Waarom Maaike?
Omdat Maaike met haar kunst letterlijk je verhaal in beeld brengt, of het nu gaat om je bedrijf of om jou persoonlijk
Paradepaardje:
Bloemsma Creation
Typisch Maaike:
geboren in Harderwijk buffetten collagekunst opgegroeid in een hotel in Garderen skiën reizen KUNSTACADEMIE samen met haar man in Leimuiden schilderen en keramiek
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. En soms lijken die wegen je eerder van je oorspronkelijke plannen weg te leiden dan ernaartoe. Het verhaal van Maaike Bloemsma is daar een goed voorbeeld van. Na haar opleiding aan de kunstacademie kwam ze in een heel ander vakgebied terecht. Tot een eenvoudige vraag haar terugbracht bij wat ze het liefst doet: kunst maken. Het was het begin van haar onderneming Bloemsma Creation.
Maaike: “Ik ontwierp buffetten en voerde ze uit voor een evenementencomplex. Dat complex maakte deel uit van een keten met verschillende soorten bedrijven. Er was één groot magazijn vol decoratiemateriaal dat alleen door dat complex gebruikt werd. Ik schreef een plan om alle bedrijven van die keten gebruik te laten maken van het magazijn en kreeg de kans het uit te voeren. Maar na drie maanden bleken ze geen geld voor me te hebben, was mijn oude functie inmiddels vergeven en kwam ik op straat te staan.”
Een onverwachte vraag
“De directeur van een hotel van de BBG-groep bood mij gelukkig een baan aan. Ik besloot naast mijn baan in loondienst het bedrijfsplan dat ik had geschreven als zelfstandige uit te gaan voeren: het ontwerpen en stylen van buffetten. Zo doende kwam ik in een hotel in Oosterbeek terecht, waar de directeur mij vroeg of ik ook kon schilderen. Dat was iets wat ik sinds de kunstacademie niet meer had gedaan. We spraken af dat ik het zou proberen en als het niet lukte, ik voor hem een andere kunstenaar zou zoeken.”
“Hij gaf me de opdracht 25 schilderijen te maken van rozen in terracottakleuren van 20 cm bij 50 cm tot 20 cm bij 200 cm en alles wat daartussen ligt. In plaats van 25 schilderde ik er 30, maar liet ze nog een tijdje in mijn atelier staan toen ik ermee klaar was. Ik vond het doodeng om het te laten zien! Toen ik voldoende moed gevonden had, heb ik ze getoond. De directeur liep er voor mijn gevoel heel snel langs, haalde anderen erbij en besloot, na wat voor mij een eeuwigheid leek, ze alle 30 te kopen. Dat was mijn eerste schilderopdracht en het begin van Bloemsma Creation.”
Van parttime naar fulltime ondernemen
“Na die eerste opdracht heb ik mijn disciplines uitgebreid met collagekunst en keramiek. Ik bleef werken naast mijn bedrijf en omdat ik weining investeringskosten heb, kon ik het financieel zo goed rooien. Begin 2016 besloot ik de stap naar fulltime ondernemen te maken. Ik werd lid van BNI-Hyacinth, een netwerk van lokale ondernemers die elkaar ondersteunen. Daardoor ben ik anders naar mijn bedrijf gaan kijken en heb ik voor een andere invalshoek gekozen: hoe kan ik als beeldend kunstenaar uitdrukking geven aan de unieke zichtbaarheid en de uitstraling van een bedrijf?”
Logokunst en identiteit
“Kunst is in een bedrijf meestal een sluitpost en het is vaak moeilijk uit te leggen dat mensen veel productiever zijn in een bedrijf dat een goede sfeer heeft. Bedrijven besteden veel geld aan websites en huisstijl. Zo gauw je er binnenkomt, ontbreekt echter die identiteit, die juiste uitstraling die ze nastreven.”
“Daar wil en kan ik met Bloemsma Creation verandering in brengen. Ik geef organisaties inzicht in hun identiteit en de waarde daarvan. Met mijn kunst maak ik het mogelijk die identiteit zichtbaar te maken en zo de eigenwaarde van de organisatie in beeld te brengen. Soms gaat het daarbij om een schilderij, soms om een kunstwerk waarin het logo en de geschiedenis van het bedrijf verwerkt is. Maar ik help ook bij het creëren van de juiste sfeer door bijvoorbeeld een ruimte in een passende stijl in te richten.”
WAUW!
“Het is geweldig om bij bedrijven te komen waar ik een kunstwerk- in welke vorm dan ook- mag maken en daarmee het WAUW-effect bereik. Het is zo mooi om die gezichten te zien als ik een kunstwerk oplever! Dat zijn de momenten waarop ik weet waarom ik het doe.”
“Natuurlijk zijn er ook aspecten die bij het ondernemen om de hoek komen kijken, waar ik van tevoren niet bij stilstond. Acquisitie bijvoorbeeld. Momenteel besteed ik naast mijn lopende opdrachten veel aandacht aan het vergroten van mijn zichtbaarheid om de acquisitie makkelijker te maken. En daardoor ben ik voor mijn gevoel continu bezig met social media, ook iets waar ik niet van verwacht had er veel tijd in te steken. Het is belangrijk om met de tijd mee te gaan, te blijven innoveren. Als ondernemer moet je niet alleen ‘in’, maar ook zeker ‘aan’ je bedrijf blijven werken om vooruitgang te blijven boeken!”
Gouden tip!
“Begin met het maken van een goed doordacht businessplan. Stel aan de hand daarvan een planning en een weekplanning op en houd je daaraan!”
Voor jou van Maaike
Lijkt het je wel wat om Maaike een voor jou op maat gemaakt logokunstwerk te laten maken? Een collage, een schilderij of in keramiek? Neem dan contact met haar op. Je krijgt tot 31 december 2018 20% korting op de ontwerpkosten bij de uitvoering van het kunstwerk als je naar dit artikel op vrouwen-ondernemen.nl verwijst.