Vertel Marijke, hoe staat het met je webshop?
“De webshop van Qolors is nog niet ‘open’, maar achter de schermen werken we hard aan zowel het realiseren van onze producten en webshop als aan de basis voor het merk ‘Qolors’. Ik ben heel bij met onze naam, die de lading van ons aanbod dekt: heel veel verschillende kleuren, 21 in totaal. Wat voor mij heel belangrijk is, is dat ‘Qolors’ straks staat voor tijdloos, van deze tijd, smart, nuchter, ‘waar-voor-je-geld’ en duurzaam. En als het goed is, voelt de 30+ vrouw die wel eens een basic top draagt, niet (meer) elke dag de mode volgt, maar wel oog heeft voor kwaliteit en gemak zich tot Qolors aangetrokken.”
“Qolors staat voor tijdloos, van deze tijd, smart, nuchter, ‘waar- voor-je-geld’ en duurzaam.”
En hoe staat het met het merk Qolors?
“Vanaf het begin streefde ik naar het opzetten van een kledingmerk met een vaste collectie mooie shirts en die visie staat nog steeds als een huis. Bij Qolors zullen de modellen of kleuren niet na verloop van tijd veranderen. En onze shirts voldoen aan de eisen die onze doelgroep aan een goed basisstuk stelt: lekker lange, tijdloze modellen met een elegante afwerking, in diverse halslijnen en meerdere mouwlengtes verkrijgbaar. Ook stellen we hoge eisen aan de draagcomfort: niet prikken in je nek, mooi blijven in de was en niet draaien op de naden en duurzaam gemaakt. Andere merken bieden minder kleuren, kortere lengte, promotie-kwaliteit, alleen modekleuren. Qolors is dus echt een uniek kledingconcept: wat wij bieden, biedt niemand anders!”
Het klinkt erg mooi, kwalitatief en kleurrijk ! We moeten bij je beschrijving een beetje denken aan ander mooi en sterk merk: United Colors of Benetton. Hoe anders is het merk Qolors ten opzichte van dit merk?
“Benetton was ook niet heel modieus, juist tijdloos en in veel kleuren verkrijgbaar. Ik weet niet hoe het nu is en of hun collectie vast is, dus zonder wisselingen in de seizoenen. En wat betreft het verschil in achtergrond: Qolors is ontstaan uit een behoefte aan de gebruikerskant en niet vanuit de modewereld. En voordat we echt van start zijn gegaan lijkt het al heel succesvol: we krijgen veel enthousiaste reacties van vrouwen, dus het is een gat in de markt.”
Wat zijn je concrete acties om ‘het merk Qolors’ te positioneren?
“Ik wil zowel on-line als off-line veel bij mijn doelgroep in het oog springen. De eerste website www.qolors.nl is al een poosje live en je kunt daar al onze vorderingen volgen, ik twitter met Qolors en ik heb een Facebook fanpage aangemaakt, al doe ik daar nog weinig mee. En in real life zijn de eerste 1000 flyers al uitgedeeld. Ik stuur mijn 105 founders, zij die me 500 euro hebben geleend, elke twee weken een nieuwsbrief met een update en soms wat vragen. En ik hoop dat hun mond-op-mond reclame Qolors ook helpt.”
“Ik wil zowel on-line als off-line veel bij mijn doelgroep in het oog springen!”
“Voor de kleine kring, mensen die ik zakelijk ga ontmoeten ben ik een brandbook aan het maken: een HEMA-fotoalbumpje met 24 pagina’s over Qolors. Het is een idee dat ik oppikte bij Colori shoes, een leuk collegabedrijf. Dat boekje heb ik dan altijd bij me. Op relevante events ga ik staalkaarten uitdelen, waarop mijn hele collectie incl. 21 lapjes stof te zien is. Ook denk ik na over magazijnverkopen, voor mensen die on-line kopen nog steeds een beetje eng vinden. En verder ga ik waarschijnlijk eind september, zodra de kleding klaar is, het magazijn ingericht en de testbestellingen gedaan, een lanceringsfeestje geven. Al mijn investeerders krijgen een uitnodiging, evenals iedereen die heeft meegewerkt. En natuurlijk journalisten. Het liefst zou ik Qolors graag groots willen lanceren, maar dat budget heb ik helaas (nog) niet.”
Het lijkt allemaal van een leien dakje te gaan. Helemaal geen tegenslag gehad de afgelopen maanden?
“Natuurlijk wel, ook hobbels horen erbij. Een kleine tegenvaller was dat ik de crowdfunding niet helemaal zelf kon doen. Ik had mensen bereid gevonden mij geld te lenen, maar dat mag niet zomaar van de DNB en de AMF. Je hebt dan een bankvergunning nodig. Ik heb dus moeten uitwijken naar een crowdfundingplatform die deze toestemming wel had van de autoriteiten. Zo’n platform heeft iets meer regels, maar mijn crowd was gelukkig bereid daarin mee te gaan. Het was in eerste instantie even balen, maar het is goed gekomen. En verder gaat alles tot nu toe nog steeds volgens plan. De samenwerking met mijn grafisch ontwerper loopt als een trein, ze snapt me goed en maakt direct mooie dingen die weinig bijsturing behoeven. De financiering is rond, de bestelling voor de producten van Qolors is geplaatst, de eerste flyers zijn gemaakt, de staalkaart definitief ontworpen en de fotoshoot heb ik net afgerond. De webshop is nog niet af en de planning van de kledingproductie wordt wat krap, maar ik vertrouw er nog op dat alles op tijd af komt. Ik heb alle reden om zeer tevreden te zijn.”
Geen spijt van je stap?
“Nee, ik vind het allemaal nog ontzettend leuk, leer veel en geniet van het hele ontwikkel- en uitzoekproces. Op dit moment moet ik een keuze maken over de verzendverpakkingen, de retourprocedure, de datum en invulling van het lanceringsfeestje, de marketingacties en de advertentiekanalen. Hoe ik het inpakteam ga betalen: payrolling, uitzendbureau of in dienst nemen. En ik wil zorgen dat de samenwerking met kleur- en stijladviseurs meer vorm gaat krijgen. Er zijn natuurlijk veel dingen die erbij horen, ook al zijn ze minder leuk om te doen. Maar uitzoeken, bedenken, rondvragen, testen en kiezen past ook helemaal bij me, het wordt spannender of het dagelijkse beheer straks ook bij mij past.”
“Een kleine tegenvaller was dat ik de crowdfunding niet helemaal zelf kon doen. Je hebt een bankvergunning nodig. Ik heb dus moeten uitwijken naar een crowdfundingplatform.”