Dat is gewoon kicken: je krijgt een nieuwe, grote opdracht aangeboden. Of een nieuwe klant neemt contact met je op voor een project. Of je krijgt een berichtje van iemand die een vrij grote hoeveelheid van jouw producten wil afnemen. Dat zijn de krenten in de pap waar je het als ondernemer toch voor doet! Het opvragen van krediet- en verhaalinformatie kan voorkomen dat je achteraf een nare nasmaak er aan overhoudt.
Kredietinformatie
Ondernemen is niet alleen risico’s nemen, maar ook risico’s vermijden. Na de eerste euforie is het daarom verstandig om zakelijk te kijken naar die nieuwe klanten en projecten. Het is belangrijk om niet de andere kant van de overeenkomst te vergeten: de betaling. Onderzoek met wie je te maken hebt om te voorkomen dat die grote opdracht of die nieuwe klant uiteindelijk resulteert in niet-betaalde facturen. De kredietwaardigheid van je klant kun je achterhalen door kredietinformatie op te vragen. Op die amnier kun je een inschatting maken of de uiteindelijke rekening ook inderdaad betaald zal worden.
Debiteur
Natuurlijk is die informatie geen garantie dat je factuur aan het eind van de rit ook inderdaad betaald wordt. Soms gaat het bij de betaling alsnog mis en verandert je klant in een debiteur. De situatie die dan ontstaat is voor alle partijen niet prettig en verstoort de relatie die je hebt. Je stuurt een herinneringsbrief, belt achter de brief aan, verstuurt een aanmaning en krijgt soms pas na veel bellen, schrijven en ergernissen het openstaande bedrag op je rekening gestort.
Incasso en verhaalinformatie
Helaas blijkt in de praktijk dat lang niet elke vordering te incasseren is en dat die rekening ondanks alle inspanningen niet betaald wordt. Wat dan te doen? Het is lang niet altijd verantwoord om een gerechtelijke procedure te starten om je geld alsnog te krijgen. Soms kan een debiteur je factuur gewoonweg niet betalen! Met het verzamelen van verhaalinformatie kun je beslissen of het loont om een incassoprocedure of een kostbare rechtszaak op te starten. Soms is het namelijk beter om te wachten tot je debiteur wel de factuur kan betalen. In een heel enkel geval kan het je minder kosten door de vordering gewoon af te boeken. Experts en organisaties op dit gebied kunnen je op basis van de verhaalinformatie adviseren over de beste keuze voor jou en je bedrijf.