Waarom Maxime?
Omdat Maxime bij gebrek aan mooie sweaters die goed blijven na het wassen én duurzaam zijn, besloot ze gewoon zelf te maken!
Paradepaardje:
Finn Amsterdam
Typisch Maxime:
bruisend Amsterdam student Bedrijfskunde sportief kledingfanaat megafan van de Rollende keukens ondernemersbloed creatief duizendpoot festivalfan
We hebben er vast allemaal eentje in de kast: zo’n fijne trui die je graag draagt. Maar bij het vele dragen hoort ook regelmatig wassen en dat komt je lievelingskledingstuk vaak niet ten goede. Maxime van Finn Amsterdam miste zo’n lekkere sweater die je vaak aanhebt en mooi blijft ondanks de vele wasbeurten. Dus besloot de 19-jarige Bedrijfskunde-student zelf het heft in handen te nemen.
“In 2016 heb ik Finn Amsterdam opgezet, een duurzaam kledingmerk dat staat voor kleding die gemaakt wordt van een zeer goede kwaliteit biologische katoen. Onze sweaters kun je daarom zonder problemen echt heel vaak wassen: ze blijven er mooi uitzien. We willen dat het vanzelfsprekend wordt dat kleding gemaakt is van biologische katoen. En dat het vanzelfsprekend is dat kleding duurzaam is vanaf de eerste schakel in het produktieproces: de katoen zelf en de werkomstandigheden. Zo dragen we ons steentje bij aan het verbeteren van de kwaliteit van kleding, maar ook aan een ‘betere wereld’.”
Finn Amsterdam: korte en krachtige teksten
“Onze collecties bestaan uit kleding, tassen en acccessoires en zijn geïnspireerd door de bruisende stad Amsterdam. Finn Amsterdam valt op door de korte en krachtige teksten op de shirts en sweaters. We zoeken naar woorden en slogans waarin degene die het draagt, zich kan herkennen. Het is leuk om te zien dat we in die opzet slagen en mensen zich ermee identificeren. Of ze zich nu een smooth operator voelen, bossy, streetwise of een disruptor.”
Snelle groei
“Ik ben altijd al ondernemend en creatief geweest, twee kwaliteiten die me nu goed van pas komen bij het opbouwen van mijn kledingmerk. Ik had weinig werkervaring toen ik startte, maar had wel al twee jaar Bedrijfskunde gestudeerd. Mijn vader leidt al jaren zijn eigen bedrijf, mijn moeder is sales manager en zij hebben mij allebei erg goed kunnen ondersteunen met hun kennis. Daarnaast heb ik een investeerder gezocht die geloofde in mijn plannen. Alles bij elkaar heeft dat er voor gezorgd dat Finn Amsterdam in korte tijd erg snel gegroeid is. Iets waar ik best trots op ben!”
Volledige commitment
“Het afgelopen jaar is tijd is mijn grootste investering geweest. Ondernemen vereist volledige commitment aan je bedrijf. Ik doe mijn studie daarom in vijf jaar om het goed te kunnen combineren met Finn. Je kunt zeker je eigen tijd indelen, maar je bent wel gebonden aan het feit dat je echt fulltime moet werken. Ook in het weekend en ’s avonds als de situatie zich voordoet. Ik hoor vaak de opmerking: ‘Dan kun je lekker uitslapen’ of ‘Ach, dan neem je toch even een dag vrij’. In principe zou dat natuurlijk wel makkelijker kunnen dan wanneer je werkt voor een werkgever. Maar het werk moet wel gedaan worden, er is niemand die dat van je overneemt. Een dagje ‘zomaar’ vrijnemen zit er dus vaak niet in.”
“Maar ik ben elke dag blij een ondernemer te zijn. Ik had nooit gedacht zoveel te leren. Dat gaat niet zonder slag of stoot: fouten maken hoort daarbij. Maar juist je fouten helpen je vooruit te komen: als je geen fouten maakt, kun jezelf of processen in je onderneming niet verbeteren!”
Dagelijks werk
“Ik ben niet alleen Founder van Finn Amsterdam, maar ook Creative Director: ik ben verantwoordelijk voor de nieuwe collecties en alles wat daarbij komt kijken. Op dit moment is onze wintercollectie in productie en ik hou toezicht op alle ‘schakels’ in het proces: van ontwerp tot fabriek tot winkel. Ik begeleid de creatieve vormgeving van onze website en webshop en ben betrokken bij de fotoshoots met onze kleding en accessoires. Ik help mee bij het verwerken van orders en het voorbereiden van bijvoorbeeld beurzen. En in juli reis ik samen met Sales Manager Lisa al onze verkooppunten af en bezoeken we potentiële nieuwe verkooppunten. ‘Persoonlijk’ vinden we namelijk belangrijk bij Finn Amsterdam. Niet alleen in de teksten op onze kleding, maar ook in onze contacten!”
Gouden tip
“Dromen zijn er om uit te voeren. Maar bedenk voordat je van start gaat wat je drijfveren zijn om je eigen onderneming te beginnen. Geld moet niet de belangrijkste drijfveer zijn. En ga na of je genoeg tijd hebt om je volledig te kunnen geven aan je bedrijf.”
Voor jou van Maxime!
Nieuwsgierig geworden naar de kleding, tassen en accesoires Finn Amsterdam? Surf dan gauw naar de site. Met de code VROUWENONDERNEMEN ontvang je korting op een fashion artikel naar keuze.