Zo werk je met hart en ziel aan een ontzettend leuk ondernemersidee voor culinaire reizen en staat alles klaar voor de lancering. En zo breekt de coronacrisis los en kun je, letterlijk, geen kant op. Het overkwam Helena Smit van Eating Habits. Na de eerste grote teleurstelling besloot ze door te gaan en haar idee anders vorm te geven: ze maakte van het online ‘unboxing’-fenomeen gewoon een nieuw verdienmodel.
Helena: “Sinds januari werkte ik keihard aan mijn concept: culinare reizen aanbieden aan voornamelijk Nederlandse bedrijven met internationale zakenpartners. Eten verbindt en is een heel laagdrempelige manier om met anderen – ook al komen ze uit een heel andere cultuur – in contact te komen en een band op te bouwen. Hoe mooi is het dan om een samenwerking te versterken of een goede deal te kunnen sluiten terwijl je samen een culinaire reis of een culinair programma aflegt?”
Klaar voor de start
“In maart stond ik in de startblokken, klaar voor de lancering. Ondertussen hield ik vanwege mijn deels Indonesische achtergrond het nieuws daar in de gaten. En kreeg zo ook het nieuws van andere Aziatische landen zoals China, Japan en Korea mee. Ik had toen wel het idee dat de corona-uitbraak groter was dan SARS, maar dacht dat de impact op mijn plannen wel mee zou vallen. SARS waaide toentertijd tenslotte ook niet over naar Nederland of Indonesië. Maar het werd een heel ander verhaal.”
Hetzelfde idee vanuit een andere invalshoek
“In eerste instantie zat ik er even flink doorheen toen duidelijk werd dat we in lockdown gingen. Al mijn plannen konden zo de ijskast in en dat was behoorlijk teleurstellend. Maar ik wilde verder en bedacht dat ik ook op een andere manier invulling kon geven aan culinaire reizen. En met dat idee ben ik aan de slag gegaan.”
Unboxing en online proeverijen
“Ik organiseer nu ook culinaire reizen, maar dan online en volledig Coronaproof. Ik liet me daarbij inspireren door het ‘unboxing’-fenomeen op internet en zet online proeverijen binnen bepaalde (landen-)thema’s op.”
“Een week voor de online proeverij krijgen deelnemers een foodbox, die ze pas aan het begin van de proeverij samen met de andere foodies mogen openmaken en eten. Dat samen unboxen zorgt voor extra spanning. Wat zit er in? Hoe smaak het? Wat is het verhaal achter het product? Net als bij een echte culinaire reis heb je een bepaalde voorstelling bij het eten en de smaak, die in de praktijk vaak net even anders is.”
Het is onverwacht een groot succes. De eerste was binnen 2 weken uitverkocht en er staan een aantal nieuwe online proeverijen op de planning voor begin juli en begin augustus. En een aantal bedrijven hebben me al aangegeven een privé online proeverij te willen!”
Eten verbindt, ook online
“Met de culinaire reizen wilde ik mensen verbinden. En het is mooi om te ervaren dat dat ook online heel goed gaat. Meedoen aan een online proeverij maakt het makkelijk om contact te maken met gelijkgestemden die je vooraf nog niet kende. En die verbinding is misschien wel net zo belangrijk als het leren en genieten van het eten wat voor je staat. Zeker in tijden van Corona. Ik kan niet wachten om straks, als het weer kan, met de culinaire reizen verder te gaan. Maar dit is tot die tijd een goed alternatief.”
Goed zo Helena, heel veel succes met je werk.