Laatst gelezen en volgens mij zo waar: ‘als je weet waarom je iets wil bereiken, dan zul je succesvoller zijn in het bereiken daarvan.’
Het klinkt voor mij ook zo logisch dat ik bijna denk: dat ik dat zelf niet onderzocht heb! Aan de andere kant kan ik dat meteen verklaren: ik ben geen onderzoeker maar een doener. In de praktijk ligt een schat aan ervaring waarin je kunt voelen en beleven wat werkt en wat niet. Onderzoeken is niet mijn ding weet ik inmiddels. Dat gaat mij veel te traag…
Alles is mogelijk
Ik werk graag met klanten toe naar een punt waar ze hun verhaal helemaal op orde hebben en ze daarmee kunnen stralen: waarom ze doen wat ze doen (hartsmotief), met wie ze willen werken (droomklant) en hoe ze dat het liefst doen (succesformule). Ik geloof erin dat als je dit allemaal ook durft te laten zien aan de wereld, je werk en klanten zult aantrekken die je aan wil trekken.
Doordat je ontdekt wat je wil bereiken kun je alles mogelijk maken! Hier weet ik alles van, sinds ik mijn eigen model ook op mezelf heb losgelaten, word ik heel blij van mijn werk en maak ik de meest bizarre dingen mee (zo was ik laatst voor het eerst presentatrice in een professionele studio met Francois Boulanger achter de autocue)!
Vanuit je tenen
Wat ik uit eigen ervaring weet is, dat als je weet waarom je doet wat je doet en dus automatisch weet waarom je een bepaald doel wil bereiken, je een gevoel van focus voel dat helemaal uit je tenen komt. Volkomen verklaarbaar dat je er dan sterker voor gaat!
Voor mij betekent dit besef me dat ik mijn coachingsessies anders ga afsluiten, ik ga mijn klanten namelijk vragen doelen te stellen aan het ‘eind’. Op die manier wordt het resultaat nog helderder, de doelen zullen namelijk gehaald worden, daar ben ik van overtuigd. Als je op deze manier doelen stelt, dan kan het tenslotte niet anders dan dat ze ook uit jouw tenen komen.
Mijn doelen zijn helder voor de komende tijd: ik wil mijn gedachtengoed in de wereld zetten, hoe groter hoe beter. Mijn model van puur ondernemerschap werkt namelijk, niet alleen voor mij, maar ook voor jou! Ik krijg hierdoor zoveel voldoening en succes uit mijn ‘werk’, dat gun ik jou ook! Dat is de reden waarom ik me hier zo hard voor maak.
Dichterbij je hartsmotief
Wat tips:
1) Je kunt een stap dichterbij jouw hartsmotief komen door jezelf eens de vraag te stellen wat jou al je hele leven (van kinds af aan dus) intrigeert. Als je even gaat spitten komt er vaak iets simpels (maar krachtigs) naar boven drijven.
Een voorbeeldje:
Gisteravond ontmoette ik in mijn workshop ‘Laat jezelf zien’ een man die vertelde dat hij het in zijn jeugd eigenlijk altijd een beetje zelf moest uitzoeken. Zijn moeder was er wel, maar moest haar aandacht verdelen over veel kinderen. En zijn vader was altijd aan het werk. In dat werk van zijn vader zat geen lijn, de ene keer deed hij zus, de volgende keer zo. Zelf was hij verzot op het maken van dingen, praktisch met zijn handen bezig zijn en iets ‘vormen’.
2) De kunst is daarna om tussen dat stipje en wat je nu aan het doen bent, een lijn te trekken. Ik noem dit altijd ‘connecting the dots’. Als je namelijk zelf snapt hoe het zit, is de stap naar het uitleggen van deze verbinding een stuk makkelijker.
Zelf was de man in kwestie vroeger meubelmaker en inmiddels heeft hij de switch naar Finance/IT gemaakt. Dit lijkt een wereld van verschil en zo vertelde hij het ook (dus blijft er bij de ander een raadsel hangen). Het blijkt echter wel logisch, hij helpt orde in de chaos te scheppen, van niets iets te maken. Het verband hiertussen zag hij zelf wel, maar hij kon het lijntje nog niet trekken in zijn verhaal. Nu wel, wat het des te opvallender maakt. Dat onthou je toch?
3) De volgende stap is dan te gaan uiten waarom je doet wat je doet en er doelen aan te verbinden. Dan snappen anderen het ook en raak je hen met jouw verhaal. Daarbij maak je met het uiten je wens om voor die doelen te gaan ook kenbaar, openbaar! En wat dat met je doet: het gaat lukken!
Een van de dingen die ik dan weer zie op het moment dat ik dit voorbeeld opschrijf, is dat er ook een lijn in de klanten zit waar hij lekker werkt, waar hij energie van krijgt. Namelijk binnen sociaal georiënteerde organisaties, dit is dan ook precies wat hij vroeger thuis miste, aandacht! Ik zal de betreffende man dit eens laten weten en hem meteen vragen welke doelen hij zichzelf nu stelt…
Waarom wil jij je doelen bereiken?