Waarom Marloes?
omdat zij haar klanten niet alleen leert hoe je door jezelf te zijn en je talenten te gebruiken succesvol kunt worden, maar er zelf het absolute voorbeeld van is!
Paradepaardje:
Halmans Loopbaanadvies en training Bouw je Droombedrijf
Typisch Marloes:
jezelf zijn ondernemersmentor loopbaancoach Olav en twee zoons VOLG JE HART Helmond muziek DICHTBIJ DE NATUUR geluk in kleine dingen Frans Personal Branding
“Ik had een typische loopbaan zoals veel van mijn klanten voor loopbaancoaching: allerlei banen gehad maar het was het allemaal nèt niet en ik had het gevoel dat ik nergens paste. En nadat ik na een autoongeluk heftige lichamelijke klachten ontwikkelde en zelfs te horen kreeg dat ik nooit meer echt zou kunnen werken, had ik helemaal het gevoel dat ik niet geschikt was voor de arbeidsmarkt. Maar ik kon me niet met dat idee identificeren en bleef zoeken naar de mogelijkheden die ik wel had om voor mijn inkomen te zorgen. Hoe deden anderen dat toch: weten wat je wil en een leuke baan regelen?”
“Mijn overtuiging groeide dat het mogelijk moest zijn dat je altijd werk kunt vinden of creëren waarin wie je bent en wat je kunt tot zijn recht komt. Omdat ik echt geloof dat iedereen talenten heeft meegekregen waarmee je het verschil kunt maken. Die overtuiging samen met het besluit dat ik niets meer wilde doen dat niet bij me paste was mijn drijfveer om in 2007 te starten met Halmans loopbaanadvies.”
Ondernemen kun je leren!
“Ik vond ondernemen in het begin helemaal niet makkelijk. Ik had er geen kaas van gegeten en deed maar wat. De eerste jaren kon ik nauwelijks tijd investeren in mijn bedrijf omdat ik in 2008 en 2010 mijn zoons kreeg en veel bij hen wilde zijn. En ik had moeite met de voortdurende financiële onzekerheid die ik voelde. Maar toen ik besloot mezelf te leren hoe ondernemen werkt, trainingen volgde over business, marketing en sales en daar de steeds beter in werd, werd het ook steeds leuker.”
“In 2011 verdiepte ik me intensief in personal branding. Het bleek een ideale manier om als ondernemer je bedrijf tot een succes te maken. Ik paste het daarom niet alleen toe in mijn loopbaancoaching, maar ook op mijn eigen profilering voor mijn bedrijf waardoor het binnen no time nog verder groeide. Enorm fascninerend!”
Succesvol maar toch niet helemaal blij
“Een paar jaar daarna kwam ik in een pittige periode terecht, die achteraf heel waardevol is geweest. Als ondernemer had ik alles bereikt waar ik daarvoor alleen maar van droomde: een overvolle praktijk, een hoge omzet, klanten die vanzelf kwamen, nationale media-exposure en veel grote opdrachtgevers. Maar het klopte niet meer. En het is best confronterend om juist als loopbaancoach te voelen dat je iets doet dat niet meer 100% bij je past: ik wil juist het voorbeeld zijn van iemand die volledig haar hart en intuïtie volgt en weet wat ze wilt.”
“Het duurde ongeveer een half jaar om opnieuw focus aan te brengen en nieuwe keuzes te maken. Een leerzame periode: nog eens voelen hoe het voor klanten is om in het “niet weten” te zitten. En om te ervaren dat het soms tijd kost en je jezelf de ruimte mag geven om het even niet te weten, zodat je weer kunt voelen hoe je verder wilt.”
Loslaten en een andere doelgroep
“Vanaf januari 2015 was het kraakhelder wat ik wilde: een nieuwe training voor ondernemers creëren en de loopbaancoaching wat loslaten. Spannend, want met dat laatste verdiende ik inmiddels een vrij zekergesteld inkomen.”
“Maar het mooie was dat de klanten voor loopbaancoaching bleven komen zonder dat ik daar iets voor hoefde te doen, juist omdat ik mijn personal branding al die jaren zo goed had opgebouwd. Zoveel zelfs dat ik er veel te veel werk aan had om naast mijn training voor ondernemers te blijven doen. Want die groeide tegelijkertijd ook heel hard. Sinds 2016 werk ik daarom met een team van loopbaancoaches die de loopbaantrajecten voor mijn bedrijf doen, zodat ik mij zelf volledig kan richten op mijn aanbod voor ondernemers met de training Bouw jouw Droombedrijf.”
Personal branding voor ondernemers én meer!
“De basis van de training is personal branding. Ik zeg vaak: ‘Wat je het meest onderscheidt dat ben jij!’. Dus bouw je bedrijf volledig op wie jij bent en het unieke dat je te brengen hebt en je energie geeft. Ik pas dat zelf toe, maar leer het ook mijn klanten. Ik wil mijn klanten inspireren zichzelf te zijn, te geloven dat ze iets waardevols te bieden hebben waar betaald werk van te maken is.”
“Tegelijkertijd ben ik ook een echte mogelijkheden-denker en ongelofelijk actiegericht. Dat maakt dat mijn training en één-op-één begeleiding als ondernemersmentor erop gericht is heel diepgaand naar jezelf te kijken en terug te gaan naar de essentie van wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Ik help mijn klanten om met die inzichten een concreet aanbod te maken waarvoor klanten ook bereid zijn te betalen en om zichzelf op hun persoonlijke manier zichtbaar te maken. Door gebruik te maken van slimme marketing- en salestools, maar nooit iets te doen wat niet bij hen en hun klanten past. Ik hoor van klanten terug dat mijn training daardoor echt onderscheidend is van wat andere businesscoaches doen.”
Toekomstdromen?
“Het klinkt misschien heel onlogisch uit de mond van een business coach, maar ik stel in mijn bedrijf geen meetbare targets. Het is mijn doel steeds dicht bij mezelf te zijn in mijn bedrijf, en werk ik bewust aan mijn intentie dat ik mag blijven genieten van fijne opdrachten en moeiteloze overvloed. Welke vorm en omzet daarbij horen, daar houd ik me niet mee bezig op de geijkte manier.”
“Wel stem ik me bijvoorbeeld bewust af op hoeveel een trainingsronde ongeveer aan omzet zal doen, maar zo’n bedrag is nooit een doel waar ik star naar toe werk. Het is lichter, meer een gevoel waar ik me aan verbind. Meestal ga ik over het bedrag heen waar ik me op afgestemd heb. Niet omdat ik heel strategisch ernaar toe werk, maar omdat ik me er met mijn intentie aan verbind. Ik mag ervaren, bij mezelf én mijn klanten, dat als je steeds zonder teveel vraagtekens te plaatsen je intuitie volgt, je bedrijfsresultaten vaak veel beter zijn dan je durft op te schrijven als je omzetdoelen zou formuleren.”
Toekomstgericht
“Mijn doel is dus vooral afgestemd te blijven op wat goed voelt en klopt voor NU. Ik ben toekomstgericht in die zin dat ik meteen zie waar iets kleins toe uit kan groeien of hoe een nieuwe dienst een groot succes kan worden. Ik heb in 10 jaar ondernemerschap geleerd dat je gevoel volgen het beste werkt om de dingen te bereiken waar je naar verlangt. Dat betekent niet dat je niets hoeft te dóen: je moet actie ondernemen zonder je intuïtie in twijfel te trekken. Ik geniet ervan dat ik zelf steeds het levende bewijs blijk te zijn dat het zo echt werkt!”
Gouden tip
“Laat je naar hartelust inspireren door alle kennis en ideeën die gedeeld worden. Maar vergelijk jezelf niet met andere ondernemers of concurrenten. Blijf vanuit jezelf werken en doe de dingen op jouw eigen manier. Daarvoor hoef je niets meer te zijn dan wie je nu al bent. Doe gewoon wat je voelt dat je moet doen, gebruik slimme commerciële tools maar bewaak je eigen grenzen. En rek je comfort zone een beetje op zodat de klanten met wie jij het allerliefst wilt werken, je kunnen vinden.”
Foto’s van Wendy van Hardeveld en privé Marloes Halmans