Als ondernemer heb je duizend en één dingen waar je over moet nadenken of beslissen. De wereld om je heen is constant in beweging en het is aan jou om hierin mee te gaan. Je werkt met strakke budgetten en kunt deze maar één keer uitgeven. Het is dan ook niet gek dat een sterke visuele identiteit vaak niet de hoogste prioriteit heeft bij het opstarten of onderhouden van je onderneming. Toch is het één van de sleutels tot succes. Maar hoe komt dat en hoe krijg je het voor elkaar?
Het belang van beelden
Veruit de meeste mensen denken in beelden. Dat is ook niet gek als je weet dat 90% van de informatie die je hersenen verwerken, visueel is. Je hersenen verwerken visuele informatie 60.000 keer sneller dan tekstuele informatie. Het menselijk brein is daarom enorm goed in het onthouden van beelden. De kans is groot dat als ik je vraag te denken aan een groot merk als Coca Cola de kleur rood het eerste is waar je aan denkt. Dat weten ze bij Coca Cola ook. Zelfs als in een enorm ongeluk al hun fabrieken wereldwijd afbranden. zal het merk Coca Cola overleven. Als iedereen het merk plotseling compleet vergeet, gaat het bedrijf failliet!
Sterke visuele identiteit voor een sterk merk
Als ik je vraag een top 3 te maken van merken die jou inspireren, is de kans groot dat al deze merken, naast goede producten of diensten, een sterke visuele identiteit hebben die jou aanspreekt. Een goede visuele identiteit is de belichaming van een merk en als dit klopt dan wekt dat vertrouwen.
Goede visuele informatie maakt jouw boodschap sterker en vergroot zowel je off- als online vindbaarheid en zichtbaarheid. Daarnaast kun je met beelden emoties oproepen. Wanneer je je visuele identiteit op de juiste manier inzet, kun je iedere keer dat mensen met jouw merk in aanraking komen zorgen voor de juiste beleving of het juiste gevoel. Het is wel belangrijk een eigen uitstraling en herkenbaarheid te hebben die mensen aan jouw merk koppelen. Op die manier val je op en onderscheid je je van jouw concurrent. Zo vergroot je de identificatie met jouw bedrijf voor zowel stakeholders, (potentiële) klanten en, ook niet onbelangrijk, je eigen personeel.
Het verhaal op je website kan nog zo goed zijn maar als je de verkeerde beelden gebruikt, of erger nog, geen beelden, dan raak je al heel snel in de vergetelheid.
Een aantal tips voor een doeltreffend design
Om je te helpen bij het creëren van een sterke, unieke en passende visuele identiteit heb ik hieronder een lijstje met vijf tips samengesteld. Heb je al een visuele identiteit? Kijk hier dan nog eens kritisch naar, voldoen ze aan onderstaande tips?
- Bouw je visuele identiteit op met je doelgroep als uitgangspunt en met jouw bedrijf als basis. Zorg daarom voor een goede huisstijl als basis van al jouw visuele uitingen.
- Gebruik geen 13-in-een-dozijn-stockfoto’s maar creëer visueel interessante en unieke content, want jouw bedrijf is uniek en dat betekent dat jouw visuele communicatie dat ook moet zijn.
- Voer je visuele identiteit consistent door op al je off- en online verspreidingskanalen.
- Zorg voor een inhoudelijke boodschap en stem deze af op je visuele content en omgekeerd.
- Wees niet bang om op te vallen!
Ik hoop dat ik je met deze column inspireer, motiveer of tot denken aanzet om voor jouw onderneming een sterke identiteit op te bouwen. Dan is goed grafisch ontwerp geen kostenpost meer, maar een investering die zichzelf altijd terug verdient!
Fijn artikel, ik ben het er helemaal mee eens!
Wel nog een algemene vraag: Jammer dat er geen deelknoppen onder een bericht staan zodat je het snel op social media kunt delen, des te meer mensen bereik je.
Hai Ariane,
Bedankt voor je berichtje! Geen deelknoppen deed een alarmbel afgaan bij mij en ja hoor: we blijken een probleem te hebben met onze plugin. Ik ga er achteraan, want het is inderdaad zonde als mooie artikelen niet gedeeld kunnen worden! – Myrthe