Het luistert heel nauw, je marketing, als je als startende ondernemer erotische artikelen wil verkopen. Omdat het om een delicaat onderwerp gaat, is online adverteren via Facebook of Instagram geen optie. ‘Offline’ is dan de manier om je producten toch onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Maar wat doe je als ‘offline’ door corona opeens niet meer mogelijk is? Stefanie van Lady Pleasure moest daarom een creatieve oplossing vinden voor iets dat voor velen geen probleem is, maar voor haar webshop onmogelijk leek.
Vrouwvriendelijk en taboedoorbrekend
Stefanie: “Met Lady Pleasure willen we een vrouwvriendelijke webshop presenteren. Er rust toch nog best een taboe op sexspeeltjes en bij veel online shops zie je artikelen waar je een halve hartverzakking van krijgt. We maken het verschil door veel informatie te geven en ons assortiment echt aan te laten sluiten bij de wensen van vrouwen.”
“Van tevoren wisten we dat online reclame maken eigenlijk geen optie zou zijn voor ons type webshop, maar dat was geen punt. We wilden ons namelijk concentreren op offline bijeenkomsten zoals bijvoorbeeld Ladiesnights en thuisparties. Het meedoen aan de goodiebags die daar worden uitgedeeld zou ons helpen om snel onze naamsbekendheid te vergroten. Het was voor ons dé manier om met het juiste gevoel met onze doelgroep in contact te komen.”
Offline marketing overboord, online uitproberen
“Toen de coronabeperkingen werden aangekondigd, had dat dus enorme gevolgen voor al onze plannen om Lady Pleasure in de markt te zetten. Omdat bijeenkomsten niet meer mogelijk waren, bioscopen dicht gingen en ons plan wat betreft de goodiebags niet door kon gaan, moesten we onze marketing totaal over een andere boeg gooien. Maar hoe? Na een bericht uit Zweden met het nieuws dat de online verkoop van seksspeeltjes door corona omhoog schoot, besloten we het toch online te proberen.”
“Natuurlijk hadden we kunnen proberen om via zoom een online Ladiesnight met eenzelfde intieme sfeer te creëren, maar onze naamsbekendheid was te gering om daar voldoende mensen voor aan te trekken. Daarom heb ik in eerste instantie, eigenlijk tegen beter weten in, geprobeerd aandacht voor Lady pleasure te genereren met heel discrete Facebookadvertenties. Maar zelfs die kwamen niet door de toestemmingsprocedure heen.”
Inspiratie opdoen via internet
“Ik besloot daarom te kijken naar wat anderen in onze sector online deden. De concurrentie op de markt voor erotische artikelen is niet zo extreem groot. Maar het zijn gewoon heel grote namen waar je tegenop bokst in de Google zoekresultaten. Wat me opviel was dat op hun sites wel blogs te vinden zijn, maar dat er heel veel vragen onbeantwoord bleven, die ik als consument zou kunnen hebben. Daar zag ik een kans en ik besloot te starten met bloggen. Samen met anderen ben ik daarom heel veel blogs gaan schrijven om zo 2 à 3 keer per week een nieuw artikel online te zetten. Ik hoopte dat Google ons hierdoor eerder zou oppakken en we snel tussen die grote namen in de zoekresultaten terecht zouden komen.”
Bloggen en influencers
“Daarnaast heb ik via een Facebookpost contact gezocht met influencers en bloggers en hen gevraagd of ze over de webshop of onze producten wilden schrijven om onze naamsbekendheid te vergroten. We vonden een paar daartoe bereid en na de eerste berichten gingen de bezoekersaantallen omhoog. Ik ben verder in zee gegaan met een influencers platform, maar dat bleek lastiger te zijn. Niet iedereen wil namelijk voor een webshop als de onze reclame maken. Uiteindelijk hebben we nu contact met 5 influencers, die we elk een unieke kortingscode hebben gegeven.”
“We merken dat het aantal mensen dat ons volgt langzaamaan toeneemt. Het is een kwestie van volhouden en blijven investeren. Veel van wat we nu doen zal pas op termijn vruchten afwerpen, hoewel je liever natuurlijk nu al verkopen wilt zien. Dat is wel even lastig, omdat de kosten oplopen en de opbrengsten er nog niet tegenover staan.”
Reacties
“We krijgen over het algemeen leuke reacties en mensen begrijpen ons concept van een vrouwvriendelijke webshop. Dat is een belangrijke bevestiging. Onze focus is nu echt online door te blijven gaan. Ik blijf geld steken in de marketing: het geld dat we voor onze Ladiesnights Goodiebags hadden gereserveerd, gebruiken we nu hiervoor. We kunnen onszelf wel gaan verstoppen, maar daar gaan we niets mee winnen. Juist nu is het moment om jezelf te laten zien!”