“Weet je, Susan komt veel te lief en te zacht over. Daarom heeft ze problemen in haar contacten met potentiële klanten. Op de een of andere manier zien zij haar niet als die gedreven, ervaren ondernemer die zij is. Susan is bijna zo ver dat ze wil stoppen met ondernemen omdat dat haar opbreekt; haar omzet blijft gewoon te veel achter. Volgens mij ze moet van die pastelkleuren en van die zachte stoffen af. Het staat haar prachtig, maar ze komt totaal niet over als de stevige expert die hen kan helpen bij hun projecten. Wat ben ik blij dat we hier bij jou zitten.”
Kleding en je uitstraling
Het verhaal van de vriendin die met Susan meekwam bevestigt wat ik vermoedde. Alles aan Susan is licht en zacht; haar ogen, haar huid, haar huid, haar stem en haar bewegingen. De kleuren en de kleding die ze draagt staan haar goed, maar ze straalt geen expertise uit.
In tegendeel zou ik zeggen; ze straalt vriendelijkheid en empathie uit. Dat zijn zeker goede kwaliteiten voor een ondernemer, maar niet de kwaliteiten die haar helpen in het werk dat ze doet. Susan vertelt dat ze onlangs een test heeft gedaan waaruit naar voren kwam dat ze meer ‘rode’ eigenschappen moet laten zien. Ze kent de woorden die daarbij horen, maar weet niet hoe zij die kan laten zien. In haar beleving beschikt ze niet over die kwaliteiten.
Kleuranalyse
Met al deze informatie in gedachten start ik met het maken van haar kleuranalyse. Veel mensen denken dat een kleurenwaaier een leuk hebbedingetje is. Maar wat velen niet weten, is dat de kleuranalyse en de kleurenwaaier zijn ontstaan vanuit de kleurenleer en dat je kan spreken van kleurwetenschap.
De kleurenwaaiers die mijn klanten krijgen, bevatten dan ook heel veel informatie. Niet alleen om hun garderobe op te bouwen, maar vooral om hen te helpen hun expertise zichtbaar te maken. Dat vergroot hun geloofwaardig- en betrouwbaarheid.
Donkerblauw met lichte kleuren
Die kennis deel ik met Susan en haar vriendin. Ik vertel haar wat zij uitstraalt in zachte kleuren en hoe die kleuren, hoe mooi ze ook staan, haar niet ondersteunen in haar werk. Ik adviseer haar de donkerblauwe kleuren uit haar kleurenpalet voor haar jasje en broek. Ze kan die combineren met een top in lichte kleuren als mint, aqua, zacht geel en lichtblauw. Kleurencombinaties die Susan wel kent, maar die voor haar gevoel niet bij haar passen.
We proberen de kleurcombinaties uit en wanneer zij zichzelf in de spiegel ziet, gebeurt het. Ze ziet wat het met haar uitstraling doet en voelt tegelijkertijd zelf de verandering. Susan schiet vol en ik krijg een brok in mijn keel.
Als ik haar vraag wat ze voelt en ervaart, vertelt ze dat ze zichzelf eigenlijk nooit zag als iemand met expertise. Ze had er gewoon geen beeld bij. Maar nu wel. Voor het eerst kan ze zichzelf zien als iemand met kennis, kunde en ervaring. Iemand die weet wat ze kan en wat ze wil.
Yes, hier doe ik het voor! Vrouwen helpen met hun uitstraling zodat hun inhoud, kennis, kunde en ervaring zichtbaar worden en zij geloofwaardig overkomen. Ze kunnen dan doen waar ze goed in zijn.
Hoe je geloofwaardigheid en expertise uitstraalt
Hoe je geloofwaardigheid en expertise zichtbaar maakt, is voor iedere vrouw anders. Er is donkerblauw en donkerblauw en niet elk donkerblauw zal je goed staan. Er is wit en wit en wie weet zie je er ziekelijk uit als je het draagt. Daarnaast moet je rekening houden met het contrast tussen licht en donker. Het kan zo groot zijn dat het je wegdrukt.
Het is de moeite waard om te onderzoeken welke donkerblauwe kleur jou het mooiste staat. Dat kan heel makkelijk door heel veel verschillende jasje te passen en te kijken wat er gebeurt. Vraag jezelf af of we jou zien of het jasje.
Het lijkt ingewikkeld, maar is het niet. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt. Ga lekker spelen met jasjes en topjes. Ik weet zeker dat het je lukt om opeens te ervaren wat een goed donkerblauw jasje voor je kan doen. Maar mocht je er niet uit komen, dan hoor ik graag van je.