Daniëlle, hoe gaat het met merk Couture Personelle? Ben je de markt al aan het veroveren met je merk en sta je waar je had verwacht te zullen staan?
“Moeilijke vraag. Ik werk hard aan het merk Couture Personnelle, maar de resultaten vallen tot nu toe wat tegen. Ik kreeg te maken met een enorme tegenvaller, waarbij ik de mogelijkheid ervan altijd gewoon genegeerd heb: ik werd ziek en hoe! Drie weken lang en daarna heb ik nog eens drie weken nodig gehad om weer een beetje te herstellen. Zes weken niet of op halve kracht werken hakt er best in. Mijn productie heeft daar gelukkig niet onder geleden, maar alle randzaken zoals marketing hebben een tijd stilgelegen.”
Ziekzijn is inderdaad een mogelijkheid waar je als ondernemer niet graag rekening mee houdt. Welke gevolgen had dat voor Couture Personnelle?
“Mijn voornemen om aan mijn zichtbaarheid te werken is in het water gevallen. Voordat ik ziek werd, had ik daarvoor de hulp ingeschakeld van een social media coach. Dat heeft me enorm geholpen met mijn berichten op Facebook en LinkedIn. Het schrijven daarvan gaat me nu makkelijker af en het is niet nodig om elke keer weer nieuwe dingen te verzinnen. Maar ik werd ziek nét toen ik mijn nieuwe berichtenstroom moest maken en klaarzetten.
“Het bloggen is erbij in geschoten en ik heb vooral op Facebook en LinkedIn berichten geplaatst, maar daarmee was ik er nog niet. Het bleven losse flodders, er was geen follow-up en de structuur in het grote geheel ontbrak. De acties die ik ondernomen heb, hebben nog niet de klanten opgeleverd waar ik op gehoopt had. Er zijn maar weinig mensen die op basis van een Facebookbericht bij mij een complete garderobe op maat komen bestellen. Gek hè, daar snap ik nou niks van! Wie wil dat nou niet meteen na één post gelezen te hebben, hahaha. Maar goed, het was tijd voor een review en actie!”
Een tussentijdse evalutie dus. Wat waren je conclusies: plannen bijstellen of juist niet?
“De evaluatie heeft me een duidelijker zicht gegeven op wat ik wil. En dat is terug naar het oorspronkelijke plan. En er moet meer structuur komen in mijn marketing. Ik ben nog niet genoeg in beeld bij die ambitieuze, hoogopgeleide, 35+ vrouw die het belangrijk vindt om er goed verzorgd en stijlvol uit te zien. Die graag haar eigen persoonlijkheid wil benadrukken en niet blindelings de huidige mode wil volgen. Dat aanbrengen van structuur is één van de redenen waarom ik nu een business programma volg is. Het dwingt mij om goed over mijn doelgroep na te denken, over mijn missie, over mijn visie en de acties die daaruit voortkomen.”
“De losse marketingflodders leveren niet het gewenste resultaat. Dus dat gaat de komende maanden veranderen. Nu ben ik achter de schermen heel druk bezig en laat ik de zichtbaarheid aan de voorkant even voor wat het is. Maar vanaf januari gaat het offensief van start onder een nieuwe naam. Couture Personnelle heet vanaf dan Danielle Steman – Business Couture. Van Facebook bericht via weggever en kennismakingsproduct naar die complete garderobe. Want dat was mijn oorspronkelijke plan waar ik de laatste tijd van afgedwaald ben. Er moet tenslotte ook af en toe wat geld binnenkomen en dat heb ik vooral gedaan door een enkele broek of jurk te maken. Daar heb ik klanten mee blij gemaakt, maar mezelf wat minder. Het heeft mij er wel van overtuigd dat ik me wil richten op die complete zakelijke garderobes. Juist het aanbieden van een complete garderobe, eventueel inclusief accessoires zoals schoenen of sieraden, maakt mij onderscheidend.”
Dat is best ambitieus, complete garderobes aanbieden! Ben je ervan overtuigd dat er voldoende vraag naar zal zijn?
“Het is misschien niet het makkelijkste product om in de markt te zetten, maar ik weet dat er vraag naar is. Het is vooral de prijs die afschrikt. Ik vind echter dat iedere vrouw het verdient er op haar best uit te zien. Het plaatje aan de buitenkant kan de binnenkant versterken. Je moet jezelf serieus nemen en laten zien wie je bent en waar je voor staat. Durf jezelf te laten zien, je bent het waard! Investeer in jezelf en in je kleding. Dat zwart staat de meeste vrouwen écht niet. Een kleur- en stijladvies heb je zo terugverdiend omdat je daarna weet wat je wel en niet staat. Ik ga de komende maanden zoveel mogelijk vrouwen ervan overtuigen dat die investering in je zakelijke garderobe echt de moeite waard is. Maatkleding is niet zo exclusief en onbetaalbaar als mensen vaak denken.”
Jezelf en je aanbod de komende tijd op de kaart zetten dus. Heb je al concrete ideeën over hoe je dat gaat aanpakken?
“De Cocktails & Couture avonden in mijn atelier bleken een goed begin! Tijdens deze informatieavonden geef ik advies en vertel wat de juiste kleur en stijl voor je doen, hoe je een garderobe samenstelt en hoe het proces van maatwerk in z’n werk gaat. Hoewel de eerste avond nog niet druk bezocht was, heb ik mijn gasten een leuke en interessante avond verzorgd. Mijn gasten zijn niet alleen wat wijzer geworden, ik ook!”
“Daarnaast zijn de plannen voor mijn HOW TO WOW ACADEMY ook duidelijker geworden. Maar eerst moet het systeem wat betreft de maatkleding op orde zijn. Dat betekent dat de marketing ‘geautomatiseerd’ moet zijn en ook in de productie heb ik nog wat automatisering te doen, zoals overstappen naar digitaal patroontekenen. Het is vrij veel werk en het zal even duren voordat dat helemaal up and running op de manier die ik in gedachten heb. De afgelopen maanden hebben me in ieder geval geleerd klein te beginnen en niet eerst alles compleet uit te werken. Dus begin volgend jaar ga ik van start met de eerste workshop.”
Alles bij elkaar klinkt het als die beruchte periode van vooral ‘volhouden en doorzetten’ die bij het ondernemen hoort. Nog wel steeds vol vertrouwen en goede plannen?
“Ja hoor, absoluut! Het klinkt misschien een beetje als kommer en kwel en het komende half jaar is het echt erop of eronder, maar het klinkt erger dan het is. ik heb er nog steeds vertrouwen in en ik zie nog steeds een stijgende lijn. Het afgelopen jaar heb ik heel erg geworsteld met mijn ‘hoe’. Gelukkig wordt alles steeds duidelijker en leiden mijn acties steeds vaker tot concrete resultaten. Voor de komende zes maanden heb ik mijn plannen klaarliggen. De laatste periode van dit jaar ga ik het systeem achter de maatkleding opzetten, zodat dat meer klanten oplevert en de marketing me minder tijd kost. Op die manier kan ik me daarna meer met het adviesstuk bezig gaan houden.”