Astrid, vertel, hoe staat het met die beroemde ‘Why’? Beginnen de contouren van het merk ‘Aranea Coaching’ zich al scherper af te tekenen?
“Aranea Coaching is een merk in wording inderdaad. De afgelopen periode heb ik met een ondernemerscoach, gespecialiseerd in marketing en communicatie, hard gewerkt aan mijn eigen verhaal. Wat wil ik overbrengen? En hoe wil ik dat overbrengen? Mijn merk en daarmee mijn identiteit zou ik nu omschrijven als ‘inspirerend voor anderen met een chronische aandoening, denkend in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden’. Positiviteit, vertrouwen en (h)erkenning zijn daarbij heel belangrijke pijlers.”
En hoe breng je die kernwaarden van Aranea over?
“Via prikkelende berichten en mijn blogs! Aan de ene kant laat ik werkgevers zo beseffen dat ze niet weg kunnen lopen voor hun verantwoordelijkheid om werknemers met een chronische aandoening op het werk de juiste begeleiding te bieden. En tegelijkertijd laat ik werknemers inzien dat ze meer zijn dan hun chronische aandoening alleen. Ik wil hen het vertrouwen geven dat ze het heft in eigen handen kunnen nemen in de manier waarop zij er mee omgaan.”
“Mijn eigen verhaal, de ervaring van het leren leven met een chronische aandoening en de manier waarop ik er mee omga, ondersteunen die kernwaarden. Coaching is verder een vak dat een goede achtergrond vraagt en mijn gedegen Post-HBO opleiding verstevigt het vertrouwen dat mensen in mij stellen. En mijn jarenlange ervaring in het bedrijfsleven helpt me om me in te leven in de werkgeverskant. Ik denk dat mijn kernwaarden duidelijk herkenbaar zijn voor iedereen.”
Mijn eigen verhaal en de manier waarop ik omga met mijn chronische aandoening, ondersteunen mijn kernwaarden.
En werpt het neerzetten van het merk Aranea Coaching al zijn vruchten af?
“Natuurlijk had ik graag kunnen zeggen dat mijn eerste coachtrajecten inmiddels zijn gestart, maar dat zou niet heel realistisch zijn geweest. Ik ben wel trots dat het aantal deelnemers bij mijn groepswandelingen langzaam oploopt. Het is een mooie manier om mensen kennis te laten maken met mij en mijn werkwijze. Ik laat zo zelf zien wat het effect van wandelen op mij is. Mensen vinden zo (h)erkenning en kijken meer naar hun mogelijkheden. Dat krijg ik ook zeker terug van mijn wandelaars.”
“Mijn zichtbaarheid op Linkedin is verder erg belangrijk, heb ik ervaren. Ik hoor nu regelmatig ‘Je kunt echt niet om jouw bedrijf heen als je op Linkedin kijkt, mooi hoe je anderen weet te inspireren’. En ‘Door jouw blogs snap ik beter wat je niet ziet, maar er wel is bij iemand met een chronische aandoening’. De berichten leveren me daarbij ook veel reacties en nieuwe contacten op. Het heeft nog niet geresulteerd in klanten voor coachtrajecten, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat gebeuren. Ik trek de juiste bedrijven aan als ik de bedrijven check die mijn berichten bekijken en dan namen als KPN, Rabobank en FrieslandCampina zie.”
En wat zou je die bedrijven dan willen zeggen om ze over de streep te trekken als je de kans kreeg?
“Ik zou me dan vooral richten op de HR-managers die over het verzuim en de begeleiding van het personeel gaan. Ik zou ze willen overtuigen van het feit dat alleen zeggen dat je duurzame inzetbaarheid belangrijk vindt, niet voldoende is. Het is tijd om die woorden om te zetten in daden! Het Sociaal Cultureel Planbureau verwacht dat in 2030 25% van de werkende mensen een chronische aandoening heeft. In 2016 was dit nog 20%. Dat zijn aantallen waar we niet op heen kunnen en die laten zien dat er actie ondernomen moet worden. Mijn ervaring en opleiding als individueel coach maken me daarvoor de juiste samenwerkingspartner. Ik kijk naar het totaalplaatje en onderzoek waar behoefte aan is bij de werknemer.”
Ik trek de juiste bedrijven aan als ik check wie mijn berichten bekijkt en dan namen als KPN, Rabobank en FrieslandCampina zie.
Online heb je dus duidelijk hard aan de weg getimmerd. Wat heb je offline gedaan om je merk neer te zetten?
“Ik ben druk met netwerken en het valt me ontzettend mee: netwerken is echt leuk! Wanneer je het doet vanuit een oprechte interesse in de ander en niet met het idee om te ‘verkopen’, kun je elkaar verder helpen. Het heeft me al waardevolle contacten opgeleverd. Verder ben ik erg blij met mijn keuze om een ruimte te huren. Ik kan er nu heen wanneer ik wil en thuis ben ik ook echt thuis. En veel van mijn netwerkcontacten heb ik te danken aan de fotograaf waar ik mijn ruimte huur. Mooi om te zien hoe dat ontstaan is.”
“Samen met mijn coach heb ik verder mijn diensten kritisch onder de loep genomen. De individuele coachtrajecten heb ik opgedeeld in 3 fasen, waarbij intervisie nu onderdeel is van de mogelijke nazorg. De komende periode wil ik absoluut contacten omzetten in klanten zodat mijn eerste coachtrajecten voor bedrijven gaan lopen. Alles bij elkaar heb ik zeker mooie stappen gezet de afgelopen periode en ben ik gegroeid als ondernemer!”