“Het trainen met paarden brengt ieders ‘koetsier en eigenaar’ met elkaar in overeenstemming. Hart & Hoofd.”
En Marijke, hoe staat het met de Mailcoach, ben je er al in geslaagd een goede basis te leggen voor een stevige ‘brand’?
“Ik geloof dat we de goede kant opgaan wat dat betreft. De Mailcoach staat voor het op een pragmatische manier verband leggen tussen gevoel en verstand en mijn klanten pikken dat op. Denkend aan de koets is het de eigenaar (symbool voor je hart) die de koers en de bestemming bepaalt en de koetsier (je verstand) die ervoor zorgt dat je daar op een veilige manier aankomt. Het trainen met paarden brengt ieders ‘koetsier en eigenaar’ met elkaar in overeenstemming. Ik merk dat het ‘verhaal achter de naam’ bij mensen blijft hangen en dat is een groot voordeel. Het is natuurlijk ook een vrij uniek concept: coachen met behulp van paarden.”
En wat is jouw rol in dat merk?
“Ik ben zeker een belangrijk onderdeel van het merk ‘mailcoach’: ik slaag erin om mensen veiligheid te bieden in de training, waardoor ze zich makkelijk openstellen. Het werken met mijn eigen paarden en de rustgevende omgeving waarin we werken, doet verder de rest. De afgelopen tijd heb ik gemerkt dat heel veel mensen, coaches, Human Resource managers, maar ook mensen die te maken hebben met ‘moeilijke’ kinderen, zich aangetrokken tot de Mailcoach. Net zoals mensen die gediagnosticeerd zijn als hooggevoelig of hoogbegaafd en daarmee heb ik een nieuwe doelgroep ontdekt. Mijn missie is nog steeds dezelfde, maar ik heb daardoor wel een scherper beeld gekregen van mijn doelgroepen.”
Dat is mooi om te horen. En hoe staat het verder met de naamsbekendheid? Ben je met de Mailcoach de boer op gegaan?
“Min of meer, ik heb de afgelopen maanden ontzettend veel aan netwerken gedaan, contacten gelegd en mensen uitgenodigd mij op locatie op te komen zoeken. We hebben verder een opzet gemaakt voor een youtube-filmpje en ik heb met een artikel in het magazine ‘Vrouw&Passie’ gestaan. En niet zonder resultaat: ik ontvang allerlei verzoeken van mogelijke samenwerkingspartners en ik heb in de maanden mei en juni behoorlijke omzetten gerealiseerd. Mèt de ‘juiste’ klanten: grote bedrijven en overheidsinstanties. De klantentevredenheid was heel hoog en het is spannend om te zien of het nu na de vakantieperiode zonder trainingen, weer gaat lopen.”
“Mijn missie is nog steeds dezelfde, maar ik heb wel een scherper beeld gekregen van mijn doelgroepen.”
Dat zijn positieve berichten. Wat ga je doen om de Mailcoach nog meer aan de man te brengen?
“Allereerst ben ik gestart met ‘coaching in één dag’: ik coach medewerkers die om welke reden dan ook niet meer hun steentje bijdragen aan het bedrijf waarvoor ze werken. Door te trainen met de paarden, komen zijn of haar waarden, mogelijkheden, gedrag maar ook belemmeringen naar voren. Na afloop van de training kan de medewerker op basis van deze ervaringen keuzes maken en hou ik tot zo’n vier weken erna een vinger aan de pols.”
“Daarnaast ben ik van plan om samen met iemand anders op de vrijdagen regelmatig laagdrempelige workshops te houden volgens het concept ‘waardebepaling achteraf’. We hopen zo nog meer mensen te bereiken. Natuurlijk blijf ik netwerken en zou ik het liefst alle HR-managers van grote organisaties en ondernemingen uitnodigen om hen te laten ervaren hoe speciaal het trainen met de paarden is. Het maakt namelijk veel los bij mensen, het levert zelfinzicht op en het helpt je in heel korte tijd de dynamiek in een groep in kaart te brengen.”
“Verder heb ik samen met een andere coach, Arnold te Raa van Quanta Axon, een VIP-programma ontwikkeld dat we actief in de markt willen gaan zetten. ‘VIP’ staat voor ‘Verbinding in Praktijk’ en we richten ons op leidinggevenden die zich wil bekwamen in een natuurlijke manier van leidinggeven. De deelnemers krijgen meer inzicht in de manier waarop ze werken en hoe zij dit kunnen verbeteren door het verbinden van ratio en gevoel. En mocht het om een geheel management team gaan, verbindt deze belevenis uiteindelijk ook de teamleden onderling.”
Grootse plannen voor de komende tijd dus. Ben je tevreden over de afgelopen periode?
“De afgelopen 3 maanden heb ik wel behoorlijk veel bereikt. Mijn oproep voor proefgroepen in het kader van mijn studie leverde onverwacht een tweetal echte klanten op. Verder is er is veel belangstelling, mensen zijn nieuwsgierig, willen meer weten over het coachen met paarden en zijn steeds positief over de resultaten. De uitdaging is nu om daar een vervolg aan te geven, die voortgang te bestendigen.”
“Het enige wat tegenzat was een opdrachtgever die niet duidelijk was bij het opgeven van de opdracht, waardoor de betaling vrij stroef verliep. Maar ik ben tevreden: de vrijheid die ik heb, de positieve reacties die ik steeds krijg. Alles wat ik leer, ook over mezelf, maken het nog steeds de uitdaging waard. Het viel niet altijd mee, ik heb heel hard gewerkt en merk dat ik het er graag voor over heb en ik weet dat ik ga slagen. Voor de nazomer staat het werven van nieuwe, concrete opdrachten op mijn prioriteitenlijst. Want de grootste uitdaging die nu op me ligt te wachten is het geven van een vervolg aan mijn vooruitgang en het bestendigen ervan.”
“De uitdaging is om een vervolg te geven aan alle positieve resultaten en die voortgang te bestendigen.”