mijn website helemaal af te maken en voorbereidingen te treffen.”
“Verder ben ik via Facebook in contact gekomen met een collega stylist, Mignon van de Bunt. Zij heeft een platform opgezet voor interieurinspiratie, verbonden met een online academy. Dat groeit enorm en ze zocht stylisten die voor haar de cursus “Realiseer je woondroom, maak je eigen interieurplan” willen geven. Tijdens die cursus leer je hoe je met een moodboard, plattegrond, kleur- en materialenplan en een verlichtingsplan je eigen interieurplan kunt maken. We hebben een heel leuk gesprek gehad en ik mag voor haar die cursus gaan geven. Echt héél tof! Ik ben op dit moment heel tevreden over wat ik tot nu toe bereikt heb. Ik zit in de “flow” zoals dat heet en kreeg zelfs een mailtje van iemand dat mijn enthousiasme aanstekelijk is. Dat vind ik leuk!”