Afgelopen juni kreeg ik een mailtje van collega-ondernemer en vrouwen-ondernemen columnist Judith Webber. Het was een document met een aantal mooie ondernemerstips: tips die ik eerder persoonlijk van haar kreeg en die ik herkende van haar columns en tweets. Het bleek het concept van haar nieuwe boek Laat jezelf zien te zijn. Een boek dat ondernemers helpt meer vanuit hun puurheid te ondernemen. De vraag was of ik ook een reactie kon geven.
Organisch
Het boek is op een bijzondere manier geschreven: Laat jezelf zien is namelijk al twitterend ontstaan. Judiths microblogs vormen de rode draad in dit boek. De verschillende versies van haar boek stuurde Judith vervolgens naar mensen in haar omgeving: klanten, relaties maar ook haar volgers op Twitter. De feedback gebruikte Judith om haar boek nog puurder te maken. Een mooi organisch en zeker ook kwetsbaar proces. En kenmerkend voor haar missie: ‘Laat jezelf zien’!
Openen
Kijkend naar alle tips wist ik meteen waarop ik zou reageren. Judith trok mijn aandacht door haar spontaniteit en openheid en door de manier waarop zij zich met anderen verbindt. Dat dit haar helpt in haar ondernemerschap geloof ik graag. Het gaat in de business tenslotte om gunnen. En ja, daar ligt ook mijn groei, meer van mezelf te laten zien.
Laat jezelf zien!
Succes als ondernemer krijg je niet alleen door je kennis en kunde, maar om wie je bent en wat je betekent voor je klanten. Judith: “Als het hele plaatje – binnen- en buitenkant – matcht, ben je ‘puur’. Hierdoor ervaar je je eigen kracht ten volle, krijg je voldoening uit je ondernemerschap en volgt succes vanzelf”.
In Laat jezelf zien laat Judith ons zien hoe je als ondernemer dichter bij jezelf kunt komen via zeven thema’s (hartsmotief, richting, focus, openen, magneetwerking, flow en groei) . Bij elk van de thema’s geeft zij tips en een uitleg hoe ze uit eigen ervaring tot deze tip kwam. Aan het einde van elke hoofdstuk staan vragen om zelf aan de slag te gaan. Ook komen 35 ondernemers die zij eerder al inspireerde, aan het woord.
Puur ondernemen = dichter bij jezelf komen
De eerste 3 thema’s zijn gericht op JOU, de ondernemer. Door dieper te duiken in jezelf en je hartsmotief te vinden, krijg je richting en focus in wat je echt wilt én kunt betekenen en, heel belangrijk, voor wie. Je krijgt je essentie te pakken, van jezelf maar ook van je droomklant. Dit is je weg naar succes! Een tip uit het boek die dit sterk illustreert:
“Er is niets mis met afwijken van je richting, als je het maar bewust doet. Dat geeft je een gevoel van kracht”
De volgende twee thema’s zijn extern gericht. Het gaat om durven groeien, organisch én samen met je klanten. Door je te openen, je true-self te laten zien kun je de ‘juiste’ mensen aanspreken en je magneetwerking laten werken. Een mooie tip in dit kader:
“Gebruik als je je voorstelt voorbeelden waar je ogen van gaan glimmen, dan straal je moeiteloos”
De laatste thema’s zijn gericht op jouw flow en groei. Wees eerst goed voor jezelf, dan kun je pas goed zijn voor anderen. Organiseer je werk, zodat je in je flow komt en besteed aandacht aan jezelf. Alles wat aandacht krijgt, groeit!
“Veerkracht is een van de belangrijkste eigenschappen van een ondernemer. Zorg dat je jezelf weer ‘up’ krijgt!”
Over de auteur
Judith Webber is de oprichter van PureHuman en op haar visitekaartje staat ‘Richtinggever’. Als HR-adviseur bij grote multinationals als Ernst & Young, LG en PWC zag zij vaak dat mensen niet op de juiste plek zaten en dus ook niet goed uit de verf kwamen. Na zes jaar in vaste functies en vijf jaar in diverse interim-opdrachten vond zij het tijd worden om meer richting te gaan geven aan haar eigen dromen en is zij PureHuman gestart. ‘Mijn missie is de wereld puurder maken, te beginnen met ondernemers.’