“Hip, basic en comfortabel zijn de pilaren waarop mijn merk gebouwd zijn!”
Hermien, hoe staat het ervoor met NewBasics4Kids.nl? Steeds meer belangstelling met er- en herkenning? Of zijn de resultaten nog wat magertjes?
“NewBasics4Kids.nl is inmiddels ruim een half jaar online en ik ben blij! Ik mag echt niet klagen over belangstelling. De site trekt volgens Google Analytics veel bezoekers en iedere week melden zich klanten. Verschillende klanten komen ook nog een keer terug in de shop en dat is een positief teken. Natuurlijk had ik bij aanvang gedacht dat het allemaal sneller zou gaan en had ik nooit gedacht dat het zoveel werk zou zijn, maar het loopt. Ik vind het ontzettend leuk en ik leer heel veel. NewBasics4Kids.nl gaat absoluut een merk(je) worden, maar de verspreiding van de olievlek gaat niet zo snel. Je moet blijven investeren, netwerken en jezelf actief in de aandacht blijven plaatsen om steeds meer mensen binnen je doelgroep te bereiken. Mijn ambitieuze plannen staan nog steeds, maar het heeft tijd nodig en ik probeer geduldig te zijn.”
De naamsbekendheid is dus groeiende, maar nog niet zo groot als je wil. Investeer je wel in de juiste doelgroep om aan je merk te bouwen? Of spelen andere factoren een rol?
“Mijn doelgroep bestaat voornamelijk uit moeders met kinderen op de basisschool. Die zijn niet moeilijk te bereiken; ik heb zelf drie kinderen, waarvan nog één op de basisschool, dus ik weet als geen ander waar ik ze kan vinden. Maar de concurrentie binnen de kinderkleding is groot en ik denk dat de crisis ook wel een rol speelt. Er wordt tegenwoordig toch nog eens een tweede keer nagedacht voor er tot aanschaf wordt over gegaan.”
Daar heb je een heikel punt: concurrentie. Hoe zorg je ervoor dat je boven het kinderkleding-maaiveld uitsteekt?
“Waar NewBasics4Kids.nl zich in onderscheidt van haar concurrentie? We staan voor hippe en comfortabele basic kinderkleding. Hip, basic en comfortabel zijn de pilaren waarop mijn merk gebouwd is en die komen dan ook terug in mijn communicatie: zo is mijn website bijvoorbeeld vrij ‘basic’ zonder allerlei tierelantijnen die het onoverzichtelijk maken. En daardoor ook heel makkelijk en zeker comfortabel te gebruiken. Ook in het beeldmateriaal komen mijn merkwaarden terug. Maar het belangrijkste in het uitdragen van die boodschap zijn natuurlijk de producten die ik verkoop. NB4K staat voor shirts, leggings en jurkjes van goede kwaliteit en altijd uit voorraad leverbaar in minimaal tien kleuren. Lekkere zachte tricot stof en een goede pasvorm. En alles bij elkaar helpt bij het overtuigen van mijn doelgroep en het neerzetten van NB4K.nl. Het feit dat verschillende klanten terugkomen geeft aan dat ik op de goede weg ben. Natuurlijk moet er hier en daar best nog wat geschaafd worden; ik ben dan ook erg blij met feedback van klanten en zal in de volgende productielijn zeker kleine aanpassingen doorvoeren, maar in principe staat de basis collectie nu.”
Hoe speel je jezelf in the picture? Hoe zet je NewBasics4Kids.nl op de kaart?
“Afgelopen zomer heb ik meegedaan aan een landgoedfair. Helaas viel dat enigszins tegen. Ik heb er veel van geleerd: voortaan niet te snel toehappen, eerst beoordelen of je doelgroep daar goed vertegenwoordigd is en kijken naar het product van de overige standhouders. Sluit dat aan? Zelf eens op de fair gaan kijken, sfeer proeven. Duur leergeld dus, maar een ervaring rijker. Ik heb er wel leuke contacten opgedaan en verschillende nieuwe ideeën gekregen.”
Nieuwe ideeën, noem eens wat!
“Er is zo bijvoorbeeld het idee ontstaan voor mijn nieuwe Basics+collectie. Je kunt nu één van de basics op de site uitzoeken en deze “opleuken” met een Madeliefke-bloem in een kleur naar keuze. Daarnaast bied ik nu ook basic+ prints, waarbij een shirt naar keuze bedrukt kan worden met een eigen afbeelding of een door ons geselecteerde print. Verder wil ik de collectie aanvullen in het voorjaar, ik heb daar inmiddels al plannen voor. Momenteel laat ik mijn website vertalen omdat ik ook over de grens wil gaan kijken. Duitsland, Belgie: het is een grote markt. Ik heb al een klant in Ierland! The sky is the limit, toch?”
Dat klinkt als Groot Denken.
“Voorlopig nog plannen zat en dat is ook wel een beetje mijn valkuil: ik wil vaak te veel tegelijk. Ik heb nu mijn doel (daar wil ik heen!) groot boven mijn PC opgehangen en heb de stappen in die richting voor de komende maanden erbij gezet. Zo probeer ik focus te houden en mezelf vooral niet te veel te laten afleiden door nieuwe ideeën. Die gaan nu op een lijstje en komen vanzelf weer een keer aan bod. Niet alles hoeft meteen. Gelukkig heb ik een paar waardevolle contacten met wie ik af en toe kan sparren. Erg leuk, andere webwinkeliers. Ik ben iedere keer weer verrast door de onderlinge sfeer. Zo veel leuke mensen met net zoveel ontzettend leuke online shops. Briljante ideeën en mensen die bereid zijn hun kennis met elkaar te delen. Erg waardevol.”
“Momenteel laat ik mijn website vertalen omdat ik ook over de grens wil gaan kijken. Duitsland, België: het is een grote markt.”