Heel veel mensen vragen aan me hoe ze kunnen weten of ze niet teveel maar zeker ook niet te weinig van zichzelf laten zien. Maar jij bepaalt natuurlijk altijd zelf of het teveel of te weinig is. Hoe JIJ je eronder voelt, is belangrijk. Mijn antwoord is daarom steevast: ‘Jij bent de graadmeter!’
En nee, dat is natuurlijk niet het gewenste antwoord, maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend. Gewenste antwoorden geef ik überhaupt niet zo vaak… Ik stel eerder een wedervraag of prikkel op een andere manier, zodat mensen bij zichzelf te rade gaan om de antwoorden te vinden.
Kant en klare antwoorden
Het valt mij op dat mensen steeds ongeduldiger worden in het vinden van antwoorden. Met een druk op de afstandsbediening verwachten zij dat dé oplossing voor hun probleem, of nee, uitdaging, voor hen verschijnt.
Dit zal wel komen doordat informatie zo vrijelijk verkrijgbaar is, zeker sinds de komst van internet. Twitter, Facebook, LinkedIn, Google, we komen om in de informatie… Althans het lijkt informatie, het zijn vaak niet meer dan data, waar soms wat interpretatie aan toe is gevoegd.
Maar het antwoord op de vraag of je te veel danwel te weinig van je laat zien, is natuurlijk niet op internet te vinden. Niemand gaat jou vertellen wat wel en niet goed is, omdat het over jezelf gaat. Er zijn hooguit mensen die je prikkelen om iets meer van jezelf te laten zien, zoals ik. Maar je zult het nog altijd zelf moeten bepalen.
De enige oplossing is dus: bij jezelf te rade gaan!
En dat zijn we onvoldoende gewend, bij onszelf te rade gaan. Ik merk dat in mijn dagelijkse gesprekken met ondernemers. Dus laat mij daar een handje bij helpen door wat vragen op een rijtje te zetten die je jezelf kunt stellen! Met het beantwoorden van deze vragen ben je er natuurlijk nog niet: de invulling moet tenslotte ook vanuit jezelf komen.
In hoeverre laat ik mezelf zien?
Hierbij een paar punten om te checken of je jezelf te veel of te weinig laat zien (zowel op je site als in een gesprek):
- Vertel ik iets over mijzelf als ondernemer, m’n naam, een foto, een bio, wat achtergrond over m’n drijfveren?
- Durf ik expliciet te zijn in m’n woordkeuze? Representeren deze woorden mij of praat ik nog een beetje zoals er bij m’n ex-werkgever gesproken werd?
- Weet ik met welke mensen ik graag werk? Heb ik daar keuzes in gemaakt, zodat ik zoveel mogelijk die mensen aantrek?
- Vertel ik over de manier waarop ik werk die écht bij mij past? Durf ik hier diensten van te vormen en ook nog tarieven aan te hangen?
En onthoudt: alleen jijzelf kan je eigen graadmeter zijn. Maak voor jezelf uit waar de rek zit, waar jij je lekker bij voelt en handel daar vervolgens na, met of zonder mijn hulp!