Sandra, hoe staat het ervoor met Lasand Jewellery? Verder op de ingeslagen weg of heb je in de tussentijd je koers wat aangepast?
“Nee hoor, geen koerswijziging. Ik heb wel de verwoording van mijn missie aangescherpt, omdat ik merkte dat mensen het te vaag vonden. Ik omschrijf nu op een andere manier waar Lasand Jewellery voor staat: het is mijn missie om de betekenis die een sieraad voor je heeft of gaat krijgen al in de vormgeving ervan mee te nemen. De persoonlijkheid en het verhaal van de klant vertaal ik naar het ontwerp van het sieraad. Het resultaat is een bijzonder en persoonlijk sieraad dat veel waarde voor je heeft. Per slot van rekening is het mooiste sieraad een sieraad dat je nooit meer af wilt doen, omdat het zoveel voor je betekent.”
Het merk Lasand Jewellery staat dus voor heel unieke en persoonlijke sieraden van hoge kwaliteit. Maar is dat niet altijd het streven bij verlovings- en trouwringen?
“Het ligt eraan wat je onder ‘uniek en persoonlijk’ verstaat. In de trouwringenbranche is ‘uniek en persoonlijk’ inderdaad ook een streven. Ze ontwerpen trouwringen dan met behulp van configurators, computerprogramma’s waarmee je je trouwring kan vormgeven. Maar in principe maak je op dat moment slechts een aantal keuzes over materiaal, dikte en maat.”
“Ik vind dat het zo echter niet mogelijk is om de ziel van een ontwerp en de persoonlijkheid van de drager van een trouwring te weerspiegelen. Niet erg, want niet iedereen is daarnaar op zoek. Maar met Lasand Jewellery wil ik ringen ontwerpen die écht bij een klant passen. Ik trek klanten aan die een trouwring zoeken die bij hen past en symbool staat voor hun huwelijk.”
En hoe zou je die klanten die bij jou komen, precies kunnen omschrijven?
“Mensen die naast de materiële waarde ook de symbolische en emotionele waarde van een sieraad herkennen. Doorgaans zijn dit hoogopgeleide mensen die bewust consumeren en die waarde hechten aan kwaliteit en duurzaamheid. Mensen die weten wat ze willen en die niet bang zijn hun persoonlijkheid te laten zien. Tot nu toe heb ik nog weinig nieuwe klanten gehad die zich echt helemaal buiten mijn eigen ‘cirkel’ van kennissen bevinden. Ik probeer te ontdekken waar de rest van mijn doelgroep zich bevindt, om daarna te bepalen hoe ik ze het beste kan bereiken.”
Tijd om veel energie te gaan steken in je marketing?
“Volhouden met mijn marketingactiviteiten vooral. Ik heb de afgelopen periode veel tijd besteed aan social media. Ik ben vrij actief op Instagram, al merk ik wel dat ik daar een haat-liefde verhouding mee heb. Ik vind het lastig om op Instagram de juiste mensen aan te spreken en te vinden. Verder heb ik Lasand Jwellery onder de aandacht gebracht van magazines en blogs om extra publiciteit te krijgen. Zo ben ik geïnterviewd voor De Vriendin en genomineerd voor de Viva400. Allemaal heel leuke ontwikkelingen.”
Je hebt dus echt niet stil gezeten wat je marketing betreft. Wat heb je verder nog ondernomen om meer bekendheid te krijgen?
“Ik ben een aantal mooie samenwerkingsverbanden aangegaan met weddingplanners, locaties voor bruiloften (?) en mensen in de bruidsbranche. Het is echt ontzettend leuk zo mijn netwerk uit te breiden met leuke en creatieve ondernemers. Om Lasand Jewellery verder goed te positioneren wil ik meer met offline events gaan doen. Maar het hoe en wat heb ik nog niet helemaal duidelijk.”
Je bent dus behoorlijk aan het zaaien. Wanneer denk je dat de oogst begint?
“Moeilijk om te zeggen, ik zit nu eenmaal niet in de ‘impulsaankoop-markt’. Ik had gehoopt dat het aandacht besteden aan mijn marketing ook direct wat nieuwe klanten zou opleveren. Dat valt tegen. Veel mensen die ik gesproken heb, plannen hun bruiloft in 2019 of zelfs in 2020. Ik denk dat ik daarom nog geduld moet hebben tot er ‘geoogst’ kan worden.”
“Dat wil niet zeggen dat ik geen klanten heb. Ik heb de afgelopen maanden een paar opdrachten gehad waar echt een mooi verhaal achter zat. Ik ben er trots op dat ik weer een aantal prachtige en persoonlijke sieraden heb mogen maken. Sieraden die een leven lang mee gaan en gekoesterd worden. Neemt niet weg dat het toch een moeilijke markt lijkt te zijn en dat maakt het ook onzeker.”
Die onzekerheid hoort een beetje bij het ondernemerschap. Lukt het je om er mee om te gaan?
“Ik merk dat ik het lastig vind. Ik heb net het boek ‘Mindset’ van Carol Dweck gelezen en dat helpt me daarbij. Het thema is wat iemand succesvol maakt en wat niet. Volgens Dweck kun je twee mindsets hebben: een groei-mindset en een fixed mindset. Met een fixed mindset zie je alles heel zwart-wit: je hebt óf succes óf je faalt en geeft op. Met een groei-mindset zie je elke tegenslag als een leerervaring en een manier om vooruit te komen in het leven. Dat is hoe ik mijn situatie nu probeer te zien: ook al gaat het (nog) niet zoals ik wil, ik leer hier een heleboel van. En ik wil nog verder doorgaan met leren. Uiteindelijk hoop ik te leren wat wel en niet werkt in deze markt.”