Karin, waar staat jouw Photography Playground voor? Wat is de basis van alles?
“Creativiteit en speelsheid, dat is de basis van Photography Playground. Daarin onderscheidt mijn onderneming zich van andere fotografiecursussen. Het gaat het niet alleen om het leren van de techniek, maar om veel meer dan dat. Er zit een stevige dosis creativiteit en speelsheid gebakken in alles wat ik met de Photography Playground doe.”
“Die twee elementen waren al de basis van mijn plannen toen ik net begon. Maar omdat online ondernemen een nieuw avontuur is, was de verleiding groot om ook andere mogelijkheden te ontdekken. Ik ben de eerste tijd echt een soort spons geweest. Ik heb ontzettend veel in me opgenomen, heel veel geleerd en gekeken naar wat anderen doen.”
“Verder ben ik het type persoon dat door schade en schande wijzer wordt. Ik moet het zelf doen, zelf de fouten maken. Het gaat er niet om om hoe vaak je valt, maar hoe vaak je weer opstaat. Fouten maken is niet erg, als je er maar van leert. De afgelopen periode is ook een soort van bezinningsperiode geweest. Nu is de tijd aangebroken om alles wat ik geleerd heb te vertalen naar mijn eigen, aangescherpte visie en missie.”
Geleerde lessen en een aangescherpte visie. Wat betekent dat concreet voor het in de markt zetten van Photography Playground?
“Ik neem nu vanuit een volwassener ondernemerschap beslissingen. Met Photography Playground heb ik me vanaf het begin heel bewust op de internationale markt gericht, zonder een duidelijk beeld te hebben van wat dat precies inhoudt. Maar een internationale markt is ook een buitengewoon ruime markt. De enige manier om daarin op te vallen is een kleine, scherp afgebakende doelgroep aan te spreken.”
“Ik merkte dat ik lang niet altijd de mensen aantrok die ik zou willen helpen. Deels heeft de branding van Photography Playground daar een rol in gespeeld. Ik heb daarom begin dit jaar met een grafisch ontwerpster een plan gemaakt om de branding en mijn doelgroep, mijn ideale student aan te scherpen. Dat is goed gelukt! Ik ben er heel erg gelukkig mee.”
Nu maak je me nieuwsgierig: beschrijf die ideale student voor de Photography Playground eens!?
“Zij houdt van reizen en komt graag terug met foto’s die het verhaal van haar avonturen vertellen. Ze voelt dat ze een creatief mens is, maar weet niet goed hoe ze daar vorm aan kan geven. Uiteraard houdt ze van fotograferen, maar het lukt haar vaak niet de foto’s die ze in zich heeft, eruit te laten komen. Ze heeft een verstevigde technische basis nodig om zelfverzekerd de controle te nemen over haar camera. En ze zal meer op haar creatieve intuïtie gaan leren vertrouwen om foto’s te maken die haar unieke verhaal vertellen.”
Dat is inderdaad een duidelijke omschrijving van de dame die je wilt helpen. Merk je dat die scherpere afbakening al vruchten afwerpt?
“Het is nog te vroeg om dat te kunnen zeggen, maar de eerste tekenen zijn positief. In de Facebook groep zie ik bijvoorbeeld steeds meer mensen die aan mijn idee voldoen. We zijn er nog niet, maar het begin is er. Nu is het een kwestie van volhouden en doorgaan op de ingeslagen weg.”
Wat heeft de afgelopen periode je verder geleerd over de marketing van Photography Playground naast het scherper afbakenen van je doelgroep?
“In het begin zei ik tegen alles ‘ja’ om mijn bedrijf te promoten. Stak ik veel tijd in het schrijven van een gastblog zonder te onderzoeken of de lezers van dat blog wel binnen mijn doelgroep zouden vallen. Dat bleek achteraf niet zo te zijn en het leverde me uiteindelijk nauwelijks iets op. Daarom stel ik mezelf nu eerst de vraag of het goed is voor het bedrijf. Helpt het me de kant op die ik wil? Of is het iets wat me vooral veel tijd gaat kosten en weinig resultaat geeft? Ik wil daarom de komende tijd heel gericht zoeken naar mensen met een reisblog om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.”
“Marketing is iets is dat nauw luistert heb ik gemerkt. Het is heel lastig om mensen te vinden die daar een stukje van kunnen overnemen. Ik heb een aantal maal anderen aangetrokken om het voor me te doen, maar dat beviel me niet. Ik heb besloten het voorlopig zelf te doen.”
Behalve het in de markt zetten van Photogrpahy Playground, moet je ook zorgen voor de promotie van je cursusaanbod. Hoe staat het daarmee?
“Mijn cursus over smartphone fotografie is geselecteerd door Ultimate Bundles, een Canadees bedrijf dat cursuspakketten samenstelt over specifieke onderwerpen. Zij biedt de pakketten een bepaalde periode tegen een gereduceerd tarief aan. Een boost voor mijn zichtbaarheid: Photography Playground is daardoor op de radar van heel veel mensen gekomen.”
“Verder geef ik een fotografiecursus hier in Lissabon. Niet online maar live. Daar heb ik heel veel zin in. Deze cursus en de directe feedback van studenten gebruik ik straks bij het ontwikkelen van een nieuwe online cursus. Daar heb ik heel veel zin in.”
Wat is je gevoel als je terugblikt op de afgelopen periode? Ben je tevreden over waar je nu staat?
“Ik ben heel ver gekomen. Niet zo ver als ik gehoopt en verwacht had toen ik vorig jaar begon. Maar ik ben tevreden en trots op wat er wel staat. Het heeft niet zo veel zin om te kijken naar wat er nog niet is gelukt. Ik kijk liever naar wat er wel is gelukt. Dat is ook mijn les van de afgelopen tijd geweest: milder naar mezelf kijken. Althans, dat probeer ik. Juist omdat er altijd wel iets te doen is, is het soms lastig de tijd voor andere dingen te nemen. Maar ik geloof dat de Photography Playground en ik precies zijn waar we nu moeten zijn. Groei is het woord voor de komende tijd. Veel zaadjes zijn geplant. Het is nu de tijd om ze laten groeien.”