Ik zie om me heen veel ondernemers die wild op zoek zijn naar hun focus, hun niche of hoe ze het ook noemen om zich te onderscheiden van de massa. Soms doen ze dat zelfs op een bijna obsessieve manier. Ik begrijp het wel: ze hebben vaak het idee dat wat ze doen en wie ze zijn dan pas herkenbaar is en dat ze daarna dus ook eerder gevonden zullen worden.
Maar als je te hard zoekt, vind je niets… Niets wezenlijks in elk geval. Die focus of niche wordt een kunstmatig sausje dat je over je mooie zelf giet en alle ingrediënten (je talenten) totaal maskeert. Je proeft niets meer behalve het sausje. Weg jij, weg talent! En dat terwijl JIJ als ondernemer het belangrijkste ingrediënt bent van jouw bedrijf!
Zoek je eigen talent
Ik ben van mening dat iedereen alles wat nodig is om zichzelf goed neer te zetten, al in zich heeft. Er is soms alleen even iemand nodig die ze helpt herinneren, het weer helpt te zien als het ware. Veel kanten van onszelf blijven onderbelicht tot het moment dat we er zelf de spotlight op zetten. Dat is dan ook graag wat ik doe, de spotlight zetten op iemands moeiteloze talent, datgene waar je niet meer over na hoeft te denken, wat helemaal vanzelf gaat. Dan ben je namelijk op je best!
Ik zou je -als je op zoek bent naar je onderscheidend vermogen- willen uitnodigen om te stoppen met zoeken. Stel jezelf liever wat vragen, die JOU vanzelf naar boven laten drijven. De rode draad vinden in jouw talenten is een stuk effectiever dan al dat gezoek…
Vragen om te vinden
De vragen hieronder hebben mij geholpen om te ontdekken dat mijn boodschap “Laat jezelf zien” is, omdat ik graag meer puurheid over de wereld wil verspreiden. En nee, dat heb ik niet alléén ontdekt, daar werd ik bij geholpen. Met iemand anders werkt het gewoon veel fijner, omdat je dan wegblijft van het denken en meer je gevoel volgt. Iemand stelt een vraag en jij geeft antwoord, zo simpel werkt dat! En als het nog niet duidelijk is, volgt er nog een vraag én nog een, tot het klopt.
Dit zijn de vragen:
1) Waarom ben je zo gepassioneerd over je vak? Wat krijg je de grootste kick van? (ontdek waar dat vandaan komt)
2) Met wie werk je graag? Met welk type mensen stroomt het gewoon lekker? (zet filters in om deze mensen aan te trekken en de rest af te stoten)
3) Hoe doe je dat dan? Wat is er kenmerkend aan jouw stijl, jouw signatuur? (toets waarom je klanten voor jou gekozen hebben)
En als je -zodra je alle antwoorden hebt- er dan ook echt in durft te gaan staan en jouw verhaal durft te verweven in je dienstenpalet, dan ben je daar waar je wilde zijn. Met een duidelijke focus.