“Workshops bieden een scala aan mogelijkheden om het idee achter Milledoni te communiceren!”
Federica, hoi! ‘Me and my brand’, kunnen we daar al van spreken bij jou en Milledoni, zo’n half jaar na de lancering van de site?
“Ja natuurlijk, Milledoni is van oorsprong al een ‘brand’! Het draait helemaal om het concept ‘geven met aandacht’ en de site is daar een onderdeel van: de cadeau-ideeën die je er vindt, zijn niet de spil waar het omdraait. Iets willen geven aan een ander is iets wat je in alle culturen tegenkomt, een soort primaire behoefte van de mens. Ik hoop dat mensen door Milledoni bewuster worden van wat een cadeau zegt, meer gaan nadenken over de boodschap van het cadeau. En dat heeft niets te maken met wat een cadeautje gekost heeft. Met Milledoni willen we mensen helpen met meer aandacht voor de ontvanger cadeautjes te geven om zo dichterbij elkaar te komen.”
Dat klinkt allemaal heel mooi zo in theorie, maar hoe denk je het gevoel bij het merk Milledoni op de juiste manier over te brengen? Hoe gaan mensen bij Milledoni niet aan ‘cadeautjes-site’ maar aan ‘geven’ denken?
“Dat was bij de lancering van Milledoni de uitdaging. We hebben daarom bewust activiteiten ontwikkeld die niet gericht waren op de producten die je op de site kunt vinden, maar op het concept ‘geven’ zelf. En zo kwamen we op het idee van de workshop ‘Wrap your gift’. Tijdens een evenement waar webshops zich aan hun publiek konden presenteren hebben we heel wat belangstellenden geleerd hoe ze cadeau’s smaakvol kunnen inpakken. En dat was echt een succes!”
“Workshops bieden een scala aan mogelijkheden om het idee achter Milledoni te communiceren. We willen tegelijkertijd inhaken op de trend van eigengemaakte cadeautjes: doe het anders, doe het zelf! Een cadeau dat je zelf maakt is hèt voorbeeld bij uitstek van een cadeau met een persoonlijk tintje. Het plan is om door het jaar heen ‘Cook your gifts-‘workshops te organiseren, waarbij je afhankelijk van het thema onder leiding van een expert bijvoorbeeld je eigen pesto of Betuwe-jam leert maken. We haken in op de belangrijkste feestdagen van het jaar, maar ook op landen en seizoenen. De ‘Cook-your-Gift-‘workshops zijn dus heel divers. Neem de workshop die we in februari hebben gegeven met Valentijn als thema. Tijdens deze ‘Ik kook van jou’ leerden mannen een eigen sterren-diner te koken voor hun geliefde en gingen ze naar huis met niet alleen hun zelf gemaakte gnocchi, maar ook met boodschappenlijstjes voor de te serveren wijnen, tips van een stylist om de juiste ambiance te creeren en een goodie-bag.”
Het organiseren van workshops is vast niet voldoende om het idee achter Milledoni te versterken. Welke andere plannen heb je?
“We willen dit jaar ‘geef’-specials maken over verschillende landen. Het eerste land waar we aandacht aan willen besteden is India: wat geef je als er een kindje geboren wordt, wat geven de mensen elkaar daar bij welke gelegenheden. Verder zijn we druk met het ontwikkelen van ‘wishlists’ voor onze site. En dan zijn dit niet de gebruikelijk lijstjes om hebbedingetjes voor jezelf te onthouden. Nee, wishlist om cadeau-ideeën voor een ander bij elkaar te zetten. Je moeder had het over dat leuke boek, de buurman over hoe fijn het zou zijn als iemand eens zijn tuintje kwam schoffelen. Onthoud het met de wishlist van onze site en zo heb je het juiste cadeautje op het juiste moment.”
Je ziet geen reden om je concept aan te passen? Je visie aan te scherpen of te veranderen?
“Ik denk dat onze brand stevig staat. Onze visie is deze eerste paar maanden getest en het zit goed. We gaan er niks meer aan veranderen. Mensen reageren heel leuk, ze shoppen niet alleen op de site, maar zijn juist heel geëngageerd. Het is leuk te zien dat steeds meer mensen zich laten inspireren door onze blogs. En als je merkt dan ook nog merkt dat andere sites jouw idee overnemen, is dat volgens mij geen concurrentiegevaar maar een compliment. Het betekent dat we op de goede weg zitten, dat ons idee aanslaat. Maar het betekent niet dat we er al zijn. We moeten aan Milledoni blijven werken. Het is niet een brand die je 1, 2, 3 communiceert.”
Hoe merk je nog meer dat Milledoni aanslaat?
“Aan verschillende dingen. Ten eerste de hoeveelheid bezoekers van de site. In oktober ging milledoni.nl live en ons streven was om 10.000 bezoeken per maand te gaan halen. Tot onze grote verbazing trekken we echter vanaf de tweede maand al 7000 bezoekers per maand. Uit de reacties kun je afleiden dat mensen langskomen om te kijken, ideeën op te doen. Vaak kopen ze daarna hun cadeautje gewoon in de winkel. Voor ons is dat positief: het is onze bedoeling om te inspireren bij het nadenken over een cadeautje, niet om de indruk te wekken dat we cadeaus verkopen. Een hoge conversie van 25% zoals we hebben is leuk, maar niet het belangrijkste.”
“Wat ook verrassend was, is dat zich spontaan veel cadeauspotters hebben aangemeld om ons te helpen. We hebben de afspraak gemaakt dat iedere spotter pas zijn of haar eigen pagina krijgt op het moment dat er een cadeau wordt gepubliceerd. Zo kunnen we enige redactie voeren wat betreft het online zetten van alle pagina’s.”
“En dan de hoeveelheid cadeautjes die we aanbieden. Mijn oorspronkelijke idee was om niet meer dan 1000 cadeautjes op de site aan te bieden. Samen met de spotters en hun cadeau-ideeën hebben we dat aantal al bijna. Als we dat magische getal hebben bereikt, stappen we over op een ‘in-out-systeem’, waarbij de minder succesvolle cadeautjes worden ingeruild voor nieuwe.”
Tevreden dus over de afgelopen maanden?
“Ja, absoluut, gezien wat we hebben bereikt samen met het Milledoni-team, een trouwe groep mensen die me helpen op allerlei vlakken. Zonder hen was ik nooit zover gekomen. We hebben media-aandacht gekregen: ik mocht meedoen in een aflevering van Harm Edens’ ’10x beter’. We krijgen veel positieve reacties van onze volgers, producenten en onbekenden . Dus ja, ik ben heel tevreden en trots.”
“Een cadeau dat je zelf maakt is hèt voorbeeld bij uitstek van een cadeau met een persoonlijk tintje.”