Waarom Mariah en Wendelien?
Omdat zij vinden dat vrouwen het recht hebben te weten waar maandverband, tampons en inlegkruisjes van gemaakt zijn en met Yoni een biologisch katoenen optie bieden.
Paradepaardje:
Yoni
Typisch Mariah:
Boston Amsterdam DOCHTERTJE VAN 2 University College Utrecht sociaal werker Master International Development Artsen zonder Grenzen ZUID-SUDAN
Typisch Wendelien:
VS & Japan University College Utrecht in verwachting van haar eerste Master Neurowetenschappen NATIONAL INSTITUTES OF HEALTH Hitachi Tommy Hilfiger en Calvin Klein
Weet jij waar je tampons, maandverband en inlegkruisjes van gemaakt zijn? Waarschijnlijk niet. Mariah Mansvelt Beck ook niet. Totdat zij het advies kreeg om biologisch katoenen tampons en maandverband te gebruiken om irritatie te voorkomen. Het werd hard zoeken en met veel moeite vinden. Samen met haar studievriendin Wendelien realiseerde zij zich toen pas dat er niets vermeld staat op de verpakking van deze intieme producten. En dat vonden zij vreemd.
Geen EU-regels, onbekend materiaal en biologische katoen
Mariah: ”Op EU-niveau bestaan er helemaal geen regels over wat wel of niet vermeld moet worden op de verpakkingen van maandverband, tampons en inlegkruisjes. Je kunt dus niet makkelijk te weten komen waar ze van gemaakt zijn. Gek als je er bij stilstaat, want het zijn producten die je gebruikt voor één van de meest gevoelige en meest absorberende delen van je lichaam. Terwijl je bij andere verzorgingsproducten zoals gezichtscrème of deodorant wèl gewoon kunt lezen met welke grondstoffen ze geproduceerd zijn.”
“Wij beseften dat als wij, vrij bewuste consumenten én vrouwen, nog nooit bij de productiematerialen van deze producten hadden stilgestaan, de meeste vrouwen dat waarschijnlijk ook nog niet hadden gedaan. We besloten dat het tijd was om daar iets aan te doen.”
Yoni, biologisch katoen
Mariah en Wendelien ontwikkelden daarom Yoni, een lijn van inlegkruisjes, maandverband en tampons die gemaakt zijn van biologische katoen, chloorvrij gebleekt worden en die vrij zijn van pesticiden, plastics of andere synthetische stoffen. Zij streven naar transparantie over deze producten en het vergroten van de verkrijgbaarheid ervan. “Wij willen de fem care industrie transparanter maken. We besteden daarom bewust veel aandacht aan ons verhaal en hopen zo een verandering teweeg te brengen. Alle vrouwen hebben het recht te weten waar hun intieme producten van gemaakt zijn, zodat iedereen zelf een keuze kan maken. Wij geven het goede voorbeeld door de materialen “gewoon” op onze verpakkingen te vermelden.”
“Daarnaast doen we er alles aan om de biologisch katoenen variant van Yoni op alle schappen naast de synthetische producten te krijgen. Zodat je als vrouw daadwerkelijk de keuze hebt en je niet hoeft om te fietsen voor je “speciale” tampons. Onze inspanningen beginnen hun vruchten af te werpen: naast de verkoop via onze website is Yoni in Nederland al te vinden in de winkels van Marqt, Etos en Albert Heijn. Wij zijn daar enorm trots op en heel blij mee; het is voor het eerst in Nederland en in bijna heel Europa dat een biologisch katoenen optie op een regulier schap staat.”
Het begin is er!
“Over vijf jaar hopen we dat er echt een verandering in de fem care industrie te zien is. We zien nu al grote verschillen met 3,5 jaar geleden toen we net startten met het ontwikkelen van ons idee. Het afgelopen jaar lijkt er opeens een kentering te komen: er is nog nooit zoveel over het onderwerp menstruatie geschreven en gesproken. Een belangrijke verandering voor ons, want in veel landen hangt er nog echt een taboesfeer om het onderwerp menstruatie. Hier in Nederland krijgt 19% van de meisjes geen informatie over het onderwerp tot zij voor het eerst ongesteld worden. In Afrika stopt 1 op de 10 meisjes zelfs met school nadat ze voor het eerst ongesteld is geworden. Aan de ene kant komt dat door het stigma dat aan menstrueren gekoppeld is. Aan de andere door het gebrek aan kennis en de juiste producten om ermee om te gaan. Dit heeft ver reikende maatschappelijke, maar ook economische gevolgen.”
Na Nederland de rest van de wereld!
“Het komende jaar blijven we ons verhaal vertellen in Nederland. Het voelt goed om reacties te ontvangen van vrouwen die geraakt zijn door het verhaal van Yoni en blij zijn nu ‘gewoon’ een biologisch katoenen optie bij hun drogist of in de supermarkt te kunnen kopen. Een tijdje terug kregen we zelfs een handgeschreven kaartje van een heel jonge Yoni gebruikster – zoiets is zo motiverend! Verder willen we ons verhaal en onze producten naar het buitenland brengen. We zijn daarom bezig met het opzetten van een nieuwe website om de internationale verkoop makkelijker te maken.”
Afwisselend en uitdagend
“Dat is het leuke van ondernemerschap: je komt altijd onverwachte dingen tegen bij het uitwerken van je plannen. Je moet je verdiepen in allerlei onderwerpen die je misschien net wat minder interessant vindt, zoals nu bijvoorbeel ICT-dingetjes. Maar het maakt het spannend, uitdagend en een zeer afwisselende ‘baan’. Hoewel het werk nooit ophoudt omdat je altijd verantwoordelijk bent, zorgen die uitdagingen en die afwisslilng er wel voor dat dit de leukste jaren uit onze carrière tot nu toe zijn!”
Gouden tip
“Het is belangrijk om je kwetsbaar op te stellen. Durf te zeggen dat je iets niet goed weet en dus op zoek bent naar hulp. We hebben veel zelf gedaan, maar we hebben ons ook omringd met belangrijke adviseurs, experts en andere ondernemers die ons helpen waar wij het niet het beste weten. Dat betekent ook meteen dat het belangrijk is om te weten naar welk advies je wèl en naar welk je beter niet luistert. Iedereen heeft een mening en sommige zijn waardevoller dan andere….”
Voor jou van Mariah en Wendelien:
Ben je nieuwsgierig geworden naar de Yoni-producten? Dan is dit je kans! Mariah en Wendelien stellen voor één van onze lezers een geheel verzorgd Yoni-proefpakket beschikbaar. Laat weten dat je belangstelling hebt door een berichtje of een mailtje aan contact@vrouwen-ondernemen.nl o.v.v. ‘Yoni-proefpakket’ vòòr 1 maart 2017. Wie weet ben jij dan straks de gelukkige die de Yoni-producten uit mag proberen!