Vivian en Sille, hoe staat het ervoor met Krachvrouwen? Welk gevoel is er als jullie terugkijken op de afgelopen periode?
“Wij zijn tevreden, maar wat ons betreft kan het niet snel genoeg gaan! Onze eerste opleiding begin januari zijn we gestart met 4 deelnemers. Dat is geweldig gezien het feit dat we maar drie maanden eerder besloten hadden samen te werken. De tweede editie van de opleiding, die net in juni begonnen is, zit helemaal vol. Ondanks dat we hier op afgestemd hebben, is het een bizar resultaat als je dit puur bekijkt vanuit strategisch ondernemen en conversie cijfers.”
“We hebben onze maillijst en het bereik op Facebook vertienvoudigd en webinars gegeven met een bereik van ruim 500 deelnemers. Dat is best een uitdaging geweest. Wij houden allebei niet van het volgen van online programma’s. Maar om te leren hoe je een grote groep bereikt, hebben we onszelf uitgedaagd. We hebben ons laten coachen en via een online leeromgeving geleerd hoe we via Facebook en webinars ons bereik vergroten. We hebben ons door alle video’s en technische uitdagingen heen geworsteld en zijn trots op het groeiende bereik dat we momenteel hebben.”
“Verder hebben we net een verhuizing achter de rug. De locatie waar we in oktober zijn gestart, bleek niet de ideale voor ons te zijn. Het was een hele stap om na zo korte tijd voor een nieuwe plek te kiezen, Het kostte moeite om voor een nieuwe plek te kiezen, maar het was absoluut een goede keuze: we hebben topmaanden op deze nieuwe locatie.”
“We hebben verder alle grotere netwerkevents bezocht en hebben zelf maandelijks netwerkevents georganiseerd op onze eigen locatie. We zijn partner geworden van de Startersfabriek in Gent. En we hebben een audit laten doen, waardoor we erkend zijn door de Vlaamse overheid als geregistreerd dienstverlener. Klanten die onze opleiding willen volgen, kunnen nu gebruik maken van subsidie uit de KMO portefeuille.”
Jullie hebben echt niet stilgezeten: dat zijn behoorlijk wat mijlpalen in korte tijd! Het lijkt erop dat jullie manier om het merk Krachtvrouwen stevig in de markt te zetten, werkt. Wat is het geheim van jullie branding? Of willen jullie het liever niet delen, gezien je plotseling moeilijke blik?
“Natuurlijk delen we graag ons geheim, maar eerlijk gezegd zijn we allergisch voor de term ‘branding’. Dat koppelen we aan het creëren van een imago, iets wat volgens ons niet helemaal authentiek is. We ondernemen op onze manier, vanuit onze eigen ervaring en op onze eigen voorwaarden. We zouden niet authentiek zijn als we vanuit een brand ondernemen. Mensen voelen dan dat je niet echt bent. Zij willen kopen van mensen en daarom vinden wij het sterker als je laat zien wie je bent in plaats van een brand te creëren.”
“We doen aan self-marketing. Hierdoor maak je jouw bedrijf zichtbaar vanuit wie je bent, op een manier waardoor je helemaal jezelf kan zijn en zo een magnetische aantrekkingskracht creëert op markt. We ondernemen vooral vanuit intuïtie, flow en verbinding en trekken klanten aan die ook op die manier willen ondernemen en dus met échte mensen willen samenwerken van wie zij dat kunnen leren.”
Zijn dat ook de klanten die jullie op het oog hebben?
“De ‘juiste’ klant is voor ons iemand die je kan helpen met jouw aanbod, de persoon waar je energie van krijgt, die het beste in je naar boven haalt en die je kan helpen met jouw aanbod. Wij hebben 95% van dat soort klanten en we krijgen heel veel energie van hen. Daarom is het ons ook gelukt in korte tijd een groot bereik te creëren en zoveel mijlpalen te behalen. Het is dé bevestiging van ons idee dat self-marketing dé manier is om klanten aan te trekken die bij je passen en die je het best kan helpen.”
En wie zijn jullie klanten dan precies?
“Onze klanten zijn coaches en creatieve solo-ondernemers die de stap van bijberoep naar hoofdberoep maken of het zijn ondernemers die al jaren ondernemen, maar niet doen wat ze écht leuk vinden of niet met doelgroep werken waar ze energie van krijgen. Onze visie is dat je bedrijf alleen kan groeien door je eigen persoonlijke ontwikkeling. We hebben een methodiek ontwikkeld die de interactie tussen jou, je bedrijf en de markt versterkt en daarmee de ontwikkeling van jouzelf en van je bedrijf stimuleert. Door een finetuning te maken van de klanten uit onze doelgroep, sluiten we nog beter aan bij de uitdagingen waar zij voor staan.”
Nu maak je me nieuwsgierig naar de uitdagingen waar zij voor staan en hoe jullie ze daarbij helpen!
“Veel coaches en creatieve solo-ondernemers geloven niet dat ze voldoende kunnen verdienen als zelfstandige. Een idee dat vaak bevestigd wordt door hun omgeving. Ze blijven daardoor in bijberoep ondernemen. Natuurlijk ben je als expert in je vak nog geen expert in ondernemen. Maar wij geloven niet dat succesvol ondernemen alleen bepaald wordt door het juiste verdienmodel en kennis van marketing en conversiecijfers.”
“Wij denken dat het veel belangrijker is om het te doen op jouw manier. Om helemaal jezelf te zijn in je bedrijf en iedere dag vol vertrouwen intens te genieten van wat je doet. Onze opleiding is gebaseerd op deze visie. Verder hebben we een checklist gemaakt zodat je inzicht krijgt in hoeverre jij jezelf serieus neemt als ondernemer. Die checklist is verbonden aan de gratis online training: ‘door inzicht in jezelf en je bedrijf, vol vertrouwen en met rust in je hoofd de stap van bijberoep naar hoofdberoep maken.” Of zoals een Nederlandse ondernemer dat zou zeggen: de stap van hobby naar ondernemerschap.”
Met alles wat jullie in korte tijd hebben klaargekregen met zijn tweetjes, ben ik benieuwd wat we de komende tijd van Krachtvrouwen kunnen verwachten. Wat zijn jullie plannen?
“Plannen genoeg! Het is tijd voor een nieuwe website met een uitstraling die 100% bij ons past. We zouden graag klanten willen interviewen en dit met video’s weergeven via de website en de social media. Onze klanten in artikelen aan het woord laten om hun zichtbaarheid te boosten en nieuwe klanten concreet te laten zien wat ons aanbod voor de groei van hun bedrijf kan betekenen.”
“Deze zomer organiseren we online een Inspirational Summer. We interviewen verschillende inspirerende ondernemers over uiteenlopende onderwerpen. Na de zomer willen we twee keer per maand live netwerkevents in Gent organiseren. En begin 2019 willen we de tweede locatie openen in Brugge. We willen ons bereik nog meer vergroten om zo nog meer coaches en creatieve solo-ondernemers te inspireren en hen te leren hoe zij het ondernemen vanuit intuïtie combineren met het strategisch ondernemen zodat zij moeiteloos de stap van bijberoep naar hoofdberoep kunnen maken. Dat is ons streven!”